Bő két hónappal a 2024-es F1-es Katari Nagydíj után a Pirelli közölte a csapatokkal: egyszerűen a gumik túlzott elhasználódása vezetett Lewis Hamilton és Carlos Sainz defektjeihez a december 1-jei versenyen.
Az említett két versenyző néhány másodperc eltéréssel szenvedett bal első defektet a lusaili pályán a futam 35. körében. Az első gyanúk arra utaltak, hogy ennek az Alexander Albon Williamséről leszakadó tükörhöz volt köze, amelynek törmelékei beterítették a célegyenes egy részét, miután Valtteri Bottas áthajtott rajta.
Hamar kiderült azonban, hogy nem erről van szó. A Mercedes vezető pályamérnöke, Andrew Shovlin, valamint maga a gumigyártó is arra jutott az első vizsgálatok során, hogy Hamiltonéknál már azt megelőzően is csökkent a guminyomás, hogy Bottas ráhajtott volna Albon letört tükrére – azaz nem a törmelék váltotta ki a defektet.
A pontos okok kiderítéséhez a Pirellinek alapos vizsgálatokra volt szüksége, amelynek eredményét a The Race szaklap beszámolója szerint ma ismertették a Formula-1-es alakulatokkal a gumikkal foglalkozó munkacsoport ülésén, amelyen az FIA is részt vett.
Az idézett portál információi szerint a két defektet pedig nemes egyszerűséggel az abroncsok túlzott kopása és elhasználódása váltotta ki Katarban, mivel Hamilton és Sainz átlépte a 35 megtett körrel azok becsült élettartamát.
A Pirelli a lap beszámolója szerint elmagyarázta, hogy a katari pálya sima felülete révén a gumik nincsenek kitéve jelentős termális, azaz a hőterhelésből adódó degradációnak, teljesítményvesztésnek, ezért fontosabb tényező azok kopása – amelynek mértékét a nagy tempójú nyomvonal jelentette terhelés még fokozza is.
A The Race szerint olyannyira fontos faktor ez, hogy még a szombati sprintfutamon – amely mindössze 19 körös, szemben Sainzék 35 körös etapjával, bár a keverékek eltértek – is voltak olyan csapatok, amelyek elérték a 100 százalékos kopás mértékét, ahol az abroncsok meghibásodása már valószínűnek számít.
Milyen következménye lehet ennek?
A vizsgálat eredménye olyan szempontból megnyugtató, hogy nem a 2023-as Katari Nagydíj hétvégéjén tapasztalt rázókőproblémák ismétlődtek meg, amelyeket több módosítással igyekezett kivédeni az FIA és a Pirelli. Annak kapcsán viszont felmerülhetnek kérdések, hogy szükséges-e valamiféle lépés annak érdekében, hogy a csapatok ne feszítsék túl a húrt az etapok hosszával.
A The Race szerint valószínűtlen, hogy ugyanúgy konkrét limitet szabnának az egy szett abronccsal megtehető köröknek, mint arra 2023-ban szükség volt, egy megoldási opció lehet viszont az, hogy eggyel puhább keverékeket visznek Katarba. Ez azt eredményezné, hogy jelentősebb teljesítményt veszítenének a gumik a termális degradációból adódóan még azt megelőzően, hogy kritikus szintet érne el a kopás.
A Pirelli a gyors nyomvonal jelentette terhelés okán eddig a három legkeményebb keveréket vitte a lusaili pályára, ez változhat ennek függvényében 2025-ben.