DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Miért Norrist hívták hamarabb kerékcserére a McLarennél?

Andrea Stella elmagyarázta annak a taktikai döntésnek a miértjét, ami a belső drámához és csapatutasításhoz vezetett az F1-es Magyar Nagydíjon.

A McLaren házi drámájáról és csapatutasításáról marad emlékezetes elsősorban a 2024-es Formula-1-es Magyar Nagydíj: a csapat csaknem húsz körön át győzködte Lando Norrist, hogy adja vissza/át az első helyet Oscar Piastrinak, miután a második kerékcserénél a hamarabb hívott brit az ausztrál kollégája elé került.

Ennek végül Norris három körrel a vége előtt eleget is tett, s bár a rádiózása nem feltétlenül erre utal, utólag állította, hogy mindvégig az volt a szándéka, hogy a fináléban visszaadja a győzelmet Piastrinak.

De vajon miért volt szükség egyáltalán arra, hogy Norrist hívják előbb a második kiállására? Már a rádiózás során is elmondták, hogy a nem sokkal előtte cserélő Lewis Hamilton elévágási lehetőségét próbálták kivédeni, Andrea Stella, a McLaren F1-es csapatfőnöke pedig a futam után részletesebben is elmagyarázta a taktikát:

f1-mclaren-norris-pit-hun



„Tudtuk, hogy azzal, hogy Lando jön először, előállhat ez a helyzet, de nem tettünk volna így, ha nem lettünk volna biztosak benne, hogy megoldjuk. Úgy gondolom, hogy mivel a Hungaroringen vagyunk és forróság volt, két tényező volt, amit igazán jól akartunk kezelni.”

„Az egyik, hogy nem akartunk túl korán kiállni, mert jelentős volt a gumikopás, és nem akartuk, hogy elfogyjanak az abroncsaink, mert akkor Verstappen fenyegetést jelenthetett volna a végén. Emiatt igyekeztünk a lehető legtovább késlelteni a bokszkiállást.”

„A másik tényező, hogy adódhat a probléma a kerékcserénél, szóval ilyen szempontból biztonságra játszottunk. Akkor akarsz kiállni, amikor már csak három másodpercnyi a különbség? Tudjuk, mi történhet, ha rajta van a nyomás a bokszutcai legénységen.”

„Nem akartam egy ilyen versenyen, hogy a bokszutcában dolgozókon legyen a felelősség. Inkább vállalom a felelősséget a bokszfalon, bebiztosítjuk az 1-2-t, aztán majd kezeljük a helyzetet a pilóták között, mert beszéltünk róla és tudjuk, miként álljunk egy ilyen helyzethez.”

f1-mclaren-piastri-norris-hun

Stella szerint Max Verstappen későbbi beragadása Hamilton mögé igazolja azt, hogy mennyire problémás lett volna, ha a Mercedes eléjük kerül: „Nem akartam olyan helyzetet, hogy probléma adódik a bokszban a kerékanyával vagy a kivitelezéssel, és így egy Mercedes vagy Ferrari mögé kerülünk. Láthattuk Verstappennel, mi történhet ilyenkor, és neki jóval frissebbek voltak a gumijai.”

Az adatok alapján egyébként Hamilton a kiállása után 29,3 másodperccel Norris mögött tért vissza a pályára, ezt a különbséget pedig körről körre 25,5 szekundumra faragta le, amíg a mclarenes honfitárs meg nem látogatta a bokszát.

Ez a távolság még mindig jóval több annál a 20 másodpercnél, amit normál esetben a kerékcserével veszítettek a Hungaroringen a pilóták, de a Stella által említett esetleges problémák esetén már valóban veszélyesen közel kerülhetett volna hozzájuk Hamilton.

De vajon miért csak két körrel Norris után hívták Piastrit, miért nem egyből, amivel talán még kivédhető lett volna a helycsere? „Mert a tempója még mindig elfogadható volt. És mint mondtam, azért is volt, mert nem akartuk, hogy túlságosan elkopjanak az abroncsok a futam végére. Most már látjuk, hogy valamelyest kíméletesebben bántunk a gumikkal, de ez nem volt adott” – magyarázta Stella.

f1-mclaren-stella-piastri-norris-hun

A csapatfőnök hozzátette: a média és a rajongók számára persze ez egy nagy sztori lehet, ami házon belül zajlott náluk, de ők ismerik a versenyzési kultúrájukat – igaz, ennek ellenére azért megjegyezte, hogy biztosan van lehetőség a javulásra bizonyos dolgokban a futam után.

 

Teljesen megbízott Norrisban

Stella azt is elmondta, hogy azért is lépték meg a fordított sorrendű kiállásokat, mert tudta, hogy Norris jól fog dönteni: „Száz százalékig bízom Landóban. Pontosan ismerem a két mclarenes srác természetét. Két fontos tényező dolgozik bennük: a versenyző és a csapatjátékos. Ez a kettő jól ki van egyensúlyozva bennük, és ezért ők a McLaren pilótái.”

A McLaren-főnök azt is tudta, hogy rábízhatja a versenyzője menedzselését Norris mérnökére, Will Josephre, egyúttal elmondta: szerencsésnek érzi magát, hogy két ilyen pilóta főnöke lehet a wokingiaknál.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: