DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

2021-től megszüntetné a B csapatokat az F1

Tényleg mindkét félnek jó az, ha egy kisebb Formula-1-es istálló némi anyagi ellenszolgáltatásért cserébe a pályán és azon kívül is összejátszik a nagyobbal? A McLaren vezérének tudomása szerint változtatásra készül a Liberty Media.

A „B csapat” kifejezés nagyjából az elmúlt tíz évben honosodott csak meg az F1 berkein belül: olyan istállókat illetnek ezzel a nem túl hízelgő kifejezéssel, akik valamilyen módon kötődnek egy nagyobb, általában gyári háttérrel rendelkező istállóhoz, emiatt pedig bizonyos helyzetekben alárendelt szerepbe kerülnek. Az ilyen másodrangú csapatok archetípusa a Toro Rosso, amely egyáltalán nem titkoltan a Red Bull fiókcsapataként jött létre 2006-ban, s bár eleinte jóval nagyobb technikai segítséget kaptak az anyacsapattól, mint napjainkban, összejátszásuk ma is gyakran tetten érhető, akár a sportpolitikai kérdésekben, vagy akár abban, hogy a kiscsapat pilótái rendre félrehúzódnak a Red Bull autói elől a versenyek során.

b-teams



Más kapcsolatok esetében persze nem ilyen egyértelmű a helyzet, és általában motorszállítói szerződések mentén jönnek létre: a Ferrari B csapataként emlegették belépésük első éveiben a Haast, idén pedig a Saubert, míg a Mercedes számára a Force India és a Williams testesítette meg ezeket a fegyverhordozókat. Ezek az istállók ugyan függetlenül működnek, de időről időre lehet hallani a házuk tájáról olyan híreket, miszerint bizonyos kedvezmények, akár a motorok árának csökkentése ellenében a nagyok érdekeit kell képviselniük, vagy akár az ő pilótáikat versenyeztetniük, ami óhatatlanul is egy alá- és fölérendeltségi viszonyt alakít ki.

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója szerint ez a Formula-1 egészséges működésének egyik legfőbb akadálya, és tudomása szerint az ilyen hatalmi helyzetek megvalósulásának is igyekeznek majd elébe menni a 2021-es szabályok.

„Úgy hiszem, hogy a Liberty foglalkozni fog a B csapatok üzleti modelljével, mert a jelenlegi helyzet lehetővé teszi, hogy az A csapatok előnyt kovácsoljanak a jelenlétükből. Ez az előny bármi lehet a technikaitól a politikain át a pályán való segítségig, amelyekre láthattunk is példát idén, és amelyeket többen is megkérdőjeleztek” – idézi Brownt a Racefans.

„A felsorolt három eshetőség egyikére sincs szüksége a Formula-1-nek, így a sport egészségének megőrzése érdekében változtatásra van szükség. A Liberty pedig már rendelkezik is egy tervezettel arról, hogy milyen mértékig válhasson valaki B csapattá a jövőben.”

brown

Mivel a McLaren az utóbbi években alaposan visszaesett, így a középmezőny tagjaként elszenvedője is volt annak, hogy egyes kiscsapatok komoly technikai támogatásban részesültek a nagyoktól. Jó példa erre a Haas, amely a mezőny legkisebb költségvetéssel működő csapataként, számos Ferrari-alkatrésszel szerelve az elmúlt két évben az önmagukat a nagyok közé soroló wokingiak előtt végzett a konstruktőri tabellán. Brown szerint azonban a Haashoz hasonlóan hirtelen erőre kapó privát csapatok hamis illúziókat kergetnek.

„A Haas remek munkát végzett a Formula-1 jelenlegi szabályainak keretein belül. Mi viszont hisszük azt, hogy egy B csapat sohasem lesz képes versenyre kelni az A csapatával. Így még ha ez az üzleti modell nagyon rövid távon versenyképesebbé is tehet egy csapatot, erre az útra lépve egyúttal feladják minden reményét annak, hogy bajnoki esélyesek legyenek. A McLarennek pedig az a szándéka, hogy az legyen” – mondta, kissé sértődötten odaszúrva a riválisoknak.

„Aki tehát vállalja a B csapat státuszát, tulajdonképpen be is dobja a törölközőt. Ezért gondoljuk rendkívül fontosnak – sőt, kritikusnak – hogy a Liberty a Formula-1 új, 2021-es korszakára rendezze ezt a helyzetet, és minden csapatnak azonos esélye legyen a bajnoki címért folyó küzdelemre egy kiegyenlített játéktéren. Úgy hiszem, hogy Chase [Carey] ezt keresztül is fogja vinni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: