Ayao Komatsu nem kertelt a Formula-1-es Kínai Nagydíj médianapján: meglepetésként érte, mennyire rosszul szerepeltek a melbourne-i szezonnyitón, és a tempós kanyarokban látott küszködésre nem is kínálkozik gyors megoldás.
A Haas teljesítménye volt talán a legnehezebben olvasható a bahreini teszten, mivel szinte csak megtankolt autóval köröztek, a gyorskörökre rá sem mentek. Az F1-es Ausztrál Nagydíjon aztán kiderült: a tavaly az alsóház legjobbja címért is versenyben lévő istálló visszazuhant a sereghajtó pozícióba.
A csapatfőnökként második idényét megkezdő Komatsu pedig Sanghajban nyíltan kimondta, hogy komoly a baj: „Nem hiszem, hogy egyetlen alkalomról lett volna szó. Nagy meglepetés volt, nem számítottunk ilyesmire a bahreini teszt alapján. A teszt sem volt tökéletes, de közel sem számítottunk ennyire rosszra, mint amit Melbourne-ben láttuk.”
„Az első szabadedzésen, amikor elment egy gyorskörre az autó, azt hittem, valami elromlott vagy teljesen kikerültünk a megfelelő beállítási tartományból. Aztán amikor ráeszméletünk, hogy oké, semmi sem romlott el, akkor megértettük, hogy nagy a gond.”
Hol van probléma?
Komatsu szerint nem kérdés, hol vannak nehézségeik: „Eléggé egyértelmű, hogy a nagy tempós részeken jelentkezett a probléma, a 9-es és 10-es kanyarokban főleg. Ezután azon dolgoztunk, hogy javítsunk azokon a kanyarokon a lassabb sebességű kanyarok rovására.”
„De még így is, miközben a lassú kanyarok rendben vannak, ha nem is nagyszerűek, a 9-10-es kanyarokban látott gondokhoz képest ég és föld a különbség. A Q1-hez érve a 9-es kanyart már többé-kevésbé elfogadhatóan tudtuk bevenni, de a 10-esben még mindig sehol sem voltunk.”
„Értjük, hogy miért, de a meglévő problémáinkkal nem tudjuk ezt minden kanyarra megoldani. De úgy vélem, legalább megfelelő lépéseket tettünk a hétvégén.”
Komatsu elmondta: szerintük a problémáikat az okozza, ahogy alacsony hasmagasságnál a padlólemez és az aszfalt interakcióba lép egymással – márpedig 2022 óta tudjuk, hogy a ground-effect autóknak ez az egyik kulcsa.
Nincs gyors orvosság
A Haas első embere azt sem tagadta, hogy nem várhatunk tőlük gyors megoldást: „A következő pont az, hogy megértsük, az autó mely részét kell módosítanunk, hogy megoldjuk ezt a teljesítménybeli problémát.”
„De hogyan találunk megoldást? Néhányuk viszonylag rövid távú megoldás lehet, de némelyik igen fokozatos folyamat lesz, mind a CFD-ben, mind a szélcsatornában. Szóval nem fogunk néhány versenyig megoldást találni, eléggé súlyos a gond.”