DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

A gokartban megvan, ami az F1-ből hiányzik Vettelnek

A túlsúlyos autókra panaszkodik a négyszeres világbajnok: ő inkább a „nevetséges” mértékű leszorítóerőből vágna vissza, cserébe a gokartozásban tapasztalható manőverezhetőségért. A 2022-es szabályok nem fognak segíti: két év múlva még nehezebbek lesznek a versenygépek.

A Formula-1-es autók minimumtömege egyre magasabbra kúszik a hibrid szabályok bevezetése óta: 2014-ben még 690 kg volt – közel 50 kilogrammot emelkedett az előző évhez képest az összetett hajtáslánc miatt –, azóta pedig évről évre apránként nőtt, a jelenlegi F1-es versenygépek 746 kilót nyomnak.

„Az autók fenomenálisak leszorítóerő terén: nevetséges, mennyi leszorítóerővel rendelkezünk, és milyen gyorsak az autók a közepes és magas sebességű kanyarokban” – mondta Sebastian Vettel a Motorsport.com-nak adott interjúban. A súly következménye a lassú szakaszokon mutatkozik meg: „Alacsony sebességnél érezni lehet a tömeget, amikor az autót átdobjuk a másik oldalára egy sikánban vagy hajtűben.”

„Véleményem szerint az autók túlságosan nehezek. Megszabadulhatnánk a leszorítóerő egy részétől, amire nincs szükség, helyette viszont könnyebb autók kellenének. Összességében ugyanilyen köridőre lennének képesek, talán még gyorsabbak is lennének” – javasolt kompromisszumos megoldást Vettel. Nem ez fog történni, hiszen a 2022-es szabályok sem orvosolják a súlyproblémát: a limit tovább emelkedik, 768-ra.

 



Az ideális állapot a négyszeres világbajnok szerint a gokartokhoz lenne hasonló. Az autósport belépőszintjének számító kis versenygépek technológiai fejlettség szempontjából alacsonyan vannak, agilitásuk mégis élvezetessé teszi a velük való versenyzést.

„Ha átülünk a gokartba, a legmeglepőbb a súly és a lóerő aránya. Lóerőből nincsen sok, ezért a súly, ami számít. A könnyűsége miatt lehet olyan jól manőverezni a gokarttal és relatív nagyon gyorsan menni. Természetesen nincs aero, ezért a sebesség önmagában nem olyan magas. Mégis megvan benne, ami nálunk hiányzik, a játszadozás érzése, amit a tehetetlenségi erő kiöl az F1-ből.”

Vettel nosztalgiával emlékszik vissza azokra az időkre pályafutása elején, mikor az autók 600 kg-hoz voltak közelebb: „Egyes biztonsági megoldások terén nem akarunk visszalépni, gondolok a halóra, amely magában 10 kiló. Ez a plusz indokolt, de a többi? Az már vitatható. Érdemes visszaemlékezni arra, milyen jó érzés volt 600-620 kilós autót vezetni. A minimum most már 750 felett van” – ecsetelte a súly problémáját a Ferrari versenyzője.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: