DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Élő cikkek

Ausztrál Nagydíj, a futam eseményei

Jön a szezon harmadik fordulója, Melbourne, ahol a Mercedesek tűnnek a legesélyesebbnek, hogy megszakítsák a Red Bull győzelmi sorozatát. Szöveges közvetítésünk az eseményekről.

Ez nem a lustálkodás vasárnapja, hiszen 7:00-kor kezdődik az évad harmadik versenye, az Ausztrál Nagydíj. Kevesebb mint egy órája hír érkezett a rajtsorrend módosulásáról: Valtteri Bottas és Sergio Perez, akik az utolsó rajtsorból, 19. és 20. helyről kezdték volna a nagydíjat, a bokszutcából startolnak komponensek cseréje miatt.

Eközben az első sorokból Verstappen, Russell, Hamilton és Alonso kezd – íme az előbbi módosítást figyelembe véve a rajtrács:

Lezajlottak a bokszutcából kivezető körök, amire a bokszból rajtoló versenyzők is jogosultak – éppen Bottas és Perez csaknem összeütközött a pályán, szoros pillanat volt.

Ha hihetünk az Ausztrál Nagydíj szervezőinek, megdőlt az F1-es nézőrekord: 131 ezer vasárnapi nézővel 444 631 látogatót számoltak össze, ez pedig azt jelenti, hogy lehagyták az eddigi csúcsot, amely a 2022-es USA Nagydíj volt 440 ezerrel.

Az időjárás kellemesebb, mint az eddigi napokon (a szombatinál végképp): a hőmérséklet 18 Celsius-fok, az aszfalt 30 felett.

Közepes abroncson indul az első nyolc versenyző és a mezőny többsége, lágyat választott a két Alpine és két Alfa Romeo, keményt De Vries, Sargeant és Perez.

Telt ház a pályán, pillanatokon belül kezdődik az Ausztrál Nagydíj!

Russell átvette a vezetést, a következő féktávon Hamilton is megelőzte Verstappent, miközben Leclerc kiforgott a kavicságyba!

Rögtön biztonsági autó a 3-as kanyarban ragadt Ferrari miatt, a safety car így a két Mercedest vezeti fel az első két helyen. Ocon szárnycserére a bokszban, miközben Perez, a két Alfa és Sargeant rögtön megejtette el kiállását.

Hamilton kitolta őt a pályáról, panaszkodott Verstappen a rádióban – a valóságban nincs erről szó, korrekt előzés volt, de ismerjük a páros előtörténetét.

A 4. körben indult újra a futam, Russell őrzi a vezetést, Hamilton és Verstappen mögött Sainz a negyedik helyen.

Rajthelyéhez képest Piastri javított legtöbbet, hármat, így a 13. pozícióban áll. Perez is előzött már hármat, a 16. helyen halad a Red Bull, de hátránya már 15 másodperc az első helyezetthez.

Hamilton nyomás alá helyezi Russellt, aki a csapatot kéri, döntsék el, a gumira figyeljen vagy csapattársa ellen védekezzen – de egy nagy ütközés szakítja meg a harcot, Albon pontszerző helyről törte össze csúnyán a Williamst.

Újabb biztonsági autó, ezt kihasználva Russell és Sainz a bokszba sietett.

Piros zászlóval meg is szakítják a versenyt, a pályára rengeteg kavics került. Albon a 6-os kanyar bejáratán pördült meg, eltalálta a falat, majd a Williams félig a pályán állt meg.

Ez Russellnek hatalmas érvágás, aki a kezdeti biztonsági autóra gyorsan reagálva kiállt a bokszba, a piros zászló hatálya alatt azonban a többiek is szabadon kereket cserélhetnek – így az első helyből hetedik pozíció lett. De Sainz is joggal szitkozódhat, a spanyol negyedikről 11. pozícióba esett vissza. Az élmezőny pedig: Hamilton, Verstappen, Alonso, Stroll és Gasly az első öt helyen.

Az FIA is megerősítette, a piros zászló oka a pályán levő kavics és törmelék, amelyet el kell távolítani. Az újraindítást 7:33-ra tűzték ki.

Toto Wolff üzente Russellnek, sajnálja a kialakult helyzetet, de egy dobogó vagy akár még jobb eredmény is a pakliban van. A kemény keverékes stratégiában valóban van fantázia.

A Russell stratégiájára vonatkozó kijelentést tekintsük semmisnek, ugyanis a komplett mezőny keményt tett fel, csak De Vriest és Sargeantet látjuk közepesen – arra játszanak, hogy ne kelljen még egyszer kiállni a bokszba. Állórajt lesz az újraindításnál.

Majdnem baleset történt a láncreakcióként lelassító autók miatt a biztonsági autó mögött, Magnussennek az Albon-baleset helyszínén a kavicságyon kellett kerülnie. Vizsgálják ezt az esetet.

A 10. körben ismét éles a futam, Hamilton, Verstappen és Alonso mögött Gasly a negyedik, Russell már az ötödik, Stroll két pozíciót veszítve hatodik. Sainz is zárkózik fel, a kilencedik helyen.

Nyitható a DRS, amely segítségével Verstappen könnyedén legyűri Hamiltont és pillanatok alatt egy másodperc előnybe kerül. Ennyi volt a Mercedes kihívása?

Verstappen a tiszta pályán rögtön megfutja a leggyorsabb kört, ami több mint 2,5 másodperccel gyorsabb Hamilton megegyező körénél. Ennyi tartalék volt a Red Bullban.

Russell és Sainz eközben hámozza át magát a többieken, Gasly megelőzésével a brit negyedik, Sainz Stroll előtt hatodik.

Az AlphaTaurik kontaktsportot űznek: már az újraindítás utáni körben összeért Tsunoda és Norris, valamint De Vries és Ocon (utóbbi esetet vizsgálták, de nem büntették), most pedig Tsunods és Piastri kereke érintkezett.

Teljes csőd az olyan ígéretesen induló futam George Russell számára: a brit motorhibával félreáll, a Mercedes a kipufogó körül lángokban áll. Nem kizárt, hogy az utolsó szektort olajjal is megszórta.

Russell a célegyenesben, a bokszutca után állt félre, amelyet lezártak, így a virtuális biztonsági autós fázis során nem állhat ki az sem, akinek ilyesmi megfordult volna a fejében.

Verstappen előnye 3 másodpercre állt be, de Hamilton már nem rá, hanem a mögötte érkező Alonsóra összpontosít. Gasly a negyedik, erős versenyt teljesít, de két üldöző lohol a nyakán, Sainz tizedmásodpercekre, aki mögött Stroll jön.

Piastri megelőzése fontos pont Perez versenyének krónikájában: a bokszutcából startoló mexikói először pontszerző helyen, a tizedik. Ahogy ezt leírjuk, Tsunodát is átlépte, Norris a következő célpont.

Leclerc már nyilatkozott is a sajtónak: nem orrol Strollra, versenybalesetnek nevezte az incidenst. Mindössze hat pontja van a világbajnokságon – ugyanezen a három futamon egy évvel ezelőtt 71-et szerzett…

Sainznak viszont jól megy a kármentés a balszerencsésen időzített kerékcsere után, egy beetetős előzéssel bevállalósan vette át a negyedik helyet Gaslytól a 3-as kanyar belső ívén.

Több mint egy óra telt el a rajt óta, de még csak most tartunk a 29. körben, azaz a táv felénél. A sorrend pedig ez:

Pár fotó a Mercedestől – Russellnek ilyen verseny után tényleg szüksége van pacsikra és vállveregetésekre.

Verstappené rövid ideig a leggyorsabb kör, amely aztán csapattársához, Perezhez került 1:21,456-tal. A mexikói kilencedik, ám csak 11 másodpercre Hamiltonhoz képest.

A második helyért zajló harcban bőven lehetnek még izgalmak: Hamilton mögött 1,5 másodpercre Alonso, mögötte 1,2 másodpercre Sainz, mögötte 0,7 másodpercre Gasly…

Most Hamilton rakta össze a futam leggyorsabb körét, de ezzel is csak két tizedet nyert Alonsóhoz képest. Verstappen húz el a távolban, lassan meglesz a 10 másodperces fór.

Most éppen Verstappené a leggyorsabb kör, már 1:21,078-nál tartunk. Ahogy fogy az üzemanyag, tizedenként vagy akár századonként csökken a legjobb köridő, ugyanakkor a szórás nagyon kicsi, nem csupán az élmezőnyben, de az első tízben is látunk 1:21,5-ös, 1:21,6-ös köröket.

Az első 1:21 alatti eredmény, 1:20,986, szintén Verstappentől, aki átlépte a bűvös 10-es számot a Hamiltonhoz viszonyított előny tekintetében. Jelenleg tényleg ez a legizgalmasabb a futamban, a sorrend kicsit megmerevedett, bár úgy néz ki, Perez hamarosan előzési pozícióba kerül Norrishoz képest.

Perez végül megcsinálta, leggyorsabb kör, Norris megelőzése és újabb leggyorsabb kör – így már a hetedik Hülkenberg is DRS-távolságon belül.

A német megérdemli a dicséretet, remek kvalifikáció után stabilan erős futamot megy, de egy Red Bull ellen nem tudott mit kezdeni. A Haas mostantól nyolcadik, és most már Norrist kell kivédekeznie.

Új birtokoshoz került a leggyorsabb kör, Alonsóhoz – ezzel 1,1 másodpercre közelítette meg Hamiltont.

Hoppá, Verstappen elhagyta a pályát az utolsó kanyarban, ezzel három másodpercet dobott el – így is 7,5 másodperccel Hamilton előtt.

Hülkenberg kis megingását kihasználva Norris már nyolcadik – a német le is csúszott a kavicságyba az előzés után. Az előrébb levő pozíciókért zajló csatákra azonban egyre kisebb az esély: Hamilton előnye Alonsóhoz képest 1,6 másodperc között stagnál, Sainz közel 4 másodpercre maradt le honfitársától, Gasly szintén leszakadt. Perez közeledik Strolhoz, de talán nem elegendő ütemben.

Az előbbi okfejtést tekintsük semmisnek: Magnussen a falat eltalálva elhagyta jobb hátsó abroncsát, bejött a biztonsági autó.

Piros zászlós megszakítás, ami azt jelenti, hogy az utolsó két körre újraindítják majd a versenyt!

Verstappen szerint egyáltalán nem indokolt a piros zászló – az FIA arra hivatkozik, hogy a kerékfelni darabjai nagy területen szóródtak szét.

8:56-kor jön is a folytatás, két éles körre – ilyen már volt egyszer, a 2021-es Azerbajdzsáni Nagydíjon, amely Sergio Perez első Red Bull-os győzelmét hozta.

Az autók a biztonsági kocsi mögött kigurulnak a garázsból. Ez a bokszban már megkezdett 56. kör, amelynek végén felállnak a rajtrácsra, és jön két versenykör a végéig. Majdnem mindenkire a lágy abroncs került fel – Piastrira és De Vriesre friss kemény, ők kifogyhattak a lágyból.

Káosz a rajt után, Alonsót kiforgatja Sainz, hátrébb rengeteg autó csúszik ki és törik össze, piros zászló megint…

Sargeant és De Vries a kavicságyban, a két Alpine egymás mögött a falban, Stroll is a sóderban… KÁOSZ az izgalmas sprint helyett.

Na ez… szörnyű. Vizsgálják az újraindítást, nem lehetünk biztosak benne, mi lesz most pontosan a végeredmény, de várhatóan az újraindítás előtti sorrend.

Senki sem tudja, vége van-e: az Aston Martin azt mondta Alonsónak, szerintük a verseny befejeződött, de elvileg visszavan még az 58. kör, így a talpon maradt autók visszagurultak a bokszutcába.

HA a verseny folytatódik az utolsó (biztonsági autó mögötti) körre, akkor ez lesz a végeredmény:

Megjött a döntés az FIA-tól, egy nagyon furcsa döntés: az autók végiggurulnak az 58. körön a safety car mögött, de nem a mostani, hanem az előző újraindítás sorrendjében. Azaz Alonso felállhat a harmadik helyre, Gasly pedig így járt…

Nem örül a Haas, Hülkenberget a negyedikről visszatolják a nyolcadik helyre. Mit mondjon akkor az Alpine?

Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Perez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Zhou, Tsunoda és Bottas a rajtsorrend és ennélfogva a végeredmény (hacsak valakivel nem történik valami a safety car mögött). Ők 12-en vannak már csak versenyben, négyen kiestik a káosz során.

Egy statisztikai érdekesség: először szakítottak meg egy F1-es futamot háromszor is piros zászlóval.

Már az indulás előtt módosul az iménti sorrend: Sainz elindul a negyedik helyről, de a célvonalnál 5 másodpercet hozzáadnak versenyidejéhez az Alonso-ütközés okozása miatt.

Sainz kérleli a csapatot, mondják meg az FIA-nak, várjanak a leintésig és hallgassák meg az álláspontját. Nem lesz így, megkapta már a büntetést.

Kigurul a mezőny a biztonsági autó mögött, a hivatalos döntés alapján gördülőrajt lesz – azaz amint körbeérnek, le is intik őket.

Sainz büntetését is tekintetbe véve itt a két és fél órás Ausztrál Nagydíj végeredménye:

Úgy sejtük, bőven lesz miről beszámolnunk egy ilyen nagydíj után a következő órákban – kövessétek az F1 rovatot és frissülő hírfolyamunkat!