DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. február 27. csütörtök
09:04

Az esőszemerkélés ismét ráerősített, és közben a szerdai leggyorsabb Norris nyilatkozik az F1 TV-nek: "Az autó ugyanolyannak érződik, mint tavaly, ami jó. Sok dolgot próbáltunk ki, ellenőrzünk mindent, így az első napon nem számít, hogy elsők vagy utolsók vagyunk."

Antonelli is produkált egy kis elfékezést a 4-esben, de a pályát minimálisan kiszélesítve folytatta is. Eközben az eső elállt, ahogy a pálya szárad, javulnak a tapadási viszonyok is.

Valtteri Bottas eközben a bokszutcában erősíti jelenlétével a csapatot, talán még a kerékcserébe is besegít. Úgy érezzük, ilyen pillanatokat gyakran látunk majd a szezon folyamán.

Eközben a Haas garázsában állványra tették a VF-25-öt, több szerelő vizsgálja alulnézetből a padló területét. Úgy néz ki, hosszas bokszban állás vár Bearmanre.

A gyorskörre készülő Leclerc valószínűleg túl nagy gázt adott, ezért vesztette el a hátsó tapadást és forgott meg azonnal – a vizes pálya az ő és Doohan incidensében is tevékeny szerepet játszhatott.

Nagy elfékezés Doohantől, mélyen belecsúszott a bukótérbe. Leclerc az utolsó kanyarban forgott meg, rögtön ment is vissza a garázsba.

Perceken belül az eső csillapodása várható: a pálya forgalmasabbá válik ennek megfelelően, Norris is elhagyta a McLaren garázsát, mindössze másodszor a délután során.

Délutáni pangás jellemzi a pályát, négy autó köröz, a Red Bull, az Aston Martin, a Haas és a Racing Bulls – jellemzően a legkeményebb keverékeken, valamennyien a 13. helytől lefelé helyezkednek el, és nem is várható elmozdulás.

Újabb esőjelentés, a Haas rádióján hívták fel Bearman figyelmét szemerkélésre a 3-as szektorban.

Kellemes délutánt minden olvasónknak, aki ebben a formában követi a tesztet – az őrségváltás után máris egy kisebb incidensről számolhatunk be, a leggyorsabb köridő után Sainz az 1-es kanyarban mutatott be egy megforgást.

A Williamsen most már a C4 abroncs tűnt fel, ami azt jelzi, hogy az előzőnél is gyorsabb kör is benne lehetett volna a pakliban.

Most viszont váltás jön nálunk is, a tesztnap utolsó három óráját (remélhetőleg csak annyit, nem lesz újabb áramszünet...) Strommer Benjamin kollégám tolmácsolásában követhetitek végig - tartsatok továbbra is velünk!

Eltelt az első óra a délutánból - így fest az összesített állás:

Norris befejezte a körét, de csak a 14. helyre iratkozott fel, nem nyomta még igazán a brit.

Sainz viszont annál inkább: tovább gyorsult a vezető spanyol, 1:29,348 immár a legjobb idő! Javított Leclerc is, már csak 83 ezred a hátránya volt csapattársával szemben, így feljött harmadiknak Sainz és Hamilton mögé.

Lassan letelik a délutáni első óra, Stroll és Norris nem futott még mért kört - de lehet, hogy ez hamarosan változni fog, a McLaren most ért körbe a kivezető körén.

A jó kör után most egy újabb elfékezés Antonellitől: ezúttal a visszafordítónál eregetett füstöt a Mercedes abroncsa.

Antonelli is megnyomott rendesen egy kört, látszott a Mercedes mozgásán is, hogy most feszegette a határokat az újonc - aki feljött ötödiknek, egyetlen ezreddel Leclerc mögé.

A sorrend tehát: Williams, Ferrari, Mercedes, Ferrari, Mercedes az első ötben.

Doohan javít egy nagyobbat, felzárkózik az ötödik pozícióba - épp alpine-os csapattársát, Gaslyt szorítja ezzel hátrébb.

Leclerc is lépdel előre, már a negyedik helyen áll, 448 ezreddel Sainz mögött - vagyis az eső azért annyira mégsem intenzív. Egyelőre.

És közben egyre erősebbnek tűnik az eső...

De ennél sokkal érdekesebb, hogy a délutánra C3-as közepes gumikra (amelyek majd a nagydíjhétvégén itt a leglágyabbak lesznek) váltó Sainz 1:29,366-os időt repeszt - ezzel 13 ezreddel megelőzi az élen Hamiltont!

Leclerc az első, aki a délután kezdők közül betör a délelőttiek közé: a monacói ötödik időt autózik a Ferrarival, 1,3 másodperccel lassabbat, mint délelőtt Hamilton.

Sainz javított az idején, feljött négy tizedre a délelőttről éllovas Hamilton mögé - és most már a spanyol is C3-as keveréken futotta az idejét.

Közben Antonelli mutatott be egy elfékezést az 1-es kanyar féktávján.

Lassan lendülnek csak bele a csapatok, Leclerc és Bearman jár kint jelenleg csak a pályán, ők is egyelőre csupán kivezető körön.

És közben újra némileg szemerkél az eső a bokszutcában!

Hadjar vissza is jött a bokszba, kijött viszont a pályára Sainz, aki tehát az egyike annak a két pilótának, aki full napot teljesít - így garantált szinte, hogy ő vagy Lawson zárjon majd az egyéni körlista élén a nap végén.

Az egyik debütáns, név szerint Hadjar az, aki elsőként megkezdi a délutáni munkát. Annak ellenére nem rohantak ki a pályára a többiek, hogy az FIA előrejelzése szerint 60 százalék az esély az esőre - ami minimálisan, de már a délelőtti szakaszt is befolyásolta.

Zöldre váltott a bokszutca végi lámpa, indul a délutáni négy óra!

És felhívnánk a figyelmet, hogy a lentebb ismertetett felállás azt is jelenti, hogy ez lesz az első etap, amikor egyszerre láthatjuk a pályán az öt újoncot!

Egy kanyar, tíz festés:

Vissza is tértünk az ebédszünetről, és hamarosan a versenyzők is így tesznek, hiszen itthoni idő szerint 13 órától folytatódik a csütörtöki tesztnap. A Red Bullnál és a Williamsnél nem lesz egyedül pilótaváltás, a többieknél csere történik a délutáni etapra - íme, a mostani felállás:

McLaren: Norris

Ferrari: Leclerc

Red Bull: Lawson

Mercedes: Antonelli

Aston Martin: Stroll

Alpine: Doohan

Haas: Bearman

Racing Bulls: Hadjar

Williams: Sainz

Stake: Bortoleto

Ezzel most már tényleg vége a délelőtti etapnak, jön az ebédszünet - számunkra is itt a szerkesztőségben, de 13 órakor jövünk a folytatással ugyanitt!

Ha valaki kíváncsi az eddigi csütörtöki történésekre, ide kattintva olvasható félidei beszámolónk.

És akkor rajt: Ocon kilőtt a pole-ból, maradt Piastri előtt - Russell viszont a rajtrácson ragadt! Tényleg mindent lepróbálnak, na!

Ocon állt be a pole-ba, Piastri mellé, Russell mögéjük - de megszakították a próbarajtot, jön egy újabb "felvezető kör". Ezt különösképp nem árt tesztelni a tavalyi interlagosi eset óta, amikor Norris fölöslegesen ment el egy extra körre a startmegszakítás után!

Ezzel véget ért a délelőtti szakasz érdemi része: bár próbarajt még lesz, de az eredmények már nem fognak változni, úgyhogy azt mutatjuk is:

És jött egy piros zászlós megszakítás is. Ez mind előre tervezett, értelemszerűen nemcsak a csapatoknak, hanem az FIA-nak is szüksége van rendszerellenőrzésekre az év elején.

És akkor jön is kezdetnek a virtuális biztonsági autós fázis tesztelése.

De ha már megtett körök: Russell elérte a 70-es számot, és Ocon is már 64-nél jár. Rajtuk kívül Hülkenberg jutott még 50 fölé.

És már csak tíz perc van hátra, amiből az utolsó ötöt a korábban említett rendszerellenőrzésekre fogja használni az FIA.

Közben a Red Bull rövid kommünikében magyarázatot adott arra, miért vesztegel a garázsban a mindössze 28 körig jutó Lawson: a motorban érzékeltek víznyomáscsökkenést, ezt vizsgálja jelenleg az istálló.

Tsunoda is dobott egy jobb kört, bejött Alonso mögé hatodiknak - Piastrit sorolták hátrébb mindketten.

Közben történt egy előrelépés: Alonso jött fel ötödiknek az Aston Martinnal. Előtte továbbra is Hamilton, Russell, Sainz és Gasly a sorrend.

Ejtsünk pár szót a Haasról is, amely konstansan a sor végén tanyázik nagy lemaradással, de az amerikaiak teljesen más futástervet teljesítenek a többiekhez képest, az autó mozgásán is érződik, hogy megtankolták a VF-25-öst. Érdemi gyorskört még nem láthattunk Oconéktól.

Az év első ütközése:

Hopp, történt egy kis koccanás: Piastri találta el hátulról finoman Hülkenberget - az ausztrál kicsit reklamált utána. Szerelni is kell kicsit a garázsban a McLarent.

Összehasonlításképp: tavaly Sainz 1:29,9-es idővel zárta leggyorsabbként a bahreini tesztet, a pole-idő pedig 1:29,179 volt Verstappentől - igaz, Leclerc a Q2-ben ennél is gyorsabb volt az időmérőn (1:29,165). Ezt közelítette meg két tizedre az SF-25-össel Hamilton.

Második nekifutásra már összeállt a kör: 1:29,379-re javítja a nap és az egész teszt legjobb idejét Hamilton a Ferrarival! Ezzel kereken fél másodperccel előzi volt mercedeses csapattársát, Russellt.

Lila szektorral indította Hamilton a körét, de a 11-es kanyarnál belehibázott, így elvette a gázt.

A megtett körök számában Russell vezet, az imént átlépte az 50-es határt a Mercedesszel. 40 fölött még Ocon és Hülkenberg, a sor végén Piastri 25-tel.

Eltelt a harmadik óra is, így állunk most:

Piastri először fut érdemi időt, feljön vele az említett kvartett mögé az ötödik helyre.

Russell ideje azt is jelenti amúgy, hogy fél másodpercet gyorsult tavalyhoz képest a Mercedes!

Hamilton öt ezredet tovább javít, ahogy gyorsul Gasly is az Alpine-nal, de marad a negyedik helyen a francia.

Többen is ráhajtanak most a gyorskörökre, és megvannak az első 1:30 alatti körök: előbb Russell töri át a határt, majd Hamilton még őt is megelőzi két tizeddel, így gyorsan visszaáll az élre a Ferrarival 1:29,675-ös idővel! Mindketten C3-as gumin, Sainz a C2-essel harmadik tehát.

Sainz javít, egyetlen századra megközelíti az éllovas Hamiltont a második helyen. És nem győzzük hangsúlyozni, a spanyol a C2-es keményebb gumin érte el ezt az idejét is. Nagyon jól mozog egyelőre Sainz és a Williams párosa!

Az 1-es kanyarban többen is besokallnak, az imént Hamilton is produkált egy elfékezést. Trükkösek még a körülmények, hiába állt el az eső.

Újabb fél óra telt el, a sorrendben nincs változás a néhány poszttal korábbihoz képest, viszont Russell már 42 megtett körnél jár, ezzel messze ő a nap legszorgalmasabbja eddig.

Piastri feljön hetediknek - majd csúnyán elfékezi magát a célegyenes végén, kiszalad a bukótérbe.

Többen követik most már Russell példáját, Hülkenberg és Tsunoda is a pályán, sőt Piastri is, aki még mindig mért kör nélkül állt - eddig a pillanatig, egy öt másodperccel lassabb idővel feliratkozott a McLaren az eredményjelzőre.

És végre újra autó a pályán, méghozzá slick gumikon: Russell jött ki a Mercedesszel.

Letelt a második óra, nem sokat változott az állás az eső miatt, de azért mutatjuk - a megtett körök számával együtt, amiben Russell és Ocon vezet egyelőre ma:

Közben egy érdekes híresztelés még a szerdai napról: a Sky Germany úgy értesült, hogy furcsa balesetet szenvedett a Stake garázsában Nico Hülkenberg, ugyanis amikor a Sauber szerelői dolgoztak az autón, egy "apró szilánk" felrepült, egyenesen a német pilóta szemébe - ezért hamarabb be is fejezte a munkát, majd a két etap közötti sajtótájékoztatót is kihagyta, mert némi orvosi kezelésre volt szüksége. Mindenesetre nem lehetett súlyos a gond, ma reggel már újra autóba ült Hülkenberg.

A Haas Twitter-adminja már élcelődik is a helyzeten: "Hol van mindenki más a pályáról? Elfelejtettétek az intermediate gumikat, mi?" 

Vizuális bizonyíték!

Éééés kijön Ocon a Haasszal - intermediate gumikon! Ez azért nem volt rajta előzetesen a bingókártyánkon! És valóban nedves is azért az aszfalt.

Ahogy a nap elején említettük, csak a Haas és az Aston hozatott esős pályára alkalmas abroncsokat a tesztre. Tudtak valamit!

Persze a garázsban nem feltétlenül lazsálás megy most sem: a Mercedesnél például féket cserélnek a W16-oson.

Ilyenek a körülmények jelenleg Bahreinben, nem csoda, hogy senki nincs a pályán:

Piastri korábbi megingása videón:

A szemerkélés miatt megint kevésbé aktív a mezőny, Hamilton jött csak ki a bokszból, de jelenti is a rádión, hogy eléggé nedves az aszfalt - annak rendje és módja szerint vissza is tér a garázsba a kör végén.

Piastri és Sainz alatt is látványosan megbicsaklott az autó a 11-es kanyarban, mindketten lesodródtak a bukótérbe is - alighanem némileg a szemerkélés is belejátszott ebbe...

Eltelt az első óra, így állunk pillanatnyilag - Piastri még mért kör nélkül, de a McLaren tegnap sem kapkodta el a kezdést:

Az F1 TV-s helyszíni riporter szerint mostanra teljesen elállt a szemerkélés, és érkeznek is erős idők: Sainz előbb a harmadik, majd ebben a pillanatban a második helyre ugrott előre a Williamsszel - méghozzá a C2-es, keményebb keveréken! Hülkenberg közben a hatodik a Stake-kal, másfél másodperc a hátránya.

Hamilton elment még egy gyorskörre, ez most az autó mozgásából is látszott, hogy a határok feszegetéséről (is) szólt már: 1:30,080-ra javít két lila szektor után a brit.

Újabb legjobb idő és helycsere az élen: Hamilton szűk egy tizeddel megjavítja Russell eredményét, 1:30,287-et fut a Ferrarival a C3-as (most közepesnek számító, de az itteni hétvégén majd a leglágyabb keverékként elhozandó) gumin.

Gasly is összerakott egy jobb kört az Alpine-nal: egyetlen századra megközelíti Lawsont, így most a harmadik a francia.

Lawson bejön másodiknak Russell mögé a Red Bull-lal, de nyolc tized a hátránya. A harmadik Hamilton két másodpercre a volt csapattárstól.

Mozgóképes formában az iménti bokszutcai jelenet:

Pályán az Aston Martin is Alonsóval, amit csak azért emelünk ki, mert tegnap messze ők teljesítették a legkevesebb kört: ők 88-ig jutottak, a második legkevésbé szorgalmas istálló, a Stake 114-ig, a csúcstartó Haas pedig 160-ig - ami majdnem kétszer annyi, mint az Astoné.

Russell odapörkölt egy kisebbet: 1:30,379-es köre a teszthét eddigi legjobb ideje, minimálisan megelőzve Norris előző napi eredményét - délelőtti etapban ez nem rossz a Mercedestől!

Jaj, volt egy kicsit neccesebb momentum a bokszkijáratnál: a kihajtó Lawson Red Bulljához került igen közel az egy ideje már ott parkoló, de éppen akkor elinduló Sainz Williamse.

Piastri töri meg a csendet a pályán, de csak egyetlen körre - és közben az FIA jelezte, hogy a délelőtti szakasz utolsó perceiben ők is rendszert és procedúrákat tesztelnek: VSC-fázist, felvezetőköröket és próbarajtot is láthatunk majd.

Bő negyed óra után elcsendesült a pálya, Hamilton, Russell, Hülkenberg, Ocon, Lawson, Tsunoda a kezdeti sorrend.

Vannak ám már köridőink is, csak azért nem beszéltünk eddig róluk, mert semmilyen szinten nem reprezentatívak. Mindenesetre Hamilton 1:33,680-as idővel vezet Russell előtt - összehasonlításképp: Norris 1:30,4-gyel zárta élen a szerdát. Viszont ez azért jelzi, hogy nem vészes a szemerkélés.

Tsunoda autóját szépen kidekorálta aerorácsokkal a Racing Bulls, de ez megszokott a tesztnapok elején.

Szemerkélés ide vagy oda, Hamilton is kijött a pályára - sőt, mostanra mind a tíz csapat megkezdte a munkát.

Piastri is jelenti rádión az esőcseppeket, de a McLarennél nem számítanak erősebb intenzitású csapadékra. Az ausztrál mindenesetre egyből vissza is tért a bokszba.

Gasly és Piastri is csatlakozik hozzájuk. És bizony előbbi sisakrostélyán látszik, hogy szemerkél az eső! Hűvös is van: 13 fok a levegő, mindössze 14 fok (!) az aszfalté...

És ebben a percben elindult a második tesztnap Bahreinben: Hülkenberg és Russell hajtott ki elsőként a pályára.

Készülődnek már a versenyzők, Sainzra például igen hosszú nap vár ma:

Amit még érdemes kiemelni, hogy minden csapat autója roppant megbízhatóan rótta a köröket, de ez el is várható egy szabályrendszer negyedik évében, ahol gyakorlatilag alig voltak változások a technikai előírásokban. És a megbízhatóság a versenyzőkre is igaz: Lawson és Hadjar egy-egy kisebb megforgása volt az egyetlen említhető igazi hiba szerdán.

A szerdai nyitányon egyébként Norris és a McLaren volt a leggyorsabb, és bár ennek még nyilván túl sok jelentősége nincs, a pályán mutatott produkcióval, az autó viselkedésével együtt úgy fest, hogy valóban a favoritok között lesz az MCL39-es. A Red Bull is mintha stabilabb lenne, mint az elődje, a Mercedesnek a szokottnál hűvösebb körülmények is kedvezhetnek, a Ferrari pedig ugyan Helmut Marko szerint csalódás, de jegyezzük meg, hogy Leclerc korábban futotta a gyorskörét a közvetlen riválisainál.

A középcsapatok közül bizonyos pontokon a Williams, máshol az Alpine volt igazán meggyőző a pályaszéli elemzések, pl. a The Race tudósítóinak megfigyelése szerint, de az Aston is ott lehet a boly elejében. A Racing Bulls tűnt a legátlagosabbnak, a Stake a vártaknak megfelelően a leghaloványabbnak, a Haas nyers teljesítményéről pedig nem sok minden derült ki, mivel annyira a megtankolt autóval való körözésre fókuszáltak a csapatnál.

A nap egyik érdekessége lehet, hogy az előrejelzések szerint benne van a pakliban, hogy esni fog az eső: 60 százalék körüli esélyt jósolnak erre a nap későbbi szakaszára. Igen, tegnap is szemerkélt estefelé Bahreinben, de ez most komolyabbnak ígérkezik, ha lehet hinni az időjósoknak.

És akkor itt jegyezzük meg, hogy csak az Aston és a Haas rendelt be magának intermediate és/vagy full esős abroncsokat.

Na de kik is fognak körözni pontosan? Ma már nem mindenki, ugyanis néhány csapat egész napra ülteti be a pilótáját: így tesz a Red Bull Lawsonnal és a Williams Sainzcal. A többieknél munkamegosztás lesz délelőtt-délután viszonylatban, valahol ugyanabban a felállásban, mint tegnap (lásd pl. Ferrari és McLaren), valahol fordítottban (pl. Mercedes). Szóval:

McLaren: Piastri / Norris

Ferrari: Hamilton / Leclerc

Red Bull: Lawson

Mercedes: Russell / Antonelli

Aston Martin: Alonso / Stroll

Alpine: Gasly / Doohan

Haas: Ocon / Bearman

Racing Bulls: Tsunoda / Hadjar

Williams: Sainz

Stake: Hülkenberg / Bortoleto

Ha nem lesz újabb áramszünet, akkor a tervek szerint itthoni idő szerint reggel 8-tól délig, majd délután 13 órától 17 óráig fognak körözni az autók a szahíri pályán.

Köszöntünk ismét mindenkit, jön az újabb, szám szerint a második tesztnap Bahreinből - tartsatok velünk ma is!