DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Észszerű nevet kapnak a gumikeverékek

Megkönnyebbülhetnek a rajongók, akik a fejüket fogják a hiper, ultra, szuper előtagoktól és a szivárvány színeitől: 2019-től már csak kemény, közepes és lágy gumikról fogunk beszélni.

Lelkes rajongónak kell lennie, aki el tud igazodni a Formula-1 jelenlegi gumikínálatán. Jelenleg hét száraz pályás keverék létezik, melyeket hét különböző szín jelöl (rózsaszín – hiperlágy, lila – ultralágy, piros – szuperlágy, sárga – lágy, fehér – közepes, kék – kemény, narancssárga – szuperkemény), ezek közül azonban csak három hozzáférhető az egyes pályákon. Emiatt az is előfordulhat, hogy a lágy vagy akár szuperlágy nevű keverék az adott helyszínen elérhető legkeményebb opció.

A Formula-1 vezetése és az FIA korábban megkérte a Pirellit, hogy egyszerűsítse a keverékek elnevezését, eloszlatva az ezt övező zavart. A cég arra a megoldásra jutott, ami már a 2018-as szezon előtt felmerült: a hét keverék marad, de a versenyeken egyszerűen lágy, közepes és kemény néven hivatkoznak rájuk, valamint a színkódok száma is háromra csökken.



„Minden részlegre kiterjedő vizsgálatot végeztem, a gyártást, logisztikát és marketinget szem előtt tartva, hogy meggyőződjek arról, nem tennénk-e ezzel valami rosszat, de végül arra jutottam, hogy megvalósítható” – mondta Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke. „Nyilván még dolgoznunk kell rajta. A három név világos, kemény, közepes és lágy, de a három színről még egyeztetünk. A kérés az F1-től és FIA-tól érkezett, mi pedig megtettük a szükségszerű változtatásokat, hogy 2019-re meg tudjuk valósítani. A következő lépés a színek meghatározása lesz, továbbá a hivatalos bejelentés.”

Isola fontosnak tartotta hozzátenni, hogy a rajongók és média minden nagydíj előtt értesül róla, a hét közül melyik tényleges keverékek szerepelnek majd a versenyeken.

Még télen Isola ezzel az érveléssel zárkózott el az elől, hogy a Pirelli egyszerűsített elnevezést használjon: „Lehetne alkalmazni ugyanazt a három színt minden pályán, egy fehér keményt, sárga közepest és piros lágyat, pont, ennyi. De azzal nem adnánk át a megfelelő üzenetet az embereknek. Azt sugallná, mintha mindenhol ugyanolyan gumikat használnánk, ami nem igaz, mert más kerül az autóra Monacóban, Silverstone-ban, Suzukában vagy Monzában” – mondta januárban a szakember.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: