DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 21. szombat
Hírösszefoglaló

Leclerc-pole és Alpine-lavina: a pénteki F1-es hírek

A Belga Nagydíj időmérője és az Alpine vezetéscseréje dominálta a pénteki F1-es híreket: íme a Formula.hu hírösszefoglalója.

Elég sűrű nap volt ez a péntek az F1 világában. Egyrészt elkezdődött a Belga Nagydíj hétvégéje, méghozzá egy, Carlos Sainz által behúzott esős szabadedzéssel, majd jöhetett az időmérő, hiszen sprintformátum szerint bonyolítják le a hétvégét. 

A kvalifikáció vizes pályán kezdődött, slickes körülmények között fejeződött be, és Max Verstappen zárta az élen: bő nyolc tizedmásodpercet osztott ki az egész mezőnynek, szenzációs kört rakott össze a végén. A világbajnok autójában azonban sebességváltót cserélt a Red Bull, így öthelyes rajtbüntetést kap, amelynek értelmében hatodikként vághat neki a vasárnapi futamnak, a pole-pozíciót pedig hivatalosan Charles Leclerc szerezte meg.

Verstappen így sem volt elégedetlen, örült a tempójának, elárulta, hogy az utolsó körében kockáztatott kicsit a nyolcas-kilences kanyarban. és kérdés nélkül kijelentette, hogy a legjobb autóval teljesen egyértelmű, hogy a győzelemért indul majd vasárnap, nem is lehet más a célja. Csapattársa, Sergio Perez harmadikként zárt, így a második helyről rajtolhat, és bár számára kicsit csalódás, hogy nem bírt Leclerc-rel, de így is jó esélyei lesznek a nagydíjon, úgyhogy nem elégedetlen.

Leclerc elégedett volt az első hellyel, és kiemelte, hogy nagyon sokat dolgozott a vezetési stílusán. Pár futammal ezelőtt még szenvedett ilyen körülmények között, most viszont extra teljesítményt nyújtott: erről beszélt az időmérőt követő FIA-sajtótájékoztatón, szavai itt olvashatók!

f1-leclerc-pole



A Mercedesk közül Lewis Hamilton teljesített jobban, ő a negyedik helyre hozta be az autót, ami harmadik rajthellyé válik, George Russell pedig nyolc tizedet kapott csapattársától. Hamilton elégedetten értékelt, és a dobogóért támadna vasárnap, de Russell sem volt túl bosszús: Toto Wolff csapatvezető elárulta, hogy teljesen más hátsó szárnnyal megy a két pilóta, ma Hamiltonnak volt ebből előnye, vasárnap viszont a gumikopás miatt Russell autója működhet jobban.

A McLareneket vártuk a második erőnek, de ezen a kvalifikáción ez nem materializálódott: Lando Norris hibázott a Q1-ben, és onnantól vitte magával az autója sérülését, a felszáradó pályán pedig Oscar Piastri addigi mágiája is megkopott. Az ausztrál azért bizakodó a versenytempót illetően, Norris viszont megint borúlátó: mint mondta, sokkal lassabbak, mint az utóbbi hetekben, főleg az egyenesekben nincs meg a tempójuk.

Az Aston Martinoknak esélyük sem volt az ötödik sornál előrébb kerülni, Fernando Alonso a kilencedik, Lance Stroll pedig a tizedik helyen zárt, és jelen állás szerint itt van a helyük az erősorrendben.

Szóljunk még Daniel Ricciardóról, aki ezúttal már a Q1-ben kiesett: elvették a továbbjutó körét, mert lecsúszott a pályáról az Eau Rouge-ban. Az ausztrál szerint ő megpróbálta áttolni padlón azt a kombinációt, de nem fért át az AlphaTauri, ezért csúszott túl a fehér vonalon, de holnap megpróbál majd javítani, és hiba nélkül összerakni egy jó kört a sprintkvalifikáción.

A nap másik fő témája pedig az Alpine teljes sorcseréje volt: egy hete Laurent Rossit távolították el a pozíciójából, ma pedig kirúgták Otmar Szafnauer csapatfőnökö és Alan Permane sportigazgatót, illetve hivatalossá vált az is, amiről a Formula.hu Silverstone-ból számolt be, vagyis hogy Nick Fry a Williamshez igazol technikai igazgatónak. A hírek megtalálhatók F1 rovatunkban, a csapatvezetői teendőket is ideiglenesen magához ragadó Bruno Famin pedig úgy fogalmazott Szafnauer kirúgásával kapcsolatban, hogy nem jöttek az eredmények, ezért döntöttek így.

alpine-f1

Fontos hír még, hogy az F1 Bizottság pénteki ülésén arról döntöttek, hogy jövőre még folytatják a tesztelést és csak 2025-től vezetik ki slick gumiknál a paplanokat. A döntés nem meglepő mindazok fényében, hogy a versenyzők rendszerint az összes teszt után elmondták, hogy az abroncsok jelenleg még nem állnak készen arra, hogy melegítőpaplanok nélkül használják őket: a barcelonai gyakorlás után például jelezték, hogy bár a katalán hőségben működtek néhány kanyar után a gumik, hűvösebb körülmények között problémás lehet az abroncsok üzemi hőfokra melegítése. A bizottság gyűlésének részletei itt olvashatók!

Megvan, hogy mikor és hol rendezik az F1-es előszezoni tesztet 2024-ben: február 21-től 23-ig, Bahreinben fog rá sor kerülni.

A végére pedig egy-két F1-en kívüli hír. Egyrészt vége a trükközésnek: mostantól betartatja a guminyomásszabályt a MotoGP. A nyári szünet után, a jövő hétvégi Brit Nagydíjtól kezdődően életbe lép a guminyomásmérés. Mivel a rendszer még új, egyelőre csak a sprintfutamokon és a vasárnapi nagydíjakon fogják betartatni a kötelezően előírt minimum guminyomásokat (elöl ez 1,9 bar, hátul 1,7 bar), s a büntetések is enyhébbek lesznek a technikai kihágásoknál megszokott kizárásnál.

Beltéri sebességrekordot döntöttek felturbózott Formula-E-autóval: a Guiness-rekordot immáron Jake Hughes, a McLaren Formula-E versenyzője tartja 218,71 km/h-val és a GenBeta versenygéppel. (Ez a Gen3 Formula-E-autó módosított verziója, többek között 350 kW helyett 400 kW teljesítménnyel és összkerékhajtással.)

Végezetül pedig az F2 és az F3 spái időmérői: az F2-ben a Brad Benavidest helyettesítő újonc, Joshua Mason falba tette az autóját, ezzel előhozva a piros zászlót, így nagyjából tíz perc alatt dőlt el a kvalifikáció. A pole-t Oliver Bearman szerezte meg a bajnokságot vezető Frederik Vesti és Victor Martins előtt. Az F3-ban a bajnokság harmadik helyezettje, Josep María Martí szerezte meg a pole-pozíciót, őt két újonc, Leonardo Fornaroli és az olasz Gabriele Mini követték. A bajnoki második premás Zak O’Sullivan a hatodik helyig csúszott vissza, legnagyobb örömére viszont Gabriele Bortoleto a legjobb 12-be sem fért be, ezzel visszahozva Martít és O’Sullivant a bajnoki címért folytatott küzdelembe.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: