Új időszámítás veszi kezdetét 2026-ban a Formula-1-ben, ekkor érkezik ugyanis az új motorformula, amelynek köszönhetően a királykategória olyan autógyárakat nyert meg magának mint az Audi és a Ford. A három év múlva kezdődő szabályciklusra előbbi kettő mellett négy további motorgyártó regisztrált: a Ferrari, az Alpine (Renault), a Mercedes, valamint a Honda. Az új kezdet a Williams számára is érdekes kérdéseket vet fel, a jelenleg a Mercedes erőforrásait használó patinás istálló ugyanis a McLarenhez hasonlóan mérlegeli lehetőségeit a 2026-os szezonra – ezt maga James Vowles árulta el.
„Teljesen elégedettek vagyunk a jelenlegi, immár évek óta működő felállással. Az utóbbi 15 évben összességében a Mercedes gyártotta a legjobb motorokat. A Mercedesszel, valamint a többi OEM (Original Equipment Manufacturer) megjelenésével azonban muszáj mérlegelni a piacot és rövid időn belül döntést hozni” – magyarázta a brit, aki a további kérdésekre adott válaszaiban konkrétabb időpontot is megemlített. „Ezt a döntést még idén meg kell hoznunk. Véleményem szerint nem sok csapat fog már motorszállítót váltani 2023-at követően.”
A grove-i alakulat versenygépeit a hibridéra kezdete, azaz 2014 óta hajtják a Mercedes erőforrásai, a csapat pedig számos dobogós helyezést ért el a csillagosok oldalán, így kézenfekvő lehet a hosszabbítás, ám az egyelőre partnerrel nem rendelkező Honda is vonzó opciót jelenthet a Williamsnek, különösen Vowles szavainak tükrében. „Ha megnézzük, kik nyertek világbajnokságot, akkor látható, hogy OEM-nek kell lenned és gyári támogatásra van szükséged, nekünk pedig ezzel kell felvenni a harcot. Jelenleg úgy érzem, reális elvárásoknak kell megfelelnie a csapatnak, és tisztában vagyunk azzal, hogy a rendelkezésünkre álló eszközökkel képesek vagyunk előrelépést tenni, ez az elsődleges célunk most” – idézi Vowlest az F1.com.
Az alkatrészvásárlás kiszolgáltatottá teszi a Williamst
A grove-i alakulat rendkívül büszke múltbeli eredményeire, ennek megfelelően körömszakadtáig ragaszkodik függetlenségéhez, így például a mezőny tagjai közül utolsóként tett le saját gyártású alumínium váltójának használatáról, csupán tavaly áttérve a Mercedes karbontokos megoldására. Vowles meglátása szerint ennek a felállásnak számos előnye van, ugyanakkor hátrányba is sodorja a csapatot. „Egy ponton a saját kezedbe kell venned az irányítást a sorsod felett, ez azonban egészen addig nem lehetséges, amíg másoktól vásárolsz alkatrészeket. Íme egy példa erre: lehetnek bármilyen zseniálisak az adott alkatrészek, miattuk csak nagyon későn tudjuk meg, milyen aerodinamikai irányba kell elindulnunk, mindezt pedig elsősorban a gyártó preferenciái határozzák meg. Most azonban vannak fontosabb dolgaink is ennél” – zárta a Williams csapatfőnöke.