A vb-riválisok az Olasz Nagydíjon ütköztek össze azt követően, hogy mindkét csapat elhibázta a bokszkiállását. Hamilton és Verstappen így tudott közvetlenül egymás mögé kerülni, ez pedig balesethez vezetett. Amint a brit kihajtott a bokszból, riválisa a külső íven próbálta megelőzni, míg végül a Rettifilo-sikánban egymásnak ütköztek, a holland autója pedig a Mercedesen kötött ki, ahelyett, hogy mindketten a kavicságyban landoltak volna. A verseny után vizsgálat indult a bajnoki riválisok ellen, míg végül a felügyelők úgy döntöttek, a baleset túlnyomórészt Verstappen hibájából következett be, ezért háromhelyes büntetéssel sújtották a hollandot. Brundle úgy véli, a felelősség nem róható egyértelműen egyik pilótára sem. „Izgalmas versennyé vált az idei, ebből kifolyólag pedig számos körülmény engedett arra következtetni, hogy a két bajnokesélyes végül ugyanazért az aszfaltdarabért fog harcolni” – írta Brundle a Sky F1 rovatában.
„Az, hogy Ricciardo lerajtolta Verstappent az elején, egyértelművé tette, hogy a hollandnak nem sikerült hoznia a várt eredményt, Hamilton gyenge rajtja a sprintkvalifikáción pedig azt jelentette, hogy csupán a negyedik helyről kezdheti meg a vasárnapi futamot. A Red Bull a szokásosnál jóval lassabban, 11 másodperc alatt teljesítette Verstappen bokszkiállását, míg a Mercedes is elmaradt az átlagtól a maga négy másodpercével. Mindezek a tényezők vezettek végül ahhoz, hogy Max és Lewis összetalálkoztak a 26. körben, ahol nem igazán volt idejük a tudatos gondolkodásra, minden a reflexről és az ösztönökről szólt. Kulcsfontosságú pillanat volt ez a verseny és a bajnokság szempontjából, és mindkét pilóta pontosan tudta, hogy rendkívül nehéz megelőzni egy hasonló tempójú autót ezen a pályán, ezért egyértelmű, hogy a másik előtt akartak lenni” – fejtegette Brundle.
„Verstappen az első kanyarban egy jóhiszemű mozdulatot tett az autójával, totális kontroll alatt. Ez azonban nem egy vad manőver volt a gumikkal vagy ilyesmi. Max valószínűleg extrém gyorsan megjelent Lewis látóterében, a brit ráadásul ilyen közelségből még hallhatta is riválisát. Persze a holland hozhatott volna egy döntést, hogy levágja a kanyart, de ez esetben vissza kellett volna adnia a pozíciót. Mindketten tudták, hogy ezt a sikánt a pályán maradva kell befejezniük” – mondta Brundle, majd felvetette: ha ez az elvárt eljárás, akkor miért van tele a bukótér potenciálisan autót károsító szegélyekkel, továbbá miért büntetik rendszeresen a pilótákat, ha használják ezeket itt és a második sikánban?
Mint Brundle elmondta, Hamilton pontosan arra számított, hogy Verstappen igénybe fogja venni a bukóteret, ahogy történt az a verseny elején (csak fordítva), vagy például Imolában, Verstappen azonban azt remélte, lesz elég helye Lewis mellett. „Talán túl ambiciózus lépés volt ez, de meg kellett tennie! Max elkötelezett volt, és mondhatjuk, hogy fékeznie kellett volna, vagy visszavenni a gázt, de én kétlem, hogy volt erre ideje, ráadásul végig akarta csinálni az előzést. A hátsó gumik összeakadtak és ez sokatmondó. Talán Lewisnak kellett volna engedni és több teret hagyni Maxnak, de ő még messze volt a pálya közepétől, és egyébként is: miért tette volna ezt? Az élő kommentárban én versenybalesetnek neveztem ezt és ehhez tartom is magam.”
Bár büntetést csak Verstappen kapott, mindkét bajnokesélyes nullázott az Olasz Nagydíjon. Mivel azonban a holland 2 ponttal gazdagodott a sprintkvalifikációs eredménye miatt, jelenleg 5 ponttal vezeti a pontversenyt Hamilton előtt. „Szerintem Verstappen hamarabb túllép ezen, hiszen a monzai nullázás nettó nyereséget jelentett a hollandnak Lewis felett, tekintettel az autó várható teljesítményére, elvégre a pálya a Mercedesek területének volt kikiáltva. Ők azonban két világklasszis pilóta, akik fej-fej mellett haladnak a bajnokságban, ahol szó szerint minden pont számít.”