DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Alpine: A motort terveztük meg először

Kulisszatitkokat árult el az A522 tervezéséről a műszaki igazgató, Matt Harman. A 2026-ig tartó motorbefagyasztás extra kihívást jelent a csapat mérnökei számára.

Az Alpine műszaki részlegének csúcsán két szakembert találunk: az ismertebb a vezető technikai igazgató posztját betöltő Pat Fry, aki 35 éve aktív a Formula-1-ben, és        a McLarennél és Ferrarinál is megfordult, mielőtt 2020-ban a Renault-hoz csatlakozott. A technikai igazgató Matt Harman neve kevésbé ismert, pedig egy veterán F1-es mérnökről van szó, aki közel húsz évet töltött a Mercedes motorrészlegén, mielőtt 2018-ban Enstone-ba tette át a székhelyét, akkor főtervezőként.

Matt Harman volt az, aki az A522 bemutatóján ismertette az autó műszaki paramétereit. Az Alpine radikálisan újratervezett motorjáról és ennek aerodinamika megtervezésére gyakorolt hatásáról részletesebben is beszélt:

„Már a legelején, miután kiadták az új szabályokat, igazából az erőforrással kezdtük a munkát, főleg azért, mert aerodinamikai tekintetben is meghatározza az autó kulcsterületeit” – idézi a The Race lap Harmant. „Teljesen felülvizsgálatuk az autó ezen területét és úgy döntöttünk, hogy átfogóan megváltoztatjuk az az erőforrás felépítését minden területen, beleértve a belsőégésű motort, az ERS-t, a turbót és ezek pozícionálását az autón belül. Ennek köszönhetően valódi előnyünk származott, hiszen kifejezhettük magunkat aerodinamikai szempontból, ami végső soron a köridőhöz vezet.”



„Az RE22 erőforrást a végétől az elejéig felülvizsgáltuk. Minden egyes aspektusát számításba vettük a karosszériába való integrálás, az alapteljesítmény és a kettő kombinációja szempontjából. Megvizsgáltuk az ERS-rendszert és tulajdonságait, a belsőégésű egységet és az azt támogató struktúrákat. Szintén dolgoztunk az elektromos rendszereken az MGU-K és a turbó tekintetében, ezen a területen nagy változások történtek az A522 felépítésének kiegészítése érdekében. Ez megint csak lehetővé teszi, hogy maximális teljesítményt hozzunk ki az erőforrásból, a karosszériából és a kettő összesített termékéből” – mondta Harman. A turbó kettéosztásával a motorrészleg a Mercedes és Honda koncepcióját kezdte követni.

A gyártó eredeti terve erőforrásfronton kétlépcsős volt: 2022-ben bemutatkozott volna az alapváltozat, amely 2023-ra kapott volna egy jelentős frissítést. A motorbefagyasztásra vonatkozó szabályok értelmében azonban mindent az idei csomagba kellett sűríteni: egészen a 2026-os új motorformuláig tiltott a fejlesztés, leszámítva a megbízhatóságra vonatkozó változtatásokat.

„Azt kellett tekintetbe vennünk, milyen teljesítményre képes az erőforrás és ez hogyan működik majd az autóban a következő x évben. Szimulációkat kellett folytatnunk és következtetéseket levonnunk, amelyek nem csupán az erőforrás tervezését határozták meg, de a hozzá kapcsolódó sebességváltóét is, és azt, hogyan kell majd alakítani a váltón a jövőbeli aerodinamikai fejlesztések alapján, miközben az erőforrás homologizált és befagyasztott a 2022-es szinten” – magyarázta a technikai igazgató.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: