DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Ki az F1-es Olasz Nagydíj esélyese?

A McLaren van a legjobb formában, de ezen a pályán a Red Bull gyengéi sem lesznek olyan nyilvánvalóak és a Ferrarit sem szabad leírni Monzában.

A zandvoorti forma alapján sokan a McLaren dominanciáját várják az év hátralévő részében, de a hétvégi Olasz Nagydíj előtt azért még vannak kérdések azzal kapcsolatban, hogy valójában ki lehet a leggyorsabb Monzában.

A McLaren parádés hollandiai teljesítményét részben az magyarázza, hogy az autó tökéletesen illik az ilyen vonalvezetéshez, a közepes tempójú kanyarokban él igazán – miközben a Red Bull itt szenvedett leginkább, a rossz egyensúly és a folyamatos csúszkálás pedig a gumikopást is felerősítette az RB20-ason.

Monza viszont más, az aerodinamikailag hatékony autó lesz a leggyorsabb, a Red Bull pedig ebben még mindig jó: ne menjünk messzebb, Spában például simán nyerte az időmérőt Max Verstappen, aki könnyen lehet, hogy csak a motorcseréje miatt nem tudta megnyerni a Belga Nagydíjat.

SI202407270246_hires_jpeg_24bit_rgb_resize



Az olaszországi hétvége ugyanakkor annyiban eltérő lesz, hogy itt végig meleget és száraz körülményeket várhatunk, ami Spára nem volt igaz – ott elmaradt az igazi nyers küzdelem a két fél között.

A McLaren hagyományosan hátrányban szokott lenni ilyen jellegű pályákon, amikor a végsebesség számít, de éppen Zandvoortban hozott egy olyan új hátsó szárnyat, amellyel ez megváltozhatott: erről Formula Plusz rovatunkban írtunk részletesebben, ez ezen a linken olvasható!

Ugyanakkor a Red Bull számára már csak azért is fontos lenne egy jó szereplés, mert az ősz során több olyan pálya következik, ahol inkább a McLaren autója lehet előnyben – most meg kell mutatni, hogy az RB20-as legalább a tempós részeken, a sok egyenesben képes lehet nyerni. Ha viszont itt is a McLaren lesz a leggyorsabb, akkor tényleg készülhetünk a wokingi hengerre a folytatásban...

Így viszont szinte lehetetlen megjósolni, hogy mi várható. A Red Bull biztos, hogy erősebb lesz a zandvoorti formájánál, de a McLaren is magabiztos lehet, hogy a korábbi végsebesség-gondjait megoldotta – ez lesz az első igazi teszt a csapat számára száraz körülmények között ezen a téren.

 

Beleszólhat-e más?

A két gigász csatáját időről időre felpezsdíti a Ferrari és a Mercedes, de a várakozások szerint most inkább előbbi lehet veszélyes. A csillagosok hagyományosan hűvösebb körülmények között tudtak veszélyesek lenni eddig, általában az esővel fűszerezett hétvégéken tudtak beleszólni a csatába, ráadásul Zandvoortban kiderült, hogy valami nagyon nem klappol a Spában már bemutatott, de ott is csődöt mondó, a hétvége második felére el is vetett padlólemezzel és új fejlesztési csomaggal. Toto Wolff csapatánál most inkább az a kérdés, hogy ezt sikerül-e korrigálni – ráadásul az egyenesbeli tempó még mindig nem az igazi a Mercedesnél, a légellenállás vagy a DRS-hatékonyság továbbra sincs a Red Bull és a McLaren szintjén.

f1-zandvoort-saturday-61

A Ferrari viszont már Zandvoortban is meglepően jó versenytempót mutatott, a gumikezelés jónak tűnt, azt pedig Charles Leclerc már elismerte, hogy erre a hétvégére hoznak egy fejlesztési csomagot – ami talán a nyári szünet előtti adatgyűjtés eredménye, vagyis reményeik szerint csökkenti a Barcelona óta meglévő pattogást.

Olaszországban általában nagyon fontos a jó szereplés a Scuderia számára, várhatunk új motorokat és nagy erőfeszítéseket is a csapattól, ráadásul a lassú kanyarokból való kigyorsítás általában menni szokott az SF-24-esnek – Fernando Alonso nemrég azt nyilatkozta, hogy ezen a hétvégén a vörösöket az élre várja, és ha ez talán most egy kis túlzásnak is érződhet, de ha valaki beleszólhat a Red Bull és a McLaren csatájába, az most inkább lehet a Ferrari, mint a Mercedes.

 

Mit várnak a főszereplők?

„Fogalmam sincs. Bárki lehet. A Ferrari elég gyors volt Hollandiában, tőlük ezt nem vártuk, és talán a Red Bull a vártnál jobban szenvedett. Nincs értelme előre gondolkodni ezen” – ütötte el a várakozásokkal kapcsolatos kérdést Lando Norris.

„Nekünk az egyensúly-gondunkat kel l megoldani, az sokat segítene a gumikezelésünkön is. Monzában most minden új lesz, az aszfalt, a kerékvetők, még a vonalvezetés is az egyes-kettes kanyarban. De az biztos, hogy nekünk sok dolgunk van” – mondta Max Verstappen.

A Ferrari részéről Carlos Sainz bizakodóbb, mint mostanában volt:

„Újraaszfaltozták a pályát, szóval nagyon más Monza lesz, mint az utóbbi években. Meglátjuk, de én azt remélem, hogy Monza egyike lesz azon hétvégéknek, amikor mindkét autóval dobogóra állhatunk, vagy a top ötbe kerülhetünk. Hogy harcolhatunk-e a győzelemért, azt majd meglátjuk” – mondta a spanyol.

Fred Vasseur is optimistán fogalmazott:

„Ez a részleteken múlik. Az, hogy jobbak vagyunk a rövidebb kanyarokban, segíteni fog nekünk. Ha pedig javulni tudsz egy vagy két tizedet, az mindent megváltoztat.”

Felvezető videónk megtekinthető a YouTube-csatornánkon:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: