Utoljára 2014-ben változtak az F1-es motorszabályok, akkor érkeztek meg a száguldó cirkuszba a hibrid erőforrások, és a Mercedes akkor évekre biztosította az előnyét: mindenkinél korábban kezdett el dolgozni a motorján, és több lépéssel a riválisok előtt járt a rendszer megértése és használata terén.
Ez azt eredményezte, hogy a Mercedes-motoros autók messze kiemelkedtek a mezőnyből, a gyári csapatot pedig hosszú évekig nem lehetett legyőzni – az éra második felében kapaszkodott fel a Ferrari, majd a végén a Honda is erre a szintre, de az első három-négy szezonban még egyértelmű volt Brixworth fölénye.
2026-ban jön az új éra, amikor nemcsak az autók alakulnak át drasztikusan, de a motorok is teljességgel megújulnak, így felmerült a kérdés: mi lesz, ha a nagy esélykiegyenlítés azon úszik el, hogy egy gyártó sokkal jobban átlátja a szabályokat?
„Most először költségsapka alatt kell majd dolgozniuk a motorgyártóknak, szóval ha elrontanak valamit, akkor nehezebb dolguk lesz azt kijavítani, mint a korábbi években” – kezdte a válaszát Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyzésért felelős igazgatója.
„Emiatt úgy kellett megírnunk a szabályokat, hogy biztosítsuk: nem értelmezik teljesen máshogy a szöveget a motorgyártók. Nem akarjuk egy nagy vitával kezdeni a szezont, vagy ilyesmi. Szerintem legutóbb nagyjából rendben volt a dolog, csak kis nézeteltérések kerültek elő, de ebből is tanultunk, és szerintem biztosíthatjuk, hogy legközelebb ennyi se legyen” – folytatta.
„Úgy hisszük, hogy a szabályok kellően jól megírtak ahhoz, hogy elkerüljük a nagy lépéseket, és úgy gondoljuk, hogy nem lesznek nagyok a különbségek. Azt persze nem garantálhatjuk, hogy a hat gyártó közül nem lesz senki sem, aki rosszul végzi a dolgot, vagy alapvető hibákat követ el. De vannak olyan részek a szabályzatban, amikor lehetővé teszik, hogy ha valaki nagyon lemaradt, akkor esélyt kaphat a több munkára, és így a felzárkózásra” – magyarázta.
„Az új szabályokkal mindig jön némi kockázat, de úgy gondoljuk, hogy tanultunk már arról, hogy hogyan kell megfelelő szinten megírni a szabályokat annak érdekében, hogy elkerüljük a teljességgel vad megoldásokat.”