Christian Horner szerint az F1 jövőjéről szóló döntéseknek túl kell mutatniuk az egyes csapatok érdekein: a következő 10–15 évet kell szem előtt tartani. Úgy véli, 2031 előtt nem várható komoly változás, mert a jelenlegi szabályokat a gyártók szupertöbbséggel módosíthatják csak, és azt is hangsúlyozta, hogy a nagy teljesítménykülönbségek elkerülése érdekében szükség lehet a motorfejlesztések rugalmassá tételére a költségplafonon belül.
Ahogy korábban itt és itt beszámoltunk róla, az FIA ma találkozott az F1-es gyártók képviselőivel, hogy egyeztessenek a sportág jövőjének technikai irányvonalairól: a szövetség közleményéből kiderült, hogy minden fél elkötelezett a 2026-os szabályrendszer iránt, az F1 jövőjében a hibrid hajtásnak és a fenntartható üzemanyagnak is szerepet kell kapnia, a szabályozás apróbb részletei pedig még egyeztetés tárgyát képezik.
A szituáció kapcsán a Red Bull csapatfőnöke úgy nyilatkozott, hogy a sportágnak hosszú távú szempontokat kell mérlegelnie az egyes csapatok érdekei helyett: „Ahogy mindig, most is minden csapat nyilvánvalóan egy kicsit mást szeretne, ami a saját szempontjaiknak kedvez. Én úgy gondolom, végső soron az FIA-ra és a sport kereskedelmi jogait birtokló Libertyre tartozik a döntés.”
„Ez nem csak arról szól, mi történik a következő három-négy évben, a kérdés az, hogy hogyan néz ki a következő 10–15 év” – mondta Horner, akinek szavaiból kitűnik, hogy szerinte valószínűtlen, hogy bármilyen változás történik 2031 előtt: „Amikor ezt a szabályrendszert elfogadták, az erőforrásgyártók aláírtak egy dokumentumot, ami megköti az irányítók kezét.”
„Bármilyen jelentősebb változáshoz úgynevezett szupertöbbség kell, vagyis a hat gyártóból négynek kellene támogatnia az elképzelést. Talán 2031-ben, a mostani Concorde végén, addig viszont követni kell a szabályozási folyamatot, ez nem működhet úgy, hogy egyszerűen csak eldöntjük, hogy most akkor bevezetjük ezt vagy azt.”
El kell kerülni a dominanciát
Horner elmondása szerint egyes csapatok tartanak attól, hogy egyik vagy másik gyártó jelentős előnybe kerül majd jövőre, ahogy a Mercedesszel történt 2014-ben, ezért szeretnének olyan mechanizmusokat életbe léptetni, amelyek lehetővé teszik a lemaradók felzárkózását: „Ha nagy szabályváltozás történik, elkerülhetetlenül eltérések lesznek a teljesítményben. És ez szinte biztosan be is következik jövőre.”
„A mai megbeszélés egyik témája az volt, hogy milyen gyorsan valósulhat meg a kiegyenlítődés” – mondta, majd így folytatta: „Van költségplafonunk, így talán nem is kellene homologizálni a motorokat, hanem engedélyezni lehetne a motorfejlesztést ezen a költségszinten belül, hogy ezzel ösztönözzék a mielőbbi kiegyenlítődést.”
„Mert szerintem mindannyian azt szeretnénk, hogy szoros csatákat lássunk, és ne ismétlődjön meg a 2014-es forgatókönyv. Valószínűleg mindenki egyetért a kiegyenlítődés fontosságában, különösen az új szereplők, akiknek így esélyük lehet a felzárkózásra” – utalt Horner a Cadillacre és az Audira.