DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Visszatér az üzemanyag-égetés az F1-be

Korábban látott megoldás jelenik majd meg újra az F1-ben a 2026-os motorszabályokkal: a Mercedes szakembere szerint előre kalkuláltak ezzel.

Az elmúlt hetekben központi témává vált a Formula-1-ben a 2026-ban érkező új motorszabály, amelynek lényege, hogy ugyan kikerül a komponensek közül az MGU-H, mégis 50-50 százalékra módosulna a belső égésű motor és az elektromos rész által termelt energia aránya.

Ez pedig elsősorban a Red Bull-táboron belül váltott ki kritikákat: Max Verstappen és Christian Horner is arról beszélt, hogy a szimulációik alapján az elektromotor szerepének növelése olyan bizarr jelenséghez is vezethet, hogy a pilótáknak vissza kell majd váltaniuk az egyenesekben, hogy töltsék az akkumulátort. A Mercedes-főnök Toto Wolff szerint azonban az energiaitalosok csak azért igyekeznek elgáncsolni a már tavaly elfogadott 2026-os szabályokat, mert nem állnak jól a saját hajtáslánc fejlesztésével.

Horner az említett nyilatkozatában, ahol amúgy azt javasolta, hogy 10 százalékkal csökkentsék az elektromos komponens szerepének arányát, attól tartott, nehogy a belső égésű erőforrások egyszerűen csak egy generátorrá váljanak az akkumulátorok számára.

f1-hywel-thomas-mercedes-motor



Viszont nagyon úgy fest, hogy bizonyos mértékig ez lesz a helyzet: jelenleg úgy néz ki, hogy visszatérhet az F1-be az üzemanyag-égetés – azaz olyankor is üzemanyagot égethet a motor, amikor valójában nincs is szükség teljes motorerő.

A jelenség nem lenne ismeretlen az F1-ben, a 2010-es évek elején hasonló elven működött a Red Bull által tökélyre fejlesztett befújt diffúzor, amelynek lényege az volt, hogy akkor is üzemanyag jutott az égéstérbe, amikor a pilóták nem is adtak gázt, s az így keletkezett meleg levegőt pedig a diffúzorba fújták, plusz leszorítóerőt termelve.

Hasonló történhet tehát 2026-tól is annak érdekében, hogy töltsék az akkumulátorokat – viszont Hywel Thomas, a Mercedes motorrészlegének ügyvezetője szerint nagyon is számolták ezzel:

„Ez így lesz. Akkor is járatni fogjuk a motort, amikor a versenyzőnek nincs szüksége több nyomatékra, annak érdekében, hogy töltsük az akkumulátort” – ismerte el a szakember Silverstone-ban. „Ezt pontosan értettük, amikor előálltunk ezekkel a szabályokkal, hogy ez is a része lesz. Mivel az üzemanyag már fenntartható lesz, úgy véltük, ez egy elfogadható és releváns hozzáállás a problémához” – tette hozzá Thomas.

A Mercedes szakembere egyébként pár mondatban arról is beszélt, hogy a rajongók legnagyobb örömére az MGU-H kivételével minden jel szerint alapból hangosabbá válnak majd 2026-tól az erőforrások – ahogy azt Stefano Domenicali F1-vezér is kívánatosnak nevezte nemrég.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: