DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

A cél: Az F1 legyen olyan változatos, mint az IndyCar

Tíz győzelmi esélyes pilóta minden futamon, ráadásul úgy, hogy olykor még egy ezen a körön kívül álló versenyző is le tudja aratni a babérokat? Ilyen változatossági szintre törekszik a Formula-1 Zak Brown elmondása szerint.

A Formula-1 a közelgő költségkorlátozással nemcsak a csapatok fennmaradását igyekszik biztosítani, hanem azt is reméli, az egyenlőbb kiadási mérleg által az autók teljesítményszintje is közelebb kerül egymáshoz. Ezt az elvet az új technikai szabályok lesznek majd hivatottak megtámogatni, amelyek ugyan a halasztás miatt majd csak 2022-től érkeznek, ám az F1-nek nem szabad levennie a tekintetét a célról, miszerint olyan kiszámíthatatlan versenyeket kell produkálnia, amilyeneket az amerikai formulaautós csúcssorozatban, az IndyCarban láthatunk – mutat rá Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója.

maldonado



Összehasonlításként az F1-ben immár hét éve, a 2013-as Ausztrál Nagydíjon látott Lotus-győzelem óta csak három csapat, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull osztozott a győzelmeken, míg az IndyCarban ugyanezen periódus alatt tizenegy istálló autója ért fel a dobogó tetejére. Persze az amerikai sorozatban könnyebb elérni a változatosságot, hiszen a teljes mezőny kétféle karosszériát és motort használ, a csapatok nem konstruktőrként működnek, így noha az autók finomhangolásával játszadozhatnak, de nem tudják egymást fejlesztési versenyben legyőzni.

„Versengés szempontjából a Formula-1 azon a szinten szeretne lenni, amit az IndyCartól láthatunk a pályán” – mondta Brown az Autosportnak. „Ne értsenek félre, nem a technikai paraméterekről beszélek. A Formula-1 az Formula-1, az IndyCar pedig IndyCar. Arra gondolok, hogy egy 17 futamos szezonban, noha a legnagyobb csapatok nyerik meg a bajnoki címet, ám minden évben látunk három-négy meglepetésgyőztest. Például amikor megérkezik a mezőny a Detroiti Nagydíjra, nagyjából be lehet lőni, hogy kik közül kerül ki a győztes, viszont itt nemcsak négy-öt versenyző van a kalapban, mint az F1-ben, hanem a kétszerese, nagyjából tíz.”

„Viszont van egy ennél is szélesebb, 15 versenyzőt magában foglaló kör, akik közül évente két-három alkalommal valaki elcsen egy győzelmet. A Formula-1-ben ilyen sohasem történik. Nem is emlékszem, mikor láthattunk utoljára meglepetésgyőztest egy nagydíjon.”

A meglepetéseket illetően az F1-ben a 2012-es szezon kezdetéig kell visszamennünk, amikor Nico Rosberg és Pastor Maldonado egy hónapon belül szerezték meg kissé váratlanul első győzelmüket, és karnyújtásnyira volt ettől Sepangban Sergio Perez is. De a legutóbbi igazán a semmiből érkező győzelemként sokan még ma is Sebastian Vettel 2008-as monzai, Toro Rossóval aratott sikerére mutogatnak.

„Attól, hogy közelebb hozzuk egymáshoz a csapatokat, a bajnokságot továbbra is a nagyok fogják nyerni” – mutatott rá Brown az IndyCarban látott tendenciából kiindulva. „De nem szabadna arra várnunk, hogy egy teljes káosz vagy roncsderbi hozzon meglepő győzelmeket – legyen elég ehhez egy elrontott bokszkiállás vagy egy rossz nap az élmezőny valamely tagjától.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: