DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Első kanyaros történet: száraz pályán nagyobb a büntetés

Újfent nem unatkozott az FIA vasárnap, verseny előtti, közbeni és utáni ügyeket is vizsgáltak, volt, akit ráadásul duplán. A versenyigazgató ezúttal is feltárta a miérteket.

Szivárványos póló viselése a himnusz közben. „Bowling” az első kanyarban. Üzemanyagmennyiség. Csak a legfontosabbak azon témák közül, amik megbeszélésével a versenyfelügyelet a vasárnap estéjét töltötte. A nap különböző részében történtek, de a főszereplők ugyanazok voltak: Sebastian Vettel, Valtteri Bottas, Lance Stroll és Carlos Sainz. Az FIA fontossági sorrendben kezelte ezeket, majd ugyanezen elv alapján magyarázatot is adott a megszülető döntésekre.

Legelőször az első kanyaros rombolás ügye futott át, melyben Valtteri Bottast és Lance Strollt találták vétkesnek. Bottas egyetlen mozdulatával Lando Norrist, Sergio Perezt, Max Verstappent és saját magát ütötte ki (a holland ugyan egyedüliként folytatni tudta a versenyt), jutalma pedig ötrajthelyes büntetés lett a soron következő Belga Nagydíjra. Stroll a magáé mellett „csak” két vetélytárs, Charles Leclerc és Daniel Ricciardo versenyét intézte el, de az ő manővere is ugyanannyit ért, mint finn kollégájáé: mínusz öt rajthelyet Spában.

A büntetéssel nem elégedett mindenki, és a versenyigazgató, Michael Masi elárulta, ezúttal valóban könnyen lehetett volna ennél szigorúbb szankció. Mivel a tömegkarambol vizes pályén történt, Bottas és Stroll szó szerint megúszta a komolyabb ítéletet. „Engedtünk egy kicsit az eső miatt. Ha ugyanez száraz pályán történik, nagyobb lett volna a büntetés. Mindezek ellenére teljesen egyértelmű volt, hogy ez kizárólag ennek a két versenyzőnek a felelőssége” – tisztázta Masi, hogy a szankciókat Bottas és Stroll semmilyen módon nem tudta volna elkerülni. Már az ítélet megfogalmazásakor sem merült fel ez. „Nem volt „nagyobbrészt” vagy ilyesmi. Félreérthetetlenül az ő hibájuk volt.”



Ezután Vettel és az Aston Martin üzemanyagszintje volt terítéken, ami kizárást ért. A csapat fellebbezéssel próbálkozik, de tekintve, hogy az előzetes szóta véglegesre cserélték az eredménylista tetején, aligha járnak sikerrel. A napba még néhány gyors döntés meghozatala is belefért. Vettel, Bottas és Stroll az eddigiek mellett bónuszként még egy megrovást is kapott, de ugyanezzel tért haza Sainz is. A négy versenyzőt viseletük miatt rendelték be a felügyelők. Bár a WeRaceAsOne kampánnyal az F1 a sokszínűséget kívánja támogatni, egy bizonyos protokollt a jó ügyek képviseletében is kell követni. Ezt szegte meg az említett kvartett.

„Az év korábbi részében, az FIA és az F1 megbeszélésein arra jutottunk, hogy teret szeretnénk adni a pilótáknak arra, hogy saját belátásuk szerint fejezzék ki támogatásukat a WeRaceAsOne kampány keretében. De az adott ország nemzeti himnuszát azzal kell megtisztelni, hogy a versenyzői overáljukat viselik. Világossá tettük, hogy ha ki is fejezik pólóval vagy bármivel a szolidaritásukat, a himnusz idejére azt le kell venni. Ez volt az első, ahol ez nem történt meg. Mindenki, aki magán hagyta a pólót, vezetéshez nem kötődő megrovásban részesült, a versenyigazgató utasításainak figyelmen kívül hagyása miatt.”

Hogy mit is jelent ez a kacifántos megfogalmazás? Masi megpróbálta azt is elmagyarázni. „A megrovás a legenyhébb büntetés a figyelmeztetés mellett; gyakorlatilag nem is büntetés. Beszélhetünk versenyzéshez kötődőről és nem kötődőről. Ha van két versenyzéshez kötődő és egy versenyzéshez nem kötődő megrovása az illetőnek, az rajtbüntetést ér, de három, versenyzéshez nem kötődőnek már nincs ekkora ereje” – szemléltette a különbséget az ausztrál. Lefordítva tehát annyit jelent ez, hogy egyik érintettet sem rázta meg túlságosan az ítélet.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: