DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
F1

Így kerülné el az FIA és a Pirelli a tavalyi fiaskót Katarban

Az előző évi nagydíjon kötelezővé kellett tenni a három kerékcserét, mivel a rázókövek gondot okoztak a gumik számára – idén több lépést is tettek ennek elkerülésére.

Rendkívüli lépésre volt kénytelen elszánni magát a tavalyi Formula-1-es Katari Nagydíjon az FIA, ugyanis a hétvége első két napja – így például a sprintfutam – során mikrosérüléseket észleltek a gumikon, amelyeket az egyes rázóköveken ért terhelés okozott, ezért 18 körben maximalizálták az egy szetten megtehető távot.

Ez effektíve azt jelentette, hogy a vasárnapi versenyen mindenki számára kötelező volt háromszor meglátogatnia a bokszcsapatát kerékcserére. Részben amúgy ez is hozzájárult a gyors nyomvonallal és a hőséggel karöltve ahhoz, hogy rosszulléttel küzdöttek a pilóták, hiszen gumikímélés nélkül, teljes gázzal teljesíthették igazából a teljes futamot, ami nagyobb terhelést jelentett a szervezetükre nézve.

f1-start-katar



Az elmúlt hónapokban azonban azon dolgozott az FIA és a Pirelli, hogy mindez ne ismétlődjön meg a 2024-es futamon. Ennek részeként egyfelől a problémákat generáló piramis alakú kerékvetők csúcsait lekerítették a 16-ból 7 kanyarban: az 1-esben és a 2-esben, a 4-esben, a 10-esben, valamint a 12-13-14-es kanyarokban. A Pirelli Motorsport mérnökei alapos teszteket hajtottak végre tesztpadokon, az FIA által szállított új rázókövek mintájának használatával.

Ezen kívül néhány F1-es csapat az előző hetekben a lusaili pályán körözött korábbi autókkal, a Pirelli pedig az általuk használt gumikat is kiemelezte. A gumigyártó közleménye megjegyezi: noha az abroncsok nyilvánvalóan nem azonosak az ideiekkel, a megszerzett adatok így is hasznosnak bizonyultak.

Emellett az FIA néhány problémásabb kerékvető külső oldalán sóderágyat helyezett el, hogy ezzel is eltántorítsák a versenyzőket azok túlzott használatától és attól, hogy átlépjék a pálya határait a nagyobb tempó érdekében.

A Pirelli amúgy a gumik extrém, Suzukához és Silverstone-ban tapasztalthoz hasonló terhelése miatt a három legkeményebb, azaz a C1-es, a C2-es és a C3-as keveréket viszi Katarba. Az olasz gumigyártó azt is megjegyzi beharangozójában, hogy Las Vegashoz hasonlóan, bár épp ellentétes okból, a várható melegből kifolyólag a szemcsésedéssel is meggyűlhet majd a csapatok baja.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: