DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 25. kedd
F1

Megerősítette az FIA: akár már 2028-ban jöhetnek a V10-es motorok

Nikolas Tombazis szavai alapján valóban nem kizárt a 2026-os F1-es motorszabályok kukázása sem – de ehhez mindenki beleegyezése kellene, és nem is ez a fő kérdés.

Immár az FIA részéről is megerősítették, hogy valóban aktívan fontolgatják a V10-es erőforrások visszatérését a Formula-1-be: ez akár már 2028-van vagy 2029-ben megtörténhet, de egyelőre másodlagos kérdés, hogy mi történik az addig következő években.

Mint arról mi is írtunk pár napja, először az Auto Motor und Sport szaklap szellőztette meg, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség egyeztet arról, hogy a közeljövőben újra V10-es motorokat használjanak az F1-ben a jelenlegi V6-os turbó hibrid hajtásláncok helyett.

A német portál olyan meredek forgatókönyvet is felvázolt, hogy állítólag az is benne van a pakliban, hogy a vártnál hamarabb, akár 2028-ban érkezhetnek a V10-es erőforrások – ez pedig akár azt is magával vonzaná, hogy a jövőre tervezett új hajtásláncokat mégsem vezetik be arra az átmeneti két esztendőre (amelyet eredetileg szintén négy-öt éves ciklusra terveztek), hanem a száguldó cirkusz maradna a jelenlegi motoroknál.

f1-motorok



Ez persze elsőre majdhogynem képtelenségnek tűnik, hiszen már 2025 márciusának végén járunk, amikor a motorgyártók már igencsak előrehaladott fázisában járnak az új motorok fejlesztéseinek. Arról nem is beszélve, hogy a 2026-ban beszálló Audinak nincs is a jelenlegi előírásoknak megfelelő motorja, de nehéz helyzetbe kerülnének az olyan partnert váltó felek, mint a Honda, a Red Bull, az Aston Martin vagy akár az Alpine.

Az F1-es Kínai Nagydíj vasárnapján az FIA együléses szériákért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis egy médiás kerekasztal-beszélgetésen megerősítette, hogy a háttérben valóban zajlanak egyeztetések a V10-esek visszatéréséről – de az egyelőre másodlagos, hogy erre mikor kerülhetne sor:

„Úgy gondolom, a helyes megközelítés a következő: akarunk-e három-négy évvel később egy másik típusú erőforrásra váltani? Ez az első kérdés. Ez a sport hosszú távú jövőjét nézi. Ha a válasz igen, akkor jön a második kérdés: mit csináljunk a köztes időszakban? Ez határozottan másodlagos kérdés az elsőhöz képest” – idézi a szakembert a Motorsport.com szaklap.

„Egyértelmű, hogy a fenntartható üzemanyagok terén elért fejlődés olyan nézetekhez vezetett, hogy lehetnének egyszerűbbek a motorok. A világgazdaság is olyan nézetekhez vezetett, hogy megpróbálhatnánk jobban csökkenteni a költségeken, és a jelenlegi erőforrások túlságosan is drágák. Ez tény.”

f1-v10-start

„Ezért tette az elnök ezeket a megjegyzéseket a V10-esek 2028-as érkezéséről és hasonlókról” – utalt Tombazis Mohammed ben Sulayem néhány héttel korábbi nyilatkozatára. „És mindezt a motorgyártókkal együtt értékeljük, akár 2029-re például. Nyíltan egyeztetünk velük arról, mi a legjobb irány a sport számára.”

 

Teljes egyetértés kell

Tombazis hangsúlyozta, hogy nincs konkrét javaslat még – viszont szavaival egyértelmű utalást tett arra, hogy valóban felmerülhet az is a kései időpont ellenére, hogy tényleg kukázzák a 2026-os motorszabályokat:

„Nincs előterjesztés ilyen tekintetben az aszfalton. Egyeztetések zajlanak. Mindkét esetben – akár maradunk a jelenlegi szabályokkal, akár váltunk a már elfogadott szabályokra – szerintem a Formula-1 jó helyzetben lenne.”

„Természetesen a hajó már nagyrészt elhagyta a kikötőt” – ismerte el Tombazis annak kapcsán, hogy elég kései beavatkozás lenne módosítani a jövő évi technikai szabályokat. „A lényeg szerintem, hogy az FIA elnöke feltette az említett első kérdést. A második kérdést aztán sokan feltették, függően attól, hol tartunk az egyeztetésekben.”

f1-audi

„Arra fogunk törekedni, hogy tisztességesek legyünk ebben, hogy egyetlen érintettel se legyünk tiszteletlenek. És világos, hogy miközben az emberek pénzt fektetnek be és hasonlók, ez egy rendkívül fontos tényező a végső döntésben.”

Tombazis elismerte, hogy nem akarnak olyan irányba elmenni, amely elijesztené az F1-ben jelenleg szereplő motorgyártókat: „Büszkék vagyunk rá, hogy behoztuk a sportba az Audit, és ezt teljes mértékben tiszteletben tartjuk, és nem akarjuk, hogy visszavonják ezt a döntést. Arra is büszkék vagyunk, hogy a Honda meggondolta magát, hiszen elhagyták a sportot, de aztán úgy döntöttek, maradnak.”

„Bármit is teszünk, összetett módon kell megtalálni az egyensúlyt ezen tényezők között. A megfelelő kérdéseket teszitek fel, mindegyik logikus és érvényes. De nincs egyetlen pont, amely minden kérdésre pontosan ugyanazt a választ adná: figyelembe véve, hogy fairek legyünk, megvédjük a sportot, csökkentsük a költségeket, megvédjük a motorgyártókat és a befektetéseiket. Arra törekszünk, hogy megtaláljuk az egyensúlyt.”

Az FIA szakembere az interjú során többször aláhúzta: bármilyen döntéshez széleskörű beleegyezés kell minden fél – azaz a motorgyártók és a csapatok – részéről, a Szövetség egyoldalúan nem dönthet semmilyen irányba.

f1-honda-motor

Ha pedig a motorszabályok esetleges átírása miatt a karosszériához is hozzá kellene nyúlni (elvégre a 2026-os szabályokkal kapcsolatos egyik fő kritika az volt, hogy az aerodinamikával akarják kompenzálni a jóval jelentősebb elektromos komponenssel rendelkező hajtáslánc potenciális hiányosságait), az még egy plusz folyamatot indítana el.

„Nem akarunk semmi olyat előírni, amely lehetetlenné tenné a versenyzést vagy bármi hasonló” – utalt például az Audi helyzetére Tombazis a The Race hasábjain. „Mindenekelőtt az a kötelességünk, hogy igazságosak legyünk, és sok pénzt fektettek már be.”

„Ha kilencen mellette vannak, egy ember pedig ellen, akkor azzal az eggyel tisztességtelenül bánnánk, és mindig igyekszünk őt megvédeni. Nem fogjuk egyszerűen a többség akaratát nézni. Próbálunk konszenzust kialakítani, ha pedig ez megbukik, akkor maradunk ott, ahol vagyunk” – jelentette ki.

A fentiek miatt pontosan erre is van a legnagyobb esély: mivel egy utolsó pillanatos fordulat sokakat nehéz, sőt lehetetlen helyzetbe hozna, jelenleg nehezen elképzelhető, hogy kidobják a 2026-os motorszabályokat. A kérdés inkább az lehet, hogy tényleg lerövidítik-e esetleg az új ciklust – a V10-esekre való átállás ugyanis egyre valószínűbbnek fest, s inkább csak a mikor a kérdés.

A The Race egyébként a minap arról írt, hogy értesüléseik szerint a Mercedes, a Honda és az Audi (érthető módon) ellenzi a (korai) váltást, míg a Red Bull és a Ferrari egyelőre támogatónak tűnik az elképzelések kapcsán.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: