DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 30. szombat
F1

Miért lehet nyerő az újabb McLaren–Honda házasság az F1-ben?

Néhány éve csúfos kudarcot vallottak, most állítólag mégis felvették a kapcsolatot: miért jelentheti mindkét félnek a siker receptjét az újabb partnerség?

Aki régóta követi a Formula–1-et vagy csak ismeri annak történelmét, abban a McLaren–Honda szókapcsolat az egyik legdominánsabb érát idézi meg: a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján hengerelt a japánok erőforrásait használó istálló Ayrton Sennával és egy ideig Alain Prosttal. A friss rajongók számára azonban a McLaren–Honda egyet jelent a totális lebőgéssel, hiszen amikor 2015-ben felélesztették a felek a partnerséget, az csúfosan elbukott: a műszaki hibák garmadája, a versenyképtelenség konstrukció és a kommunikáció okán elmérgesedő viszony odáig vezetett, hogy mindössze három esztendő után szakított a wokingi alakulat és a motorgyártó.

Ennek fényében hathat meglepetésként, hogy a legfrissebb híresztelések szerint – amellyel egybecsengenek a Formula.hu értesülései is, amelyről a lentebb hallgatható friss podcastadásunkban is beszéltünk – ismét felvették a kapcsolatot egymással az érintettek egy 2026-tól kezdődő potenciális együttműködés kapcsán.

f1-mclaren-honda-2017-dnf

A McLaren a Honda legjobb opciója

A Honda is rajta van ugyanis az FIA által múlt pénteken közzétett listán, amelyen a 2026-tól 2030-ig tartó ciklusra regisztrált motorgyártókat sorolták fel. Viszont míg a másik öt gyártónak, név szerint a Ferrarinak, a Mercedesnek, az Alpine-nak, az Audinak és a Red Bull Fordnak mind van gyári vagy kvázi gyári csapata, addig ez a japánokról nem mondható el, sőt semmilyen partnerük nincs jelen pillanatban 2026-ra azok után, hogy a Red Bull Powertrainsszel való együttműködés véget fog érni a Ford-kapcsolat okán (Christian Horner egyébként elmondta: a befuccsolt Porsche-tárgyalások után egyeztettek a Hondával is, de logisztikailag „túl komplikálttá” váltak a tárgyalások, ezért inkább a Ford irányába mozdultak el).

Magyarán: a Hondának csapatot kell találnia, ha valóban jelen akar lenni a Formula-1-ben 2026-tól – méghozzá belátható időn belül, hiszen bár még közel három év hátravan az új motorszabályok érkezéséig, a rivális gyártók már nyilvánvalóan elkezdték a fejlesztési munkálatokat a háttérben. A pletykák szerint a Honda egyik jelöltje az F1-be szintén beszállni igyekvő Andretti lehet, ám egyrészt a Cadillackel összevont projekt kapcsán az Alpine-motorról is sokszor beszéltek már az érintettek, másrészt aligha akarja a Honda egy olyan istállóra alapozni az F1-es projektjét, amely kapcsán erősen kérdéses, hogy egyáltalán az indulási engedélyt megkapja-e, azaz felveszik a mezőnybe a nemrég elindított jelentkezési folyamat végén.

Azaz a Honda alighanem a jelenlegi alakulatok közül is valakit megkörnyékezne, s a Formula.hu és a The-Race értesülései szerint is a McLaren lehet a kiszemelt. A motorgyártó szempontjából alighanem a wokingiak jelentenék a legjobb megoldást a közelmúltbeli viszályok ellenére is, hiszen a nem gyári gárdák közül a Haas aligha szakít a Ferrarival, a Mercedes-partnerek közül pedig jelen pillanatban ők tűnnek a legversenyképesebbnek az Aston Martinnal és a Williamsszel szemben.

f1-honda-redbull-2022

De miért lenne ez jó a McLarennek?

Sokkal érdekesebb ezt a kérdést a McLaren oldaláról megvizsgálni. Ők jelenleg a Mercedes hajtásláncait használják a fentebb említett másik két csapathoz hasonlóan – ám ez azt is jelenti, hogy ők nem gyári alakulat, csupán vásárlói a Mercedesnek. Ez egyfelől bánásmódban jelent némi hátrányt, hiszen egy motorgyártó soha nem fogja ugyanúgy kezelni a partnerei igényét, mint a saját csapatáét, másfelől az autó egyéb összetevőivel is rendre egy kész termékhez kell igazodni Wokingban. Nem véletlen, hogy a Red Bull is házon belül akarta tudni a motorprojektet: a Ferrarinál és a Mercedesnél, de még az Alpine-nál is érezhető előny, hogy kvázi egy fedél alatt dolgoznak az erőforráson, valamint az alvázon és a karosszérián.

Zak Brown, a McLaren elnök-vezérigazgatója korábban többször elmondta, hogy szerinte igenis lehet világbajnokságot nyerni ügyfélcsapatként is, míg a patinás istálló korábbi legendás csapatfőnöke, Ron Dennis épp azzal magyarázta az előző Honda-házasságot, hogy szerinte ez nem így van. Egyelőre a hibridérában Dennisnek van igaza, hiszen nem nyertek vb-címet ügyfélcsapatok (a Red Bull is a Honda tulajdonképpeni gyári istállója volt 2021-ben) – igaz, közvetlenül a turbókorszak előtt a Red Bull a Renault partnereként igazolni tudta az ellenkezőjét is.

Brown nemrég elmondta, hogy az infrastrukturális fejlesztéseik legkorábban jövőre, de leginkább 2025-ben éreztetik hatásukat, a McLaren-vezér elsősorban ettől várja az előrelépést és ezek hiányának tudta be az eddigi lemaradásukat. Ennek ellenére alighanem lökést jelenthetne az istálló számára, ha a Ferrarihoz, a Red Bullhoz, a Mercedeshez, az Alpine-hoz és az Audivá avanzsáló Sauberhez hasonlóan gyári státuszban vághatnának neki a 2026-tól induló új érának.

f1-mclaren-honda-2017-1

Miért működhet most az, ami néhány éve nem?

Ami mindkét fél bizakodással tölthet el egy esetleges újraegyesülés kapcsán, hogy nagyon más már a helyzet a Hondánál és a McLarennél is, mint volt a 2015–2017-es közös időszakuk során. A McLarennél más szelek fújnak Brown vezetése alatt, nehezen elképzelhető, hogy az amerikai szakember irányításával is hasonlóan mérgezővé válna a viszony a motorpartnerrel, mint annak idején.

Emellett pedig a Honda is bizonyította azóta, hogy igenis képes versenyképes hajtásláncokkal előrukkolni a modern Formula-1-ben: a wokingiakkal történt szakításuk után már a Toro Rossónál biztató jeleket mutattak 2018-ban, 2019-től pedig a Red Bull egyből győzelmekre, majd vb-címre esélyessé vált a motorjaikkal. Ráadásul a japánok úgy szálltak ki 2021 végén a száguldó cirkuszból, hogy a fél lábukat – vagy akár annál többet is – az ajtó résénél hagyták, hiszen jelenleg is együttműködnek és technikai segítségeket nyújtanak az energiaitalosok motorrészlegének munkájához, amiből nyilván a Honda is profitál.

A feltételek tehát adottak, ugyanakkor egyelőre csak pletykákról van szó az újabb McLaren–Honda kapcsolat terén – a következő hetek és hónapok ilyen tekintetben is izgalmasnak ígérkeznek az F1-ben, ha az FIA-val való feszült viszony, az új csapatok kérdésköre és a lassan beinduló szezon nem szolgáltatna amúgy is rengeteg érdekességet!

A Formula Podcast legutóbbi adásában 7:10-től beszéltünk a Honda helyzetéről:

 

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: