DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Áll a bál Sainz büntetése miatt

Carlos Sainz büntetést kapott az első kanyarban elkövetett szabálytalansága miatt, ám ahogy idén többször is láttuk, összességében sokkal jobban járt még így is. A riválisok zúgolódnak.

A Renault spanyol pilótája a 11. pozícióból rajtolhatott Austinban, ám az első kanyart alaposan kiszélesítve sikerült előznie. Jóval később kapott ezért egy ötmásodperces büntetést, amit a bokszban, a kerékcserénél letöltve is a rivális Force India és Haas pilótái előtt végzett. Addigra ugyanis már nem veszített vele helyezést a Renault-versenyző.

Idén állandóan visszatérő probléma (például Valtteri Bottasnál is láttunk ilyet nemrég), hogy a kiszabott öt másodperc ellenére is jobban jár a szabálytalankodó pilóta, mert nem veszít pozíciót a pályán, mire le kell töltenie a büntetést. A fő rivális Haas csapatfőnöke a versenybírók rettentően lassú reakciója miatt panaszkodik.

„A munkacsoport elé visszük az ügyet. Egy versenyző levágja a kanyart, előnyt szerez ezzel, a versenybíróságnak öt körébe kerül, mire egyáltalán kapcsolnak, hogy szabálytalanság történt, majd újabb öt kör telik el, mire reagálnak is rá. Ezalatt az érintett már árkon-bokron túl jár, a többiek pedig vonatoznak, beragadva a lassabbak mögé” – elemezte a problémát Günther Steiner.

„Végül adnak a vétkesnek öt másodpercet, ami abszolút semmit nem jelent, mivel már régen elhúzott addigra. Ez egyáltalán nincs így rendben. Szükséges lenne, ha valakit ilyenen rajtakapnak, hogy kénytelen legyen visszaadni eredeti pozícióját, vagy legalább egy jóval súlyosabb büntetést alkalmazzanak.”

Sainz szándékos (?) kópésága komoly előnyt jelentett később


„Különben láthatjuk, ha valakik elég leleményesek – márpedig vannak olyanok, akik szándékosan, stratégiaként játsszák ezt – akkor egyszerűen átvágnak egy kanyart, tudva, hogy majd ezért ötmásodperces büntetést kapnak, de mire le kell tölteniük, igyekeznek nagyobb előnyt kiautózni a helyzeti előnyt kihasználva” – mutatott rá Steiner.

„Az első körben általában több incidens is történik és a versenybíróság először a fontosabb dolgokkal foglalkozik. A mezőny elején történt esetek például biztosan fontosabbak. Ha visszamennénk az időben és Sainzot a szabálytalanság után visszaparancsolnák eredeti helyére, egészen másképp alakult volna a verseny.”

„Úgy vélem, senki nem agyal igazán sokat ezen, mert senkit nem is érdekel, márpedig szükség lenne arra, hogy ezzel is törődjenek” – tette hozzá a csapatfőnök. Hasonlóan vélekedett a Force India csapatfőnöke, Otmar Szafnauer is. „Sainz túl szélesen fordult és ezzel szerzett előnyt. Direkt túl későn fékezett, elhagyta a pályát, hogy mást megelőzzön, az ezért kapott ötmásodperces büntetés pedig egyáltalán nem arányos az előnnyel, amit ezzel szerzett végül.”

„Egy stop and go, vagy egy tízmásodperces büntetés lett volna illdomos, amennyiben nem adja vissza a szabálytalanul szerzett helyezését” – tette hozzá Szafnauer.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: