DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Így játsszák ki a csapatok a költséglimitet?

Az Alpine csapatfőnöke hívta fel a figyelmet egy kiskapura: a technológiai részlegek segítségével megkerülhető a költségplafon. Nem vádolt csapatot – habár egy F1-es istállóra igencsak illenek az elhangzottak.

A csapatok költségvetési plafonja a 2023-as szezonban a korábbi megegyezés szerint 135 millió dollár, de tekintetbe véve, hogy 21 nagydíj után versenyenként még 1,8 millió dollár költhető el, a sprintekért szintén engedmény jár, valamint az inflációval is korrigálják a határt, a végső limit a valóságban 140 millió dollár felett lesz. Egyes csapatok azonban trükközéssel ennél is többet költhetnek – mutatott rá Otmar Szafnauer.

„Az inflációs bónusz – habár mi ellene szavaztunk – csak kismértékben növeli meg a limitet. Ami jelentős mértékben dobhat rajta, az a vállalati struktúra. Amikor 68-70 ember dolgozik a versenycsapatnál, a többi 900 pedig azon kívül, a költségek is megoszlanak. Ez aggodalomra ad okot” – magyarázta az Alpine csapatfőnöke a RaceFans.net szerint.



A legtöbb Formula-1-es csapat külön cégként működik vállalatcsoportja technológiai ágától, amely az F1-en kívül érdekelt, autósportos, autóipari vagy akár attól teljesen független projektekben. Külön cég a Red Bull Racing és a Red Bull Advanced Technologies, a McLaren Racing és a McLaren Automotive, az Aston Martin F1 Team és az Aston Martin Performance Technologies, és a sort még folytathatnánk. Az F1-es csapat és a technológiai részleg munkája azonban szorosan összefonódhat, és ez jelenti a kiskaput Szafnauer szerint.

„Ha van egy nagyszerű F1-es ötleted, miközben egy másik projekten dolgozol, akkor hogyan számolod el ezt az ötletet? De továbbmehetünk, például ha valaki egy hajóhoz fejleszt egy munkaeszközt, de ez az eszköz használható az F1-ben is. El kell kezdenünk gondolkodni azon, hogyan vessünk véget ennek – mert sokkal nagyobb mértékű, mint az infláció szerepe” – magyarázta az Alpine első embere.

„Úgy tűnik, egyre több csapat gondolkodik a jól fizetett munkatársak áthelyezésén, szintén a költséglimit miatt” – beszélt arról a jelenségről, hogy a közelmúltban több fontos F1-es szakember került át a technológiai vagy közúti divíziókhoz. „Lassan eljön az idő, amikor meg kell majd vizsgálni ezeket a testvércégeket, és gondoskodni kell arról, hogy ne legyenek olyan kiskapuk, amelyek eredménye az, mintha nem is lenne költséglimit.”

A Red Bullra ismerni a csapatfőnök szavaiból

Szafnauer nem nevezett meg istállót, de a jellemzésből több ponton is a Red Bullra ismerünk. A napokban jelent meg egy elemzés a The Race szaklapon, amely arról szólt, hogy a 2021 végi, legfrissebb hivatalos adatok szerint a Red Bull Racing alkalmazásában csupán 52 ember állt, ellenben a Red Bull Technology 721 alkalmazottal rendelkezett.

A Red Bull sztármérnöke, Adrian Newey már hosszú évek óta a Red Bull Technology alkalmazottja, és hivatalosan tanácsadó szerepet tölt be a versenycsapatnál – de valós szerepéről mindent elmond, hogy nagydíjról nagydíjra utazik a csapattal. Szafnauer hajós példája is vehető egyértelmű célzásnak: a Red Bull és Newey több projektben is érdekelt volt már az America’s Cup vitorlásversenyen.

 

***

Az új F1-es szezonra szerkesztőségünk is ráncfelvarrással készült: a minőséget és a hitelességet célzó tartalmakkal, újításokkal vágunk neki a 2023-as idénynek. Hogy mik ezek? Olvasd el ebben a cikkben, és tarts velünk idén is!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: