DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Verstappen állta a sarat és nyert Montrealban

A hajrában egy SC-fázis után keményen üldözte őt Sainz, de végül a Red Bull világbajnoki éllovasa nyerte az F1-es Kanadai Nagydíjat. Hamilton még a dobogón, Leclerc az ötödik helyig zárkózott fel.

Vasárnapra eltűntek a szombati esőfelhők a montreali pálya fölül, így verőfényes napsütésben startolt el a 2022-es Formula-1-es Kanadai Nagydíj. A pole-pozícióból Max Verstappen, mellőle pedig a tegnapi meglepetésember Fernando Alonso várhatta a piros lámpák kialvását. A holland és a spanyol könnyedén meg is őrizte az első két pozíciót, ahogy Carlos Sainz is a harmadikat, Lewis Hamiltonnak viszont védekeznie kellett Kevin Magnussen ellen, akivel össze is értek, aminek a Haas szárnyvéglapja látta kárát minimális mértékben. Az időmérős hibája miatt a 13. helyről startoló Sergio Perez és a motorcserés büntetéssel a mezőny majdnem végére sorolt Charles Leclerc egyaránt javított néhány pozíciót.

Amint a harmadik körtől lehetett nyitni a DRS-t, Sainz azonnal elkapta Alonsót, ezzel pedig feljött a második helyre a ferraris spanyol – más kérdés, hogy Verstappen már ekkor bő két másodperccel vezetett. Aki szintén szépen zárkózott az első körökben, az George Russell volt: egymás után levadászta Esteban Ocont és a két Haast, így már az ötödik pozícióban haladt. Magnussent aztán ki is intették fekete-narancs zászlóval, így le kellett cserélniük a sérült első szárnyat a dán autóján.

perez-futam-1



A 9. körben könyvelhettük el az első kiesést: Perez alatt állt meg műszaki hiba miatt a Red Bull! A mexikói autója miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, amire az élbolyból Verstappen és Hamilton reagált: ők kevesebb időveszteséggel ejtették meg a kerékcserét és váltottak közepesről kemény keverékű gumira. Ezzel Sainz került az élre, mögötte Alonso haladt, Verstappen pedig a harmadik helyen folytatta a VSC-szakasz után. Alonsót elég hamar utol is érte a holland, aki elment az Alpine mellett, így visszazárkózott a második pozícióba. Mindeközben Leclerc is lépdelt előre: csak az egymással is vívó Alexander Albon, Valtteri Bottas duóval gyűlt meg egy ideig a baja.

A 20. körben újabb VSC-fázis következett: Mick Schumacher volt kénytelen leparkolni a hetedik helyről a Haast. Ezt már szinte a teljes mezőny kihasználta kerékcserére: többek között Alonso és Leclerc jelentette a kevés kivételt – igaz, hogy a McLarennél például ráfáztak erre: Daniel Ricciardo cseréje is pocsék volt, ahogy az emiatt még várakozni is kényszerülő Lando Norrisé is. Verstappen ezzel visszaállt az élre, Sainz pedig ugyan Alonso mögött tért vissza a pályára, de hamar levadászta a már viseltes abroncson haladó honfitársat, akit aztán rövidesen Hamilton is megelőzött.

Alonsót aztán a 29. körben hozták a bokszba, a spanyol így a negyedikről a hetedik pozícióba esett hátra, éppen Leclerc mögé, aki viszont épp a másik Alpine-t vezető Oconon akadt fenn. Leclerc-t végül a 42. körben hívták ki kereket cserélni, ám elrontották a szervizelését, ezzel pedig ismét egy nagyobb boly mögé tudott visszaállni a 12. pozícióba – igaz, a frissebb gumiknak köszönhetően őket legalább egyesével elkezdte megelőzgetni.

tsunoda-crash-1

Nem sokkal Leclerc első cseréje után az élen viszont megindultak a második bokszkiállások: Verstappent hozták először, majd egymás után a két Mercedest is, így Sainz, Verstappen, Hamilton, Russell sorrend alakult ki. Tsunoda is éppen kereket cserélt, amikor a bokszból kijövet elfékezte magát és a falba állt – a japán AlphaTaurija miatt pedig nem a virtuális, hanem rendes biztonsági autót is be kellett küldeni. Ezt természetesen kihasználta Sainz a maga második kiállására (ahogy az ötödik-hatodik helyen az Alpine-ok is), s bár ezzel újra Verstappen állt az élre, a ferraris közvetlenül a Red Bull-os mögé került.

Az újraindítás után Verstappen nem tudta lerázni magáról Sainzt, aki aztán a DRS segítségével is igyekezett tapadni a hollandra, igazi támadási közelségbe viszont nemigen tudott kerülni a spanyol. A Red Bull-os nyilván igyekezett másodpercen kívülre leszakítani a riválist, de ez sem igazán sikerült a regnáló világbajnoknak, így Sainz folyamatosan ott tudott lenni a nyomában.

verstappen-sainz-montreal-futam-dppi-1

A legközelebb az utolsó előtti körben került a ferraris, de épp ekkor kicsit rontott a visszafordítónál, így ezt az esélyt sem tudta kihasználni. Verstappen keze pedig nem remegett meg, izgalmas utolsó körök után nyert és szerezte meg idei hatodik győzelmét. Sainz lett a második, ami mellé begyűjtötte még a leggyorsabb körért járó bónuszpontot is, a dobogót pedig Hamilton tette teljessé a csapattárs Russell előtt.

Leclerc végül az SC-fázis után elkapta a két Alpine-t, így a sor végéről indulva egy ötödik helyet mentett – igaz, így is jelentősen nőtt a hátránya a vb-összetettben Verstappenhez képest. Ocon és Alonso jött be a monacói mögött, míg a pontszerzők közé Valtteri Bottas és Guanyu Zhou révén az Alfa Romeók, valamint Lance Stroll Aston Martinja fért még be. A McLaren nullázott az említett pocsék dupla kerékcserének is köszönhetően.

Az F1-es idény két hét múlva a silverstone-i Brit Nagydíjjal folytatódik.

A futam végeredménye:

1. Max Verstappen Red Bull  
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari 0.993
3. Lewis Hamilton Mercedes 7.006
4. George Russell Mercedes 12.313
5. Charles Leclerc Ferrari 15.168
6. Esteban Ocon Alpine/Renault 23.890
7. Valtteri Bottas Alfa Romeo/Ferrari 25.247
8. Zhou Guanyu Alfa Romeo/Ferrari 26.952
9. Fernando Alonso * Alpine/Renault 29.945
10. Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 38.222
11. Daniel Ricciardo McLaren/Mercedes 43.047
12. Sebastian Vettel Aston Martin/Mercedes 44.245
13. Alexander Albon Williams/Mercedes 44.893
14. Pierre Gasly AlphaTauri/Red Bull 45.183
15. Lando Norris McLaren/Mercedes 52.145
16. Nicholas Latifi Williams/Mercedes 59.978
17. Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1'08.180
Kiesett:    
  Yuki Tsunoda AlphaTauri/Red Bull  
  Mick Schumacher Haas/Ferrari  
  Sergio Pérez Red Bull  

* Alonsót később öt másodperces büntetéssel sújtották cikázásért, így Bottas lett a hetedik, Zhou pedig a nyolcadik, míg a spanyol a kilencedik helyre csúszott hátra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: