DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 11. szombat
Hírösszefoglaló

Colapinto az Alpine-é, jön a Williams: a nap F1-es hírei

A nap F1-es és nem F1-es híreinek összefoglalója a Formula.hu rovatában.

A nap hírei a Formula.hu összefoglalójában 2025. január 9-én.

 

Colapinto aláírt az Alpine-hoz

Hivatalos közleményben jelentette be az Alpine, hogy megállapodást kötött Franco Colapintóval: a Williamstől távozó argentin pilóta lesz az enstone-iak harmadik számú versenyzője. Így szól a közlemény:

f1-colapinto-williams



"A BWT Alpine Formula One Team ma bejelentette, hogy megállapodást kötött a Williams Racinggel Franco Colapinto többéves szerződtetéséről. A 21 éves argentin pilóta a 2025-ös FIA Formula-1-es világbajnokságban a teszt- és tartalékpilóta szerepét tölti be, tovább bővítve a csapat által a szezon során igénybe vehető tehetségek körét. A BWT Alpine Formula One Teamnél betöltött szerepének részeként Franco az év során számos nagydíjon jelen lesz, valamint Paul Aronnal és Ryo Hirakawával osztozik a vezetési feladatokon a korábbi autók tesztelési programjában [TPC], valamint hozzájárul a csapat enstone-i székhelyén található driver-in-loop szimulátoron végzett munkájához."

Colapinto, Briatore, és James Vowles, a Williams csapatfőnökének szavai itt olvashatók!

 

Ryo Hirakawa is az Alpine-é

Teszt- és tartalékpilóta státuszban csatlakozik Ryo Hirakawa az Alpine-hoz – olvasható a csapat csütörtöki közleményében, melyet a holnap nyitó Tokiói Autószalonhoz igazítottak.

A japán versenyző szolgálataira elsősorban szimulátorban és a korábbi autókkal folytatott TPC-teszteken számítanak, de Hirakawa egy edzéslehetőséget is kap a csapattól, az áprilisi Japán Nagydíj első tréningjén. A 30 éves pilóta beültetésével az Alpine a fiatal versenyzőknek biztosítandó egyik edzést is kipipálja.

 

Február 14-én jön az új F1-es Williams

Február 14-én mutatja be új autóját a Williams: az FW47-et egy promóciós eseményen mutatják majd meg a partnereknek, a médiának és a szurkolóknak Silverstone-ban. Egyedi festést kap majd az eseményre, a 2025-ös dizájnt pedig majd február 18-án, a londoni közös csapatbemutatón, az F1 szezonnyitó eseményén mutatják majd meg.

 

Létrehozta F1-es motorcégét a Cadillac

Újabb fontos mérföldkőről számolt be a 2026-os Formula-1-es bemutatkozásra készülő tizenegyedik csapat, a Cadillac F1 Team: a TWG Motorsports (ők vették a többségi tulajdonrészt az Andretti által indított projektben) és a General Motors létrehozott egy új céget, amely az istálló jövőbeli F1-es erőforrásaiért felel majd.

A GM Performance Power Units LCC névre hallgató vállalat lesz a felelős ezek fejlesztéséért és gyártásáért – sőt, mint arra a General Motors közleménye ki is tért, az új szabályrendszer szerint építendő prototípus motor fejlesztése és tesztelése már javában zajlik is az amerikai csapatnál. A cél a közlemény szerint, hogy az „évtized végére” teljesen gyári istállóvá váljanak (korábban az igazgatótanácsban szerepet kapó Mario Andretti 2028-as céldátumot említett). 

A közleményből az is kiderült, hogy már elnök-vezérigazgatót is kineveztek az új motorrészleg élére: az „iparági veterán”, Russ O’Blenes tölti be ezt a posztot.

 

Új vezérigazgató a Liberty Mediánál

Megtalálta Greg Maffei utódját az F1-et birtokló médiabirodalom: Derek Chang lett a vállalat első döntéshozója. A Formula-1-es vezetésben is történt egy változás.

A Liberty által kiadott közleményben Chang kijelentette, dolgozni fog a vállalatcsoport tulajdonában álló Formula-1 és a megvásárlás alatt álló MotoGP növekedésén. Chang szakmai múltjából azonban hiányzik a motorsport, és talán ez az oka, hogy változás történik az F1-es vezetés hierarchiájában.

Míg Stefano Domenicali, a Formula-1 elnök vezérigazgatója korábban közvetlenül Maffeinek tartozott felelősséggel, most egy háromtagú bizottságnak jelent majd, melybe Chang, a Liberty alelnöke, Dob Bennett, valamint a korábbi F1-es vezérigazgató, Chase Carey tartozik, aki nemrég kapott újra szerepet a Liberty Media végrehajtó bizottságában.

 

„Lewis szinte már vereségfóbiás” – Mercedes

A hétszeres F1-es világbajnokkal eddig együtt dolgozó mérnök, Andrew Shovlin elmondta, mi különbözteti meg a 40 éves britet a többi kiváló pilótától.

„Lewisnak megvan ez a sajátossága, már szinte olyan, mintha fóbiája lenne annak kapcsán, hogy veszíthet, és ez hajtja a munkamorálját. És ez nagyszerű, mert ha olyan versenyződ van, ami ezt hozza a csapathoz, akkor folyamatosan nyomni fogják, folyamatosan fejlődni akarnak. És ez rettenetesen sok energiát hoz a csapatba” – magyarázta a Mercedes mérnöke.

„Egyetlen jó versenyző sem szeret veszíteni, mind utálják. Ez abszolút megszokott” – jegyezte meg a szakember, aki rögtön hozzátette: „Úgy gondolom, a munka és az aggodalom, ami azt kiváltja Lewison belül – ez az, ami megkülönbözteti a többiektől. Ő az egyetlen pilóta, akire gondolni tudok azok közül, akikkel dolgoztam, akiben ez ilyen mértékben megnyilvánul.”

 

Nem volt igaz Max Verstappen gyerekkori benzinkutas sztorija?

A korábbi években jó pár (rém)történet hangzott el Max Verstappen szájából arról, milyen keményen fogta őt édesapja, amikor gokartosként szárnyait bontogatta. A sztorik alapján Jos Verstappen állandó lelki nyomás alatt tartotta fiát, büntetésből nem beszélt vele, és előfordult, hogy odaütött a sisakjára. Az egyik legemlékezetesebb sztori pedig az volt, mikor egy gokartos kiesést követően egy benzinkúton hagyta a fiatal Maxot. Jos Verstappen állítja, ez az epizód sosem történt meg.

„Itt az idő tisztázni ezt a sztorit. Az igazság az, hogy nem hagytam ott őt, csak nem beszéltem vele egy hétig. Túl kemény volt? Max szerint nem. Ő úgy érzi, hogy a magatartásom jobban felkészítette őt a Formula-1-re. Ezért nem okozott neki gondot az sem, hogy Helmut Markót kezelje, akit különösen kemény emberként ismernek. Azt is értékeli, hogy állandóan száraz gumikkal kellett edzenie a gokarttal vizes pályán. Csak a hálát érzem, amikor a gyerekkora kerül szóba” – beszélt arról az F1-Insidernek Jos Verstappen, mi történt sok éve az olaszországi benzinkúton.

 

Dakar: Al-Attiyah mégsem nyert, Lategan vezet

Megvolt egy darabig a Dacia első szakaszgyőzelme a Dakaron, de az összetettben továbbra is a Toyota és Henk Lategan diktál, aki növelte is az előnyét.

A napi beszámoló itt olvasható!

 

Podcast: A Senna-sorozat szakmai szemmel

Történetvezetés, színészi játék, kaszting, dramaturgia, látvány, CGI – meghívott vendégünkkel, Viktor Balázs színész–rendezővel a Senna-sorozat erősségeiről és gyenge pontjairól beszélgettünk.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: