A rajt és az első kanyarkombináció döntötte el a győztes kilétét Dzsiddában: Max Verstappen nem jól rugaszkodott el a pole-ból, a mellőle rajtoló Oscar Piastri a belső íven befért mellé, egy hajszállal előrébb volt a hollandnál a csúcsponton, a világbajnok viszont melléfordult és átvágta a sikánt.
Ezzel megőrizte a vezetést, autózhatott a tiszta levegőben, ami jelentős előnyhöz juttatta a futam első szakaszában, és bár megkapta az ötmásodperces büntetését a pályán kívüli pozíciószerzésért, de így is bejött a második helyre.
Felmerült, hogy miért büntették azonnal a hollandot és miért nem kérték meg arra, hogy adja vissza a pozíciót Piastrinak – erre viszont az a válasz, hogy a versenyirányítás nem kérhet ilyesmit. Ez a csapat dolga lett volna, ha úgy ítélik meg, valamivel hátrébb például Andrea Kimi Antonelli ugyanilyen manővert mutatott be, de azonnal visszaadta a helyét Charles Leclerc-nek.
Aki nem adja vissza, az az öt másodpercet kockáztatja – a Red Bull és Verstappen így döntött.
Ezt a protokollt megerősítette a korábbi F1-es versenyigazgató, Niels Wittich is, aki a Sky Germany műsorában nyilatkozott a hétvégén.
„Az évek során hosszasan tárgyaltunk erről a témáról, minden csapattal és versenyzővel” - mondta Verstappen incidense után. „Azt hiszem, mindenki emlékszik még a 2021-es Abu Dhabi Nagydíjra, ahol akkoriban Lewisszal kicsit ellentmondásos volt a dolog.”
„Mindig is egyértelmű volt: ha elhagyod a pályát és előnyre teszel szert – amit Verstappen megtett, mert megtartotta a pozícióját –, akkor azt a pozíciót vissza kell adni. A döntés végső soron a csapatnál van, az ő döntésük, hogy azt mondják-e a versenyzőnek, hogy vissza kell adnia.”
„Ha kívül van, legalább mellette vagy előtte kellene lennie ahhoz, hogy indokolt legyen a lépés. De nem volt ott. És legyünk őszinték: ha lett volna ott egykavicságy, akkor nem lenne abban a helyzetben, amiben most van.
Megvan a hivatalos indoklás is
A stewardok ítéletében most már hivatalos magyarázatot kaptunk arra, hogy miért találták hibásnak Max Verstappent az Oscar Piastrival történt incidensében, és miért szabtak ki öt másodperces időbüntetést:
„A stewardok megvizsgálták a pozícionáló/marsalling rendszer adatait, a videót, az időmérést, a telemetriát és az autóban készült videós bizonyítékokat, és megállapították, hogy a 81-es autó [Piastri] első tengelye legalább az 1-es autó [Verstappen] tükre mellett volt az 1-es kanyar előtt és az 1-es kanyar csúcspontjánál, amikor megpróbálta az 1-es autót belülről megelőzni.
„Valójában a 81-es autó az 1-es autó mellett volt a csúcspontnál. A Driver's Standards Guidelines alapján tehát ez a kanyar a 81-es autóé volt, és jogosult volt arra, hogy helyet adjanak neki."
„Az 1-es autó ezután elhagyta a pályát, és tartós előnyre tett szert, amit nem adott vissza. A 81-es autó előtt maradt, és igyekezett az előnyére építeni."
„Általában a pálya elhagyásáért és a tartós előny megszerzéséért járó alapbüntetés 10 másodperc. Tekintettel azonban arra, hogy ez az eset az első körben és az első kanyarban történt, ezt enyhítő körülménynek tekintettük, és helyette 5 másodperces időbüntetést szabtunk ki.”