DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Izgalmasabb, megterhelőbb – tetszik az F1-eseknek az új sprintformátum

Gyakorlatilag a teljes F1-es mezőny egyetért abban, hogy jót tesz a sprinteknek a Bakuban bevezetendő újítás a külön időmérővel.

Már hetek óta várható volt, kedden pedig véglegesítették is, hogy már a most hétvégi Azerbajdzsáni Nagydíjtól megváltozik a sprintes nagydíjak lebonyolítása: ezentúl külön időmérőt – hivatalos nevén sprintszétlövést – rendeznek szombat délelőtt a rövid versenyhez, míg a pénteki kvalifikáció közvetlenül határozza meg a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjét, amire tehát így immár nem lesz hatással a sprint eredménye.

Az új formátum volt természetesen a csütörtöki bakui sajtónap egyik fő témája is, szinte mindenkinek nekiszegezték a kérdést, hogy örülnek-e a változtatásnak. A vélemények meglehetősen egy irányba mutattak: igen. Lando Norris például kifejezetten úgy érzi, hogy ezzel izgalmasabbá válhatnak a sprinthétvégék:

f1-baku-pilotak-day0-pressconf



„Arra számítok, igen. Persze attól még a költséglimit érvényben van, nyilván nem akarsz semmilyen sérülést az autón, nem fogsz semmi őrültséget csinálni. Különösen a részünkről, akik szeretnénk a lehető legtöbbet javítani az autón, szóval minél kevesebb a kár, annál jobb. De izgatott vagyok, szerintem ez egy jobb formátum, sokkal jobban preferálom ezt, mint a korábbit. Több lehetőség mindenkinek, tetszik a két időmérő, tetszik az, hogy pénteken egyetlen edzés után jön a kvalifikáció. A nyomás egyértelműen nagyobb, de jobban is élvezem.”

 

Azért ne mindenhol legyen sprint

A McLarent erősítő brit azért hozzátette, hogy benne van a pakliban, hogy a két kvalifikáció végeredménye meglehetősen hasonló képet fog festeni. Emellett Norris azt is hozzátette, hogy nem akar minden nagydíjon sprinteket, szerinte meg kell tartani a hagyományos lebonyolítást is, az teszi izgalmassá a Formula-1-et, hogy változatos.

Ez utóbbiban egyetértett vele az Alpine-nál szereplő Esteban Ocon is: „Egyetértek Landóval abban, hogy izgalmas és klassz, hogy több versenyzés lesz és izgalmasabb hétvégék. De talán nem minden hétvégén kell ez. Másfelől szerintem versenyzőként nagyszerű, hogy egyből jön az időmérő és a sprintszétlövés anélkül, hogy utóbbi előtt lenne egy edzés, ez ugyanis hozhat magával némi bizonytalanságot, lesznek versenyzők, akik hibázni fognak, szóval nem lesz ugyanaz. Meglátjuk, ez plusz lehetőségeket ad.”

Sergio Perez arra hívta fel a figyelmet, hogy jól kell megválasztani a sprinteknek otthont adó helyszíneket: „Nyitottnak kell lennünk, meglátjuk, hogyan fog alakulni. Úgy gondolom, megvannak a helyek, ahol lehet használni ezt a formátumot. Bakuban alapvetően a legtöbbször nagyszerű a versenyzés a standard formátummal is. Úgy vélem, ki kell választanunk azokat a helyszíneket, ahol javítanunk kell dolgokon. De meglátjuk, nincs határozott véleményem róla. Nagy hangsúly lesz azon, hogy elég jól sikerüljön a szabadedzés, aztán onnantól meglátjuk, hiszen minden egyes esemény roppant fontos. De úgy gondolom, végső soron mindenkinek a vasárnap a prioritás.”

Kevin Magnussen is kifejezetten izgalmasnak találja az újítást, bár megjegyezte, hogy ez nem azt jelenti, hogy a hagyományos formátum unalmas lenne, de kétségtelen, hogy azokon a hétvégén több az olyan esemény, amelyek nem bírnak téttel és nem számítanak sehova. Yuki Tsunoda esetén pedig természetesen elkerülhetetlen volt, hogy némileg az étkezésre terelődjön a szó: „Különösen a szombat izgalmas, amikor felkelsz, megreggelizel, aztán egyből jön az időmérő, vagyis tényleg fel kell ébredni a kvalifikációra. Nagyon izgalmas, alig várom.”

f1-baku-pilotak-day0-pressconf-2

Carlos Sainz is azt emelte ki, hogy a szombat kifejezetten nagy kihívás lesz olyan tekintetben, hogy rögtön az első pályára gurulásuk komoly téttel fog bírni, nem fogja megelőzni szabadedzés, így a ferraris szerint elképzelhető, hogy intenzívebb bemelegítésre és tréningre lesz szükségük a pilótáknak aznap.

 

Edzés pontokkal a végén

A mezőny legsikeresebb versenyzője, Lewis Hamilton is lelkesedik a különálló sprintidőmérőért: „Abszolút. Úgy gondolom, mindenki számára kemény lesz, mindannyian egy csónakban evezünk. De micsoda egy pálya ez erre! Lehetséges az előzés, nagyszerű versenyek szoktak itt lenni. Egyértelmű, hogy nehéz egyetlen edzés, nagyjából 20 kör után egyből az időmérőbe belecsapni.”

„Nem hiszem, hogy ez nagy különbséget jelent most. Korábban ahol végeztél, onnan rajtoltál a versenyen. Most ez gyakorlatilag egy edzés, csak pontok járnak érte a végén. Nem hiszem, hogy agresszívebbek leszünk, mint korábban.”

Hamilton volt csapattársa, az immár az Alfa Romeót erősítő Valtteri Bottasnak is ínyére van az újítás: „Igen. Tetszik, hogy egyből belecsapunk az akcióba. Csak egyetlen edzésünk van, ami értelemszerűen így nagyobb jelentőséggel bír, utána pedig minden nap van téttel bíró eseményünk. A szombat is egy teljes nap így, és ahogy ezt mondták, mentálisan és fizikailag is megterhelőbb, hogy nem ereszthetsz le egész hétvégén.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: