DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Ricciardo GoPro-kamerája buktatta le a Renault-t

A francia csapatot a Racing Point óvása nyomán zárták ki utólag a Japán Nagydíjról, a silverstone-i alakulat azonban cáfolja, hogy egy átszerződött szakember adta volna le a drótot, sőt a cél nem is az volt, hogy kiszúrjanak velük.

EasyCapture2_5



Daniel Ricciardo a 6., Nico Hülkenberg a 10. helyét veszítette el Suzukából, miután az FIA tudomást szerzett a Renault-kban működő automata fékerőelosztó-rendszerről. Még a szövetség közleménye is említést tesz arról, hogy egy korábban a Renault-nál dolgozó, majd a Racing Pointhoz csatlakozó alkalmazott hívta fel a figyelmüket a trükkös rendszerre, ám a Racing Point szerint ennél árnyaltabb a kép, és egyáltalán nem az volt a céljuk, hogy felnyomják a riválist a bíráknál.

Mint a német Auto Motor und Sport a Racing Point csapatmenedzserétől, Andy Stevensontól megtudta, a csapat egy különös véletlennek és szemfülességének nyomán figyelt fel a Renault trükkjére, méghozzá egy olyan fedélzeti kamerás videóban, amit a rombuszos csapat gyanútlanul töltött fel saját YouTube-csatornájára még a szezon elején. Ezen Ricciardo egy a sisakjára szerelt GoPro-kamerával hajtott ki egy tesztmenetre Barcelonában, a kamera szögéből adódóan pedig jól láthatóvá váltak a kormány kijelzőjének adatai. Ezt megnézve tűnt fel a Racing Pont szakembereinek, hogy a Renault kormányán anélkül változik kanyarról kanyarra az autó fékerőegyensúlya (bal felső sarok), hogy Ricciardo bármit is igazítana az ezt szabályzó kapcsolókon – ez minősült végül olyan vezetést segítő elektronikának, amely szembement a sportszabályzat egyik legfőbb alapelvével.

A Racing Point eleinte nem foglalkozott az üggyel, és csak a Brit Nagydíjat követően tértek vissza rá. Ezen a futamon pilótájuk, Sergio Perez ironikus módon éppen egy Renault-val, Hülkenberggel ütközött, aminek nyomán a mexikói autójában eltört a fékerőszabályzó – emiatt a leintésig már nem volt képes rajta állítani, és ezzel a koránt sem ideális beállítással kellett végigvezetnie a futam hátralévő részét. Stevenson elmondása szerint – amit Mexikóban a Sky-nak beszélve a csapatfőnök Otmar Szafnauer is megerősített – ekkor jutott eszébe a csapatnak ismét Ricciardo fedélzeti videója és a Renault-nál látott megoldás, s elhatározták, hogy a hasonló meghibásodások elkerülése érdekében ők is kifejlesztik az automata fékerőszabályzót.

A videóban látottakból kiindulva részletesen felvázolták a rendszer működési mechanizmusát, majd – a Renault említése nélkül – továbbították a dokumentumot az FIA-nak, megérdeklődve, hogy az ő értelmezésük szerint szabályosnak minősül-e egy ilyen berendezés. Szingapúr után kapták meg a nemleges választ, és mivel kiderült számukra, hogy szabálytalan a megoldás, a Japán Nagydíj után beadták az óvást a Renault eredményére, felfedve ezzel a francia csapat – nem is olyan féltve őrzött – titkát.

„Az egésztől azt reméltük, hogy majd azt mondják nekünk, mi is megcsinálhatjuk ugyanezt, de végül nem így alakult” – összegezte az egész szituációt Szafnauer, aláhúzva ezzel, hogy nem a Renault-val akartak rosszat, sokkal inkább magukkal jót. Végül így sem jártak azért olyan rosszul, a kizárás következtében 13 pontot hozott a Racing Point a Renault-n, szorosabbá téve ezzel a konstruktőri 5. helyért folyó harcot.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: