DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 18. péntek
F1

Miről döntöttek az F1-es motortalálkozón?

Egyelőre lekerült a napirendről a V10-esek visszahozatala: maradnak a 2026-os szabályok, de még csavarhatnak rajtuk – a gyártók számára pedig a jövőre nézve is fontos a hibrid.

Legalább 2029-ig jegelik a V10-es motorok visszatérését a Formula-1-ben, így maradnak a 2026-ra tervezett szabályok – ugyanakkor néhány extra szabállyal orvosolhatják a jövő évi hajtásláncokkal és előírásokkal kapcsolatos aggodalmakat: sajtóhírek szerint erre jutottak a Bahreinben sorra került nagy pénteki találkozón.

Mint arról többször is írtunk, az FIA összehívta az F1-es motorgyártókat amiatt, hogy átbeszéljék a jövőbeli potenciális irányokat az erőforrásokat illetően. A Mohammed ben Sulayem elnök által vezetett ülésen részt vettek a jelenleg és jövőre érintett gyártók, valamint a Cadillac képviselői is: a The Race információi szerint az Audi részéről Gernot Döllner elnök-vezérigazgató, valamint a Red Bull Powertrainsszel együttműködő Ford globális teljesítményigazgatója, Mark Rushbrook videohívás formájában csatlakozott, ahogy a Mercedes-elnök Ole Kallenius is.

f1-start-2025



Az Auto Motor und Sport beszámolója szerint mindössze 70 percig tartott a tanácskozás, amely így is produktívnak bizonyult – a The Race értesülései szerint mindenekelőtt annak kapcsán, hogy sikerült orvosolni a 2026-os szabályrendszerrel kapcsolatos aggályokat. Fontos ugyanakkor leszögezni, hogy konkrét és főleg végleges döntések nem születtek a pénteki megbeszélésén, nem is ez volt ennek a célja, de a beszámolók szerint sikerült összehangolni az álláspontokat.

Abban minden érintett egyetértett, hogy a 2026-os motorszabályok kukázása nem reális opció, viszont két fő aggály így is megfogalmazódott: egyfelől az, hogy szétszakadhat a mezőny az új szabályrendszer elején, és a lemaradásban kezdő gyártók nehezen tudnak majd felzárkózni; másfelől az, hogy ne váljon spórolási versennyé majd az F1.

A The Race és az AMuS is arról ír a pénteki tanácskozás után, hogy amellett, hogy költségcsökkentési intézkedésekre fog sor kerülni, felmerült, hogy enyhítik a homologizációs szabályokat, s egyfajta kedvezményrendszerrel segíthetik a rosszabbul álló gyártókat a felzárkózásban. Jelenleg limitált lehetőségei vannak a márkáknak a teljesítménybeli előrelépésre a motorfejlesztések befagyasztása révén, erre tehetik rá az engedményekre vonatkozó előírásokat.

f1-fia-2026-auto

A pontos részletek persze nem ismertek, a szabályozó testületeké amúgy is a végső döntés, de hasonló szisztéma van életben már évek óta a MotoGP-ben, ahol a gyengébben muzsikáló márkáknak több lehetőségük van tesztelni és fejleszteni. Emellett esetlegesen a sportszabályzathoz is hozzányúlhatnak, hogy javítsanak majd a versenyzés képén.

 

De mi a helyzet a V10-es motorokkal?

A motorok ügye azért került középpontba az elmúlt időszakban, mert előbb Stefano Domenicali F1-vezérigazgató, majd Ben Sulayem is arról beszélt, hogy amennyiben beválik a jövőre bevezetendő fenntartható üzemanyag, akár vissza is térhetnek a V10-es motorok, mivel így kevésbé lesz indokolt a hibrid hajtásláncok használata.

A két idézett szakportál beszámolói szerint azonban a V10-esek csak érintőlegesen kerültek napirendre a pénteki találkozón. Abban egyetértés volt a résztvevők között, hogy a V10-esek vagy a V8-asok potenciális visszahozataláról szóló diskurzusok egyelőre nem élveznek prioritást, és bár a gyártók elviekben nyitottak bármilyen irányra a jövőt illetően, ez biztosan nem fog 2029 előtt megtörténni – sőt, egyesek jobban örülnének, ha a jövő évi szabályrendszer kitöltené az eredetileg tervezett ötéves ciklust 2030 végéig.

f1-v10-motor-ferrari

Arról nem született sem döntés, sem egységes álláspont, hogy esetleg ezt követően a V10-esek vagy V8-asok felé haladjon-e az F1, sőt arról sem, hogy szívómotorok vagy turbófeltöltős erőforrásokról legyen szó, a The Race szerint több gyártó is kifejtette, hogy számukra az érdeklődés fenntartásának fontos eleme a hibrid rendszer a hajtásláncokban. Nem nehéz kitalálni, hogy ez leginkább az Audira és a Hondára igaz, akik többször jelezték az előző hetekben, hogy emiatt döntöttek a beszállás/visszatérés mellett.

Elképzelhető viszont, hogy a hibrid hajtáslánc nem a jövő évi szabályokban szereplő nagyjából 55-45 százalékos arányt fogja majd jelenteni a belsőégésű motor és az elektromos komponens között, hanem kevésbé lesz majd jelentős az utóbbi, amelyet egyfajta KERS-szerű rendszerrel valósíthatnak majd. Az AMuS szerint amúgy 2029-ben akár önmagában ezt az arányt is módosíthatják, ha úgy érzik a döntéshozók, hogy a szabályok nem működnek megfelelően.

A bahreini találkozón amúgy fontos pont volt állítólag a költségek alacsonyan tartása, és felvetették azt is, hogy bár a V10-esek vagy a V8-asok visszatérése mellett épp az az egyik érv, hogy nagyságrendileg olcsóbbak, mint a 2026-os hibrid V6-os turbók, viszont a teljesen új motorok kifejlesztése természetesen extra költséget jelentenek a gyártók számára.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: