DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Wolff élteti az FIA monzai döntését

Mint ismeretes, a vasárnapi futam a biztonsági autó mögött fejeződött be, s habár ennek a legtöbb a csapatfőnök és pilóta egyáltalán nem örült, addig Toto Wolff elégedett a szabályok betartásával.

Az Olaszországban rendezett verseny SC-fázisa végül megfosztotta Charles Leclerc-t a győzelem esélyétől és attól, hogy csökkentse hátrányát Max Verstappenhez képest, aki így rendkívül közel került második világbajnoki címének megszerzéséhez. 

A rajongók már a futam leintését követően egyből kifejezték nemtetszésüket a látottak miatt, továbbá több csapatfőnök és pilóta szerint is inkább piros zászlóval kellett volna félbeszakítani a viadalt, mintsem a biztonsági autó mögött befejezni az egészet.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke ezzel azonban egyáltalán nem ért egyet: „Miért kellett volna piros zászlóval megállítani a futamot? Ha valaki a falban van, vagy ha a pálya valamiért blokkolva van, akkor van szükség a piros zászlóra, mivel akkor nem tudsz haladni az aszfaltcsíkon. Valami ilyenkor történt. Miért kéne piros zászlózni csak azért, hogy a futam végén lássunk egy egy-két körös show-t?”



Az Ezüst Nyilak fejese elmondta továbbá azt is, hogy rendkívül elégedett azzal, ahogy az FIA kezelte a helyzetet Monzában az utolsó körökben: „A szabályok kristálytisztán egyértelműek, írásba vannak foglalva” – nyilatkozta Wolff az Autosportnak. „Ahogy én látom, attól függetlenül, hogy Abu Dhabi óta traumatizált vagyok-e vagy sem, most végre az előírások pont szerint lettek követve. Egy autó megállt a pályán, ami miatt pályabírók és egy emelődaru is bent volt. Ezért nem hagyták senkinek, hogy megelőzze a másikat. Végül, miután utolérték egymást a versenyzők (az SC mögött), már nem volt elég idő az újraindításra” – utalt arra, hogy Daniel Ricciardo autójának mentése, majd a pilóták helyes sorrendben való felzárkózása a biztonsági autó mögött túl hosszúra sikeredett, így már nem maradt a végére elég kör, hogy a versengés ismét kezdetét vegye.

„Ha valaki nem elégedett a jelenlegi rendszabállyal, és inkább szeretne látni egy kétkörös őrült show-t a végén, akkor legyen, benne vagyok. Ehhez viszont változtatnunk kell az előírásokon. Amíg ez nem történik meg, addig nincs miért panaszkodnunk, hiszen a szabály az szabály. Kifejezetten elégedett vagyok azzal, ahogy ma a versenyirányításban dolgozók betartották ezt a rendszert, annak ellenére, hogy milyen nyomás volt rajtuk, a rajongók és a média miatt” – tette hozzá a brit, majd megjegyezte, hogy legalább ennyi előnye volt az FIA és Michael Masi fiaskójának a 2021-es szezonzáró nagydíjon.

Toto Wolff-fal természetesen egyetért a csapat hétszeres világbajnoka is, aki pont ennek a szabálynak a megkerülése miattnem tudta megszerezni nyolcadik bajnoki címét tavaly , Abu Dhabiban. „Déjá vu érzésem volt” – nyilatkozta Lewis Hamilton a Sky Sportsnak a leintést követően. „Végül is a szabály így hangzik, amit be kell tartani nem? A F1-történelemben csak egyszer szegték ezt meg, és pont ez döntötte akkor el a világbajnoki cím sorsát” – utalt arra a szabályrészletre, hogy a biztonsági autó mögül vagy minden lekörözött pilóta visszaveszi a helyét a pályán, vagy senki.  Tavaly csak öt ilyen autót engedtek elmenni az SC mellett Abu Dhabiban azért, hogy a világbajnoki cím ne a biztonsági autó mögött dőljön el. Most azonban nem ezt tették. Mivel senki haladt el Bernd Maylander mellett, a futam sorrendjét az SC-fázis döntötte el.

Mivelhogy az Olasz Nagydíj folyamán többen is nemtetszésüknek adtak hangot az FIA szabályrendszerét illetően, a rajtbüntetések utáni sorrendkialakítás és a biztonsági autós fázis miatt, az FIA elnöke, Mohammed Ben Sulayem, a versenybírákkal és a csapatfőnökkel 2013 óta először csúcstalálkozót hívott össze az előírások felülvizsgálatának érdekében.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: