DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Formula+

Ez a Ferrari rosszabb, mint a tavalyi

Nagyon rosszul festett a vasárnapi futam Bahreinben a Scuderia számára, és egyelőre nem hogy megoldották volna a gondjaikat, inkább csak tetézték őket. Vélemény.

Szubjektív véleményformálás következik: a Ferrari most, a 2023-as szezon első futama után rosszabbul áll, mint ahogy 2022 utolsó futama után állt. Hogy miért?

2022-ben egyértelmű problémák látszottak az autó kapcsán, amelyek a következők voltak: a gumikat nem kezelte úgy, mint a Red Bull, így a versenytempó láthatóan lassabbra sikerült, mint a riválisnál, megbízhatósági problémák léptek fel a motornál, ami miatt kisebb teljesítményen kellett használni az erőforrásokat, illetve a nagy leszorítóerőt nem sikerült hatékonyan leválasztani nagy tempónál, így egyenesben is lassabbak voltak a Red Bullnál. 

f1-ferrari-leclerc-2023



Ezek elvileg mind megoldható problémák voltak vagy lehettek volna. Mattia Binotto csapatfőnök 2022 második felét, de inkább kétharmadát azzal töltötte, hogy ezeket a problémákat magyarázta. Egyrészt azt mondta, hogy semmi komoly gond nincs, az autó teljesítménye rendben van, kicsit faragni kell a légellenálláson, kicsit ezen, kicsit azon, és főleg a motor megbízhatóságán. Ősszel már arról beszélt, hogy mindezt nem lehet megoldani 2022-ben a költségsapka miatt, de 2023-ra megvannak a megoldások.

Ezek alapján joggal hihették azt a Scuderia hívei, hogy a szokásos mantra, vagyis hogy „Majd jövőre!”, ezúttal tényleg bejön. Nos, nem jött, sőt: azzal kell szembenézni, hogy egyik problémát sem oldotta meg a csapat, sőt inkább csak tovább rontott a helyzeten.

 

Régen minden jobb volt

Az autó nagy erőssége volt az egykörös tempó, de abban is hátrányba kerültek a Red Bullhoz képest: Leclerc (aki szerintem a mezőny legjobb időmérős pilótája) extra teljesítménnyel felrakta magát a második helyre a Q3 első próbálkozásánál, de aztán nem tudott még egy kört futni, Carlos Sainz pedig elsőre pont olyan messze volt tőle, mint 2022 elején – de erről később. A Red Bull még magához képest is bizonytalan volt egy körön a nem tökéletes beállítás miatt, de így is megelőzte a Ferrarikat.

Majd jött a verseny, ahol a tavalyi gumikezelési problémák nem hogy nem javultak, hanem még egy jelentős lépcsővel rosszabbak lettek. Erről már a pénteki szabadedzés adatai alapján is cikkeztünk, látszott, hogy vészesen gyorsan koptatja az abroncsokat a Ferrari, vasárnap pedig az is kiderült, hogy erre nem sikerült megoldást találni a beállításokkal sem. Leclerc a jó rajttal meglógott, és egészen sokáig tudott Sergio Perez előtt maradni, de amint a mexikói kikerülte, villámgyorsan leszakadt tőle is.

f1-ferrari-2023_1

Sainz meg sem tudta közelíteni csapattársát, és bár a 15-16 másodperces különbség nagyjából nyolcra csökkent, amikor Leclerc visszavett a légüres térben, de közben Sainzra hátulról még nagyobb iramban zárkózott Fernando Alonso és Lewis Hamilton is. Az Aston olyan simán ment át a Ferrarin, hogy arra nehéz szavakat találni, és a Mercedes is utolérte, Sainz szerencséjére viszont Hamilton alatt is elfogytak addigra az abroncsok, így a negyedik helyet meg tudta menteni. 

Csak hogy közben a tavalyi motorproblémák megint előkerültek, Leclerc műszaki hiba miatt esett ki. Ha ez nincs, akkor a Red Bulltól elszenvedett csúnya vereség ellenére egy értékes dobogóval, a harmadik helyért járó sok ponttal távozhatott volna Bahreinből, amiért bőven meg is dolgozott, ehelyett már az első futam után nagyon mélyről kellene felzárkózni egy rosszul működő, megbízhatatlan autóval. Nem irigylem.

Ami pedig az egyenesbeli hátrányt illeti: Leclerc már korábban beszélt arról, hogy átalakult az autó, tavaly az ilyen szakaszokon voltak lemaradásban, viszont a jó leszorítóerő miatt nagyon gyorsak voltak a kanyarokban, de idénre ez fordulhat, kisebb a leszorítóerő, kevesebb a tapadás, ugyanakkor jobb lehet az egyenesbeli tempó. Nos, egyelőre az van, hogy kanyarban lassultak (a közepes és tempós kanyarokban az Aston is szétszedte őket vasárnap és pénteken, a Red Bull pedig a lassúakban nagyon durván), egyenesben sincsenek előnyben, viszont a kisebb leszorítóerő miatt még rosszabb lett a gumikopás.

 

Sainz is újraindította magát

Ezt se hagyjuk ki: Sainz tavaly úgy kezdte az évet, hog szinte köze sem volt Leclerc-hez, majd a szezon során fokozatosan felszívta magát, beleszokott az autóba, és az idény hajrájában már egyértelműen a monacói szintjén volt. Mondta is folyamatosan, hogy mekkorát fejlődött, a neki nem fekvő autót sikerült úgy megértenie, hogy már hozza Leclerc tempóját, úgyhogy nagy önbizalommal vág neki 2023-nak.

Az első hétvége viszont visszadobta őt is 2022 elejére. Az időmérőn hátrányban volt, a szabadedzésen hibázott, a futamon hatalmas lemaradást szedett össze, észrevétlen volt egész hétvégén. Ez az autó most megint nyilván új, másképp kell vezetni az átalakítások miatt, és úgy fest, hogy megint neki nehezebb megszoknia, és nem Leclerc-nek. 

 

Binotto utolsó csókja

Tavaly év végén úgy mehetett el télre a Ferrari, hogy három-négy egyértelmű ponton kell javulni, de elvileg mindegyik megoldható, és ha ez sikerül, akkor 2023-ban ismét harcolhatnak a bajnoki címért. Ehelyett egyetlen hétvége alatt kiderült, hogy semelyik problémát sem oldották meg, ellenben az átalakításokkal még rosszabb helyzetbe kerültek. Még mindig második erőnek tűnnek (bár a versenytempó kérdéses...), de csak azért, mert a Mercedes is az erdőben van az autójával, a negyedik élcsapat (?) pedig az az Aston Martin, amely jelentős lemaradást hidalt át erre az évre.

f1-ferrari-20232

Persze lehet fejleszteni, lehet javulni, más pályákon lehet barátságosabb a gumikezelés (itt a meleg és az aszfalt sem segített ezen), de most rosszabb helyzetben vannak, mint tavaly december elején.

Zárszóként pedig még egy nagyon szubjektív gondolat: ezért kellett eltávolítani Mattia Binottót. Ez az autó még az övé, az ő ötletei alapján, az ő irányításával szabták át 2023-ra, ez az ő projektje, ő gondolta ezeket megoldásnak, hiszen még decemberben is ő dolgozott ezen. Fred Vasseurnek a konstrukcióhoz a világon semmi köze, még nincs két hónapja, hogy felvette a munkát, ennyi idő alatt a kötelező feladatok mellett nagyjából arra volt ideje, hogy megpróbálja felmérni a hiányosságokat, és hogy azokkal mit lehet kezdeni. A stratégiai részlegen változtatott is, a többi alighanem most következik. De hogy nincs irigylésre méltó helyzetben, az biztos.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: