DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Nem működik a különleges hátsó szárny, mégsem dobja a Ferrari

A teszten és a szabadedzésen sem működött az SF-23 egyoszlopos hátsó szárnya, a csapat ennek ellenére pozitívnak értékeli a látottakat.

A Ferrari a bahreini tesztelésen gurult ki egy különleges megoldással: a hátsó szárny új verziója két középső tartópillér helyett egyetlen oszlopra támaszkodik – ez az aerodinamikai hatékonyságot növeli az autó hátsó traktusán.

A hátsó szárny első próbája azonban nem bizonyult sikernek, DRS-probléma miatt hamar lekerült az autóról. A Bahreini Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari ismét felhelyezte, de ez a vizsga sem a remélt eredménnyel zárult: ekkor készültek felvételek arról, hogy a szárny óriási mértékben rezonál. A Scuderia ismét visszaváltott a hagyományos, kétpillerés megoldásra – ettől függetlenül továbbra sem vetik el a műszaki megoldást.



„A kétpilléres szárny nyilvánvalóan a tavalyi verzió továbbvitele, amely már bizonyított és megbízható. Az egypillérest csak a tavalyi év nagyon késői részében kezdtük el fejleszteni, talán az utolsó hónapban” – beszélt a hátsó szárnyról Jock Clear, a Ferrari vezető teljesítménymérnöke. „Szóval egy meglehetősen fiatal projektről van szó, a hátsó szárny továbbgondolásáról. Mint nyilvánvaló, az egyetlen pillér lényege, hogy megtisztítja a fő szárnylap alatti légáramlást.”

„Ahogy mindent, először ezt is fel kell helyezni az autóra ellenőrizni. Ez megtörtént a teszten majd a versenyhétvégén újra, egy folyamatos fejlesztés eredménye. Nincs ebben semmi csodálkozásra érdemes. Ezt a megoldást igyekszünk tökéletesíteni, mert amit eddig láttunk, az pozitív. Szóval valószínűleg látjuk majd újra” – beszélt arról, hogy az egypilléres szárny ismét felkerülhet az SF-23-ra – talán legközelebb már nagyobb sikerrel.

Mikor használhatják a szárnyat élesben is?

 „Erre nehéz választ adni, valószínűleg a kompozit- és aerodinamikai részleg specialistáit kellene megkérdezni” – válaszolta a fenti kérdésre a mérnök. „Pont egy olyan problémáról van szó, a vibrációról, amelyet nehéz reprodukálni a szélcsatornában. A terhelés ellenőrizhető, de a merevségről csak valós méretben lehet meggyőződni. Éppen ezért kellett felszerelnünk az autóra.”

„Az nyilvánvaló, hogy már egyik hétről a következőre sokat fejlődött. Most visszatérünk a gyárba és tovább javítunk rajta. Amint megfelelőnek fogjuk érezni, újra fel fog tűnni” – mondta Jock Clear.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: