DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Több pontot oszthatnak a sprinteken jövőre

Ross Brawn, az F1 sportigazgatója elmondta: a cél, hogy 2022-ben már hat nagydíjhétvégén rendezzenek szombaton sprintet, de még néhány dolgon csiszolni kell – beleértve a pontkiosztást is.

A Formula-1 idén vezette be kísérleti jelleggel a szombati sprintkvalifikációt, amelyen a péntekre előrehozott időmérőn elért eredmények alapján álltak rajthoz a versenyzők, s amelynek sorrendje meghatározta a vasárnapi nagydíj rajtrácsát. Eddig Silverstone-ban és Monzában láthattuk az új formátumot, valamint a jövő hétvégi interlagosi hétvégén jön majd a harmadik alkalom. Ross Brawn azonban a minap elárulta: a terv az, hogy 2022-ben már duplaennyi sprintet rendezzenek – igaz, a helyszíneket még nem jelölték ki.

„Elvben megállapodtunk a csapatokkal, hogy hat sprintet tervezünk jövőre” – idézi az F1 sportigazgatóját a Motorsport.com szaklap. „Elég sok mindent meg kell oldanunk előtte, s az a véleményünk, hogy kell tennünk néhány fokozatos lépést, de nem radikálisakat. Részben azért, mert érkeznek az új autók, s ezekkel kell mindenkinek megismerkednie. Látnunk kell az új autók hatását, úgyhogy viszonylag konzervatívak és előremutatók leszünk 2022-ben. De bizakodók vagyunk a koncepcióval kapcsolatban és örülünk, hogy az F1 elég bátor volt ahhoz, hogy kipróbáljon egy alternatív koncepciót három futamon, hogy lássuk, hogyan működik.”

f1-sprint-start-2021-dppi



Brawnék tehát némi ráncfelvarrást terveznek eszközölni a sprinteken, többek között annak nevét, a pole-pozíció statisztikai elkönyvelését és a pontrendszert illetően is: „Rendkívül optimista vagyok, hogy az új autók segíteni fognak azáltal, hogy könnyebb lesz velük versenyezni egymás ellen. És egyeztetünk arról, hogyan jutalmazzuk jobban a szombatokat, hogyan ösztönözzük pontokkal a versenyzést. Talán ott lehetnének a fordított rajtrácsok, azt kell mondanom, izgatott lennék miattuk, de úgy vélem, hogy azzal talán túl messzire mennénk.”

„Viszont van néhány dolog, amiről egyeztetünk. Például nem volt túl népszerű, hogy nem pénteken osztottuk ki a pole-pozíciót, úgyhogy ez is napirenden van. Ott van még a sprint elnevezése, hiszen mindannyian versenynek hívjuk: ha úgy úszik és úgy néz ki, mint egy kacsa, akkor az kacsa… Szeretnénk letisztázni az esemény nevét, aztán pedig talán a szombati pontkiosztás nagyobb kihívás és ösztönzőerő lenne a pilótáknak.”

Jelenleg az első három helyezett kap világbajnoki egységeket a sprintkvalifikáció után 3-2-1 leosztásban, Brawn viszont elhintette, hogy akár odáig emelhetik a pontokat, hogy elérjék a vasárnapi futamokon szerezhetők harmadát, azaz a győztes valahol 8-10 pont között kaszálna, s akár még a tizedik helyezett is begyűjthetne belőlük. Mindezt így magyarázta a szakember:

„Ez volt az elsődleges javaslat, amit nem fogadtunk el, mert úgy éreztük, előbb látnunk kell, hogyan működik a sprint, mielőtt túl sok pontot adunk érte. Szóval szerint ez lesz a kiindulópont: ez már elég jelentős ahhoz, hogy ráhajtsanak, s eléggé sokan kapnának pontot ahhoz, hogy hátrébb lévő pozíciókban is harcoljanak érte. Viszont nem olyan sok, hogy túlságosan nagy befolyása lenne a bajnokság alakulására. Lesz hatása, lennie is kell, ezt akarjuk, de nem túl nagy.”

Brawn hozzátette: érti, hogy egyes vélemények szerint az eddigi két sprintfutam önmagában nem váltotta meg a világot izgalmak terén, az F1 sportigazgatója szerint ugyanakkor érdemes a hétvégék teljes képét nézni, márpedig úgy érzi, ilyen tekintetben a Brit és az Olasz Nagydíjakhoz is hozzátett az új formátum.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: