DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap

Marko szavait kiforgatták a Vettel–Audi sztori kapcsán

A múlt héten egy osztrák lap arról számolt be, hogy Helmut Marko állítása szerint Sebastian Vettel versenyben lehet az Audi üléséért, azaz ő lehet Nico Hülkenberg csapattársa 2025-ben és azon túl. Az Auto Bild felkereste a Red Bull tanácsadóját, hogy tisztázzák: tényleg van olyan értesülés a birtokában, ami a négyszeres világbajnok visszatérésére utalna?

vettel-imola-1

Marko pedig meg is tette, amire kérték, azaz tisztázta szavait, melyeket szerinte kiforgatva idéztek: „Nem titok, hogy Sebastian megkeresett egy-két topcsapatot szabad ülés után érdeklődve. Az Audi kapcsán viszont én csak általánosságban beszéltem arról, hogy milyen jót tenne nekik még egy német versenyző, és Mick Schumachert is szóba hoztam. De ez a név valahogy kimaradt a beszámolóból…”

A 81 éves szakember arról is beszélt, hogy a Red Bullnál miért nem került szóba komolyabban Vettel szerződtetése: „Sebastian már két éve elment. Hülkenberg persze még tovább volt távol, de ő jóval éhesebb, hiszen nem négyszeres világbajnok. És legyünk őszinték. Sebastian Max mellett a Red Bullban...? Nem akartam kitenni őt ennek.”

marko-doktor-2024

Kínos baki az Alfa Romeo bemutatóján

Nem is kellett túlságosan éles szeműnek lenni ahhoz, hogy kiszúrják a rajongók a háttérben megjelenő új autót, miközben a műsorvezető Alessandro Alunni Bravival és a technikai igazgató Jan Monchaux-val beszélgetett. Az utolsó pillanatokig egészen jól titkolta az Alfa az új autót, de végül hiba csúszott a számításba. Az új színekbe öltözött C43 ide kattintva tekinthető meg!

Fegyvert találtak a reptéren a kétszeres NASCAR-bajnoknál, fogva tartották

A NASCAR-ban versenyző Kyle Busch egy kellemetlen közjátékot élt át a téli szünetben, mikor Mexikóban pihent a feleségével. A történtekről a Twitteren számolt be: "Janár végén Samantha és én egy többnapos pihenésen vettünk részt Mexikóban. Amikor el szerettük volna hagyni az országot, az átvilágításnál kiszúrták a fegyveremet. Érvényes fegyvertartási engedéllyel rendelkezem, amit a lakhelyem szerinti önkormányzat állított ki, és megfelel a szükséges előírásoknak, ugyanakkor hibát követtem el, mikor megfeledkeztem róla, hogy a táskámban van" - írta ki Busch a Twitterre.

"A fegyver felfedezése miatt fogva tartottak, amíg a helyzet tisztázódott. Nem szerettem volna megsérteni a mexikói törvényeket és nem állt szándékomban fegyvert vinni Mexikóba. Amint fény derült az esetre, mindenben együttműködtem a helyi hatóságokkal, elfogadtam a büntetésem és visszatértem Észak-Kaliforniába. Elnézést kérek, hibáztam! Szeretném kiejezni a hálámat mindenki megértéséért és a tiszteletért, melyet az ügyben résztvevők tanúsítottak velem szemben, amíg megoldottuk a problémát. Én és a családom ezzel lezártnak tekintjük az ügyet."

Schumacher legendás F1-es Ferrariját vezette Leclerc – videó

Nem akármilyen élményben lehetett része Charles Leclerc-nek, aki a közösségi médiába általa és mások által feltöltött videók tanúsága szerint Abu Dhabiban vezethette a 2003-as F1-es Ferrarit, amellyel Michael Schumacher hatodik, akkor rekorddöntést jelentő vb-címét szerezte. Leclerc most ezt az autót hajthatta meg, méghozzá a Ferrari akkori csapatfőnöke, az azóta az FIA elnöki székében is megforduló Jean Todt jelenlétében. A monacói pilóta egy fedélzeti kamerás kört is feltöltött a közösségi oldalára:

„Minden versenyző aggódik” – Albon tisztázná az FIA szólásszabadsággal kapcsolatos szabályát

Az utóbbi hetek egyik legfőbb témája a Formula-1-ben, hogy mostantól az FIA írásos engedélyéhez kötik a versenyzők politikai, vallási vagy társadalmi témákban tett megnyilvánulásait. Az ügyben többen is aggodalmukat fejezték már ki, s így tett Alexander Albon is a Williams bemutatója előtt a Formula.hu virtuális jelenlétében megtartott sajtóbeszélgetésen:

„Mindannyian aggódunk. Tudom, hogy az F1 és az FIA mindenben próbál közösen és egyformán kommunikálni, de pillanatnyilag van némi zavar” – felelte Albon az erre irányuló kérdésre. „Egyértelműsítésre van szükségünk az FIA-tól, hogy mit próbálnak mondani nekünk ezzel, mert versenyzőként ezt nehéz látnunk. Egy bizonyos fokig szabadon kell tudnunk beszélni. Politika és állásfoglalások: ez egy nagyon érzékeny terület. Ott volt a We Race as One (Egyként versenyzünk) kezdeményezésünk. Világosan kell látnunk, és biztosan így is lesz. Azzal, hogy kik vagyunk a médiának és az elérésünknek köszönhetően a szurkolóknak és a nézőknek, sokan a világ ügyeinek szószólójaként tekintenek ránk, és én is úgy érzem, hogy a pilóták felelőssége, hogy felhívják az emberek figyelmét ezekre a témákra.”

f1-albon-williams-2023-bemutato-2

A pontos végeredményt is megjósolta a hétvégi Super Bowlra a Williams új F1-es pilótája

Amerikai pilótaként nem kerülhette ki azt a kérdést a Williams autóbemutatóját követő sajtótájékoztatón Logan Sargeant, hogy mit tippel a hétvégi Super Bowlra. Az Egyesült Államok és az egész világ egyik legnagyobb sporteseményének számító NFL-döntőjén a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles vívja majd, Sargeant pedig saját bevallása szerint a Chiefsnek szurkol: mint mondta, szeretné, ha a KC nyerne, de nem lehet lenézni az NFC-bajnok Eaglest sem. Végül pontos végeredményt mondott: jóslata szerint 27-23-as Chiefs-győzelmet láthatunk majd vasárnap este/hétfőn hajnalban.

nfl-superbowl-f1-williams-sargeant

Éveken át „gulfozik” a Williams

A Williams istálló 2023-as autójának leleplezésével egy időben közölte hivatalosan is, hogy többéves megállapodást kötöttek a Gulf Oillal, mely az elkövetkező években nemcsak az istálló, de annak versenyzői akadémiájának és e-sport csapatának is fontos partnere lesz.

„A Gulf büszke a motorsportos történelmére, mely során több nagy presztízsű, ikonikus csapat partnere volt, s épp ilyen a Williams is” – mondta Mike Jones, az idén 122 éves cég vezérigazgatója. „Egyforma a víziónk a motorsport jövőjét illetően a pályán és azon kívül is, s az együttműködés és az innováció terén is hasonlóan gondolkodunk. Ezért tökéletes partner a Gulf számára a Williams Racing, és izgatottan várjuk ezt az új fejezetet.”

williams-gulf

Videó: Raikkönen elképesztő reflexei

Kimi Raikkönen F1-es karrierje 19 szezont ölel fel, így nem meglepő, hogy voltak necces szituációk a 2007-es világbajnok pályafutása alatt. Az F1 a YouTube-on gyűjtötte össze a finn legnagyobb reflexmozdulatait. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

A házastársak intézzék maguk a problémáikat!

A versenyzők szólásszabadságának korlátozása mellett Christian Hornert megkérdezték az FIA elnöke és a Liberty Media között húzódó konfliktusról is, azonban a rutinos szakvezető kitérő választ adott: „Nem szeretnék kommentálni egy olyan ügyet, mely egyértelműen az FIA és a jogtulajdonosok között zajlik. A szövetség a sportág szabályozótestülete, és egy háromoldalú megállapodás biztosítja az együttműködést a csapatokkal a Concorde Egyezmény keretében, de a házasság végsősoron a Liberty és az FIA között köttetett. Ez az ő dolguk, nem a miénk.”

Hornert emellett Ben Sulayem FIA-elnök nemrég nyilvánosságra került, több mint két évtizeddel ezelőtti, nem éppen polkorrekt megszólalásairól is megkérdezték, de a Red Bull vezére ezt sem akarta kommentálni azon túl, hogy nem tartozik rá ez a kérdés.

horner-2022

A WEC-ben is szerepet vállal az Aston-tartalék Formula-E-világbajnok

Három kategóriában is érdekelt lesz 2023-ban az egykori McLaren-pilóta, Stoffel Vandoorne. A Formula-E címvédője a DS Penske színeiben versenyez az elektromos szériában a Mercedes kiszállását követően, emellett a Formula-1-ben az Aston Martinhoz igazolt tartalékpilótaként – előtte a Mercedesnél volt ebben a státuszban. Ha mindez nem lenne elég, Vandoorne a Peugeot Sporttal is megállapodott: a márka tartalékpilótája lesz az Endurance-világbajnokságon arra az esetre, ha a két Peugeot 9X8 hypercar hatfős legénységének valamelyik tagja kidőlne.

„Befejezetlen ügyem van az endurance-versenyzés világában” – fogalmazott a közösségi médiában Vandoorne, aki számára nem ismeretlen a bajnokság, 2021-ben teljes szezont futott az LMP2-es kategóriában, ahol összetett másodikként zárta az értékelést. A belga egy rendhagyó eredménysor birtokosa: nyolc versenyén hétszer is LMP2-es dobogót szerzett a WEC-n, de ezek egyike sem volt győzelem.

Gulf-festéssel érkezik ma délután a Williams?

Harmadikként a csapatok közül a Williams tartja meg 2023-as bemutatóját hétfő délután. A Haaséhoz hasonlóan a grove-i istálló színvilága is megújulhat egy új főtámogatónak köszönhetően. A pletykák szerint a Gulf olajcég névadó és színeket kölcsönző partnerként csatlakozhat a Williamshez, így az FW45 megkaphatja a kék és narancs színkombinációt, melyet két éve a McLarenen láttunk – egy grafikus már meg is álmodta a fényezést.

A Gulf ikonikus szponzor a motorsportban, amely 2021-ben a McLarennel társult: a csapat a Monacói Nagydíjon átmenetileg megkapta az említett festést. A partnerség 2022-ben is folytatódott, de csak egy kisebb matrica formájában. A felek év végén felbontották az együttműködést, a Gulf azonban januárban egy F1-es autó sziluettjét posztolta „hírek hamarosan” felütéssel. A Williams ideális partner lenne a pittsburghi székhelyű cég számára, hiszen az istálló amerikai tulajdonú, Logan Sargeant személyében pedig nyolc év után először indul amerikai pilóta az F1-ben.

Ne maradjatok le a bemutatóról: ma délután 15 órakor, a Williams hivatalos oldalán és appján lehet követni.

Vettel bátorságra szólítja fel a pilótákat az FIA új szabálya után

December 20-án derült ki, hogy az FIA Nemzetközi Sportkódexének frissített változatában lévő legújabb 12.2.1.n cikkely kimondja, hogy a versenyzők szabálysértést követnek el, amennyiben politikai, vallási, vagy személyes véleményt tükröző megjegyzéseket és kijelentéseket tesznek, mivel ez megsérti a szövetség alapszabálya alapján támogatott semlegesség általános elvét.

Több pilóta is felszólalt már ezzel kapcsolatosan, most a tavaly visszavonult Sebastian Vettel is állást foglalt: "Ez eléggé nonszensz... Jó, hogy már nem vagyok ott, mert okoztam volna némi felfordulást. Sok függ attól, hogy épp milyen kérdésről van szó, de szerintem fontos témák mellett álltunk ki a közelmúltban. Szerencsére én már nem vagyok ebben érintett, így sok mindent mondhatok, de azt azért remélem, hogy a srácoknak továbbra is lesz bátorsága kiállni a véleményükért" - mondta Vettel még a Bajnokok Tornáján.

Autóbemutatók: Ez vár ránk a héten!

Bár már két istálló is megtartotta a bemutatóját, de inkább csak a 2023-as festésről rántotta le a leplet a Haas, majd később a Red Bull is, akik inkább a Ford bejelentése miatt kerítettek nagy feneket a bemutatónak. Az előttünk álló héten három csapat is megmutatja 2023-as versenygépét a nagyvilágnak, de persze azért jobb, ha nem futunk neki vérmes reményekkel ennek a hétnek sem. Előbb hétfőn, vagyis február 6-án érkezik a Williams, majd egy nappal később a - jó ideig utolsó - Alfa Romeo mutatja meg magát a nagyközönségnek. Meglepő módon az AlphaTauri hétvégén tartja a maga bemutatóját, ugyanis a faenzai istálló 11-én, szombaton leplezi le az AT04-et.

MiniHíradó: Egy karikát már magával hozott az Audi

Összefoglalta az elmúlt napok legfontosabb F1-es történéseit a MiniHíradó legfrissebb epizódja.

Videó: Már az első hétvégén tűz ütött ki a NASCAR-ban

A Busch Light Clash gyakorlásán, a Coliseumban Ty Gibbs #54-es számú autója lángra kapott. A versenyző szerencsésen kiszállt az égő Toyotából, ám az autó belsejében komolyabb kár keletkezett. A NASCAR-t tavaly rengeteg kritika érte a veszélyes karosszéria miatt, de a kipufogók gumis bevonatát is lecserélték a 2023-as szezonra, hogy ne fordulhassanak elő az ehhez hasonló tűzesetek. A legutóbbi információk szerint üzemanyagszivárgás okozta a balesetet.

Videó: A 2023-as pilóták legjobb eredményei

Pontszerzés a debutáláson, pódium az első vversenyen, F2-es győzelmek és persze sok-sok futamgyőztes. Lássuk, a 2023-as osztály minden egyes versenyzőjének legnagyobb sikereit a motorsportban.

Ez a különbség az ausztrál, amerikai és japán rajongók közt – Ricciardo szerint

Egyes országokban valódi kultusz övezi a Formula-1-et, de habitusukban jelentősen eltérnek a különböző rajongók. A japán közönség híres fanatizmusáról – őket hasonlította össze másokkal Daniel Ricciardo.

„Az ausztrálok és amerikaiak hasonlók, nagyon lármásak, viccesek, akikkel elmehetnénk egy sörre” – mondta Ricciardo Stephen Colbert műsorában. „A legmókásabbak azonban szerintem a japánok, mert ők a leglelkesebbek és ők rendelkeznek a legnagyobb háttértudással, annyira, hogy szinte már stalkernek érzed őket, de ezzel egyidejűleg tisztelettudóak és udvariasak…”

Fotó: DPPI

Magyar futamgyőzelmet is hozott a SuperEnduro GP budapesti fordulója

A világbajnoki címvédő Billy Bolt nyerte a legmagasabb, vagyis a Prestige kategória mindhárom döntőjét szombaton, a Papp László Budapest Sportarénában rendezett SuperEnduro GP terepmotoros vb-futamon – tudósított az MTI. A telt ház előtt megrendezett látványos eseményen a három döntő alapján kialakult összesített eredménysor élén is a brit Bolt végzett, mögötte honfitársa, Jonathan Walker zárt másodikként, az amerikai Cody Webb pedig harmadikként. A vb-összetettben egyébként ugyanez a sorrend 184, 158 és 124 ponttal.

A géposztály magyar indulója, Zsigovits Norbert két finálét fejezett be, egyszer hetedikként, egyszer pedig nyolcadikként zárt, összetettben így tizedik lett. Zsigovits a vb-tabellán a 11. pozíciót foglalja el 41 ponttal.

A világbajnoki sorozat budapesti versenyének betétfutamaként megrendezett Európa-kupa küzdelmeiben négy magyar motoros volt érdekelt, a két döntő futam közül a másodikat Szőke Márk nyerte, aki így legjobb magyarként az összetett harmadik helyén zárta az eseményt, az Európa-kupa összetettjében pedig a második pozíciót kaparintotta meg.

Legendás ausztrál pályán bemutatózott a Red Bull Vettel világbajnok autójával

Formula-1-es autó száguldott az ikonikus Mount Panorama versenypályán – az istálló a bathursti 12 órás futam hétvégéjén tartott bemutatóköröket. Az egyik régebbi modellt vitték el Ausztráliába, a 2011-es RB7-et, amellyel Sebastian Vettel második világbajnoki címét szerezte: a volán mögé az istálló tartalékpilótája, az új-zélandi Liam Lawson ült.

„Egyszerűen őrületes volt, az első kör az igazat megvallva ijesztő volt” – számolt be a vezetési élményről Lawson.  „Bizonyos pontokon kicsit durva volt ez a pályán, de azt hittem, egy Formula-1-es autóval rosszabb lesz. A Down Conrodot például teljesen padlón vettem, a The Case-nél pedig nagyjából 120 méternél fékeztem.”

Az RB7-est elsősorban utcai bemutatókra használják, és bár Bathurstre speciálisan átalakították, az autó leszorítóereje jóval alacsonyabb, mint annak idején versenykész állapotban volt. A nem hivatalos pályarekord sem dőlt meg: ezt 1:48,8-cal változatlanul Jenson Button tartja, aki egy McLarennel bemutatózott korábban ugyanitt.

Közel tízperces képanyag az RB7 bathursti köreiről – a V8-as motorokat kedvelő rajongóknak kedveskedve kommentár és zene nélkül:   

 

Az egyik legnépszerűbb amerikai showmannel állt ki gokartozni Perez

A Ford nagy visszatérése a Formula-1-be az USA egyik legnézettebb esti műsorában, a The Tonight Show-ban is szerepet kapott, melynek 30 millió feliratkozója van a YouTube-on. A műsorvezetőt, Jimmy Fallont a Kék Ovál vezérigazgatója, Jim Farley készítette fel egy gokartmeccsre – nem más, mint Sergio Perez ellen. A verseny bírója Christian Horner volt – magát a futamot elnézve azonban felmerül bennünk a gyanú, hogy a végeredmény le volt fixálva…

A Red Bull nem tudja, mennyire fáj majd a büntetés

Az érvényben lévő esélykiegyenlítő rendszer értelmében a Red Bull konstruktőri bajnokként mindenképpen a legkisebb szélcsatornaidőt kapta volna a mezőny tagjai közül, de a költségsapka túllépése miatt kapott büntetés értelmében tovább csökken a fejlesztésre felhasználható időkeret. Christian Horner csapatfőnök a Daily Mailnek nyilatkozva elmondta, egyelőre nem tudják pontosan, mekkora hátrányt jelent ez nekik, de azt biztosnak tartja, hogy szorosabb lesz a küzdelem, mint a tavalyi év utolsó szakaszában:

„Szerintem a Ferrari és a Mercedes biztosan előrelépett és még nem ismerjük a költségsapka miatti büntetés tényleges hatását. A csapat szenzációs munkát végzett annak érdekében, hogy a legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésre álló szélcsatornaidőből, csodálatosan reagáltak erre a kihívásra, de csak az idő mondja meg, hogy a pályán ez mire lesz elég.”

horner-sulayem

„Ez mindig egy nagyon fontos szakasza az évnek, a tervezési és felkészülési fázis, mely meghatározza, hogy alakul a szezon további része. Várakozással és idegeskedéssel teli időszak ez” – nyilatkozta a legrégebb óta hivatalban lévő F1-es csapatfőnök.