Szenzációs győzelmet aratott hazai pályán a Ferrari: a csapat kiváló taktikájával és Charles Leclerc hasonló kiváló gumikezelésével sikerült kompenzálni a McLaren tempófölényét, s ezzel a Scuderia olyasmit ért el, amit még soha egy csapat sem az F1 történetében, hiszen 20. alkalommal sikerült győzniük egyazon versenypályán. A verseny végeredménye itt tekinthető meg.
A futamgyőzelmet megszerző monacói versenyző a leintés utáni nyilatkozatában elsősorban az érzelmeiről beszélt, s mint elmondta, az utolsó körökben már inkább a szurkolókat nézte, mintsem a pályát. Csapattársa, Carlos Sainz szerint úgy is valós versenyben volt a Ferrari a McLarenekkel, hogy egyelőre még nem tudnak eleget az új padlólemezről, míg Frederic Vasseur csapatfőnök az autójuk gumikezelését, valamint Sainz visszajelzéseit emelte ki.
A futam nagy vesztese a McLaren volt, hiszen reális esélyük volt arra, hogy utolérjék a Red Bullt a konstruktőri pontversenyben, illetve komolyabbat faragjanak Max Verstappen előnyéből, de végül csak a 2. és a 3. helyen értek célba, ami nagyon komoly csalódást jelentett a versenyt elveszítő Oscar Piastri számára, míg Lando Norris többek között arról beszélt, hogy meglepetésként érte őt, hogy csapattársa megtámadta az első körben.
Erről az előzésről szót ejtettek a csapat vezetői is: Andrea Stella csapatfőnök leszögezte, hogy meg fogják vizsgálni az első körben történteket, és levonják a tanulságokat, míg Zak Brown vezérigazgató arról beszélt, hogy itt a bizonyíték arra, hogy két elsőszámú versenyzőjük van – ők csak annyit kértek, hogy ne érjenek össze egymással, aminek eleget is tettek pilótái.
Annak ellenére, hogy a legrosszabb forgatókönyvnél jelentősen kevesebbet apadt az előnye, az ezúttal hatodik helyen célba érő Verstappen úgy nyilatkozott, hogy nem érzi reálisnak a világbajnoki címet a „szörnyeteggé” tett RB20-assal, s azt is felsorolta, mi nem volt rendben ma: a tempó, a motorerő, a stratégia és a hozzáállás.
FormulaPlusz rovatunkban arról írtunk, hogy a Red Bull mellényúlhatott monzai szárnyával, aminek fontos szerepe lehetett az energiaitalosok betlijében. Helmut Marko ennek kapcsán úgy fogalmazott, hogy a csapat súlyos helyzetben van, de pontosan tudja, hogy ki segíthetne: a távozó Adrian Newey.
A McLaren pilótái és a holland mellett volt még egy bosszús ember Monzában Kevin Magnussen személyében, aki nem tudott őszintén örülni pontszerzésének, hiszen a 12. büntetőpont megszerzése miatt egy futamra eltiltották őt. A büntetéshez vezető ütközés vétlen áldozata, Pierre Gasly túlzásnak érzi a szankciót, s kijelentette: örömmel kifejti a stewardoknak is, hogy miért tartja igazságtalannak a dán eltiltását.
Egy másik versenyző viszont rendkívül boldog annak ellenére is, hogy nem sikerült pontot szereznie, ő pedig nem más, mint a 12. helyen célba érő újonc Franco Colapinto, aki nagyszerű bemutatkozó versenyt futott, de maradéktalanul így sem lehet elégedett, ugyanis úgy érezte, hogy akár a pontszerzés is meglehetett volna, ha nem esik ki a tegnapi időmérőn a Q1-ben.
A hét korábbi részében nagy vihart kavart az a kijelentés az ifjú argentin autóba ültetését magyarázó James Vowlestól, hogy Mick Schumacher nem egy különleges versenyző, a Williams csapatfőnöke most tisztázta kijelentését: mint elmondta, ő úgy értette, hogy nincs Lewis Hamilton vagy Ayrton Senna szintjén, s azért Colapintót választotta, mert a saját akadémiájuk tagjait akarta előnyben részesíteni.
Egy másik újoncról, a tegnap bejelentett Andrea Kimi Antonelliről is írtunk ma, akiről leendő csapattársa, George Russell úgy nyilatkozott, hogy szeretné úgy támogatni őt, ahogy annak idején Lewis Hamilton tette ővele. A hétszeres világbajnok egyébként szintén megemlítette Antonellit, s mint elmondta, mindamellett, hogy örül az ifjú olasz érkezésének, egyszerűen szürreális érzés, hogy kiderült, ki kapja azt az ülést, amelyben oly sokáig ült.
Bajnokot avattak a Formula–3-ban, méghozzá nem akármilyen körülmények között, Leonardo Fornaroli ugyanis az utolsó kanyarban végrehajtott előzéssel szerezte meg a címet – igaz, mint később kiderült, erre már nem volt szükség, ugyanis riválisát, Gabriele Minit utóbb kizárták. Az F2 főfutamát Gabriele Bortoleto nyerte, a Sauberrel szóba hozott brazil ráadásul a 22. helyről nyerte meg a futamot.
A nap további fontos versenyei közül az IndyCar és a WEC futamát e cikk publikálása után rendezték, a MotoGP-t viszont még délután: Marc Marquez hosszú évek után szerzett újabb futamgyőzelmet, mögötte Martin és Acosta végzett. A nap nagy vesztese Pecco Bagnaia volt, aki Alex Marquezzel ütközött, s utóbb szándékossággal vádolta meg a spanyolt.