Barcelona az a helyszín, melyet a Formula-1 résztvevői legjobban ismerhetnek, hiszen nem csupán a Spanyol Nagydíjat, de évek óta minden szezon előtti tesztet is a katalán pályán tartanak. A 2018-es versenyhétvége első szabadedzése is hasonlított egy tesztre, mivel Spanyolországra, az első F1-es értelemben vett európai fordulóra a csapatok tömkelege hagyományosan jelentős fejlesztésekkel készül. A legtöbb figyelmet a Ferrari halóra rögzített tükre és szárnyacskája, valamint a McLaren háromnyílású orrkúpja kapta, de a Red Bull formavilága is szemmel láthatóan megújult.
Ezek mellett az edzés fő érdekessége Robert Kubica szereplése volt: a 33 éves pilóta, aki számos teszten részt vett már a Renault-val és Williamsszel, 2010 óta először vett részt Formula-1-es versenyhétvégén. A grove-i istálló kötelékében álló lengyel tartalékpilótai pozíciója mellett három szabadedzést kapott a konstruktőri világbajnokság utolsó helyén álló csapattól, melyek közül első volt a ma délelőtti.
Az első 30 percben futólag Fernando Alonso, majd Kimi Raikkönen vezetett 1:20-as körével – de rövidesen megérkezett a két Mercedes: gyors egymásutánban Lewis Hamilton 1:18,997-tel, Valtteri Bottas 1:18,703-mal iratkozott az első helyre lágy abroncsokon, melyet a finn 0,008 másodperccel még megjavított. Ez azt jelentette, hogy a versenyhétvége első fél órájában jobb körök születtek, mint a tavalyi 1:19,149-es pole-pozíció.
Az edzés elején számos pilóta csúszott meg vagy tett látogatást a kavicságyban – Sebastian Vettel és Bottas szinte egyszerre pördült meg –, de a legrosszabban Daniel Ricciardo járt a 4-es kanyarban: a kavicságy nem lassította le elegendően, ezért alacsony sebességgel a gumifalnak ütközött, megrongálva az autó első szárnyát és felfüggesztését. Amíg a Red Bullt kiemelték, virtuális biztonsági autót rendeltek el, mivel pedig közeledett az edzés féltávja és az első szett Pirelli-abroncsok leadási határideje, a mezőny a szokásosnál hosszabb pihenőt tartott a bokszokban.
A tréning második felében Bottas hamar lefaragott legjobb idején, ráadásul nem is kis darabot: 1:18,499-re csökkentette a szintidőt. 30 perc maradt a tréningből, mikor újabb virtuális biztonsági autós fázis szólt bele az edzés menetébe – ezúttal az autóját 5-ös kanyarban kavicságyba ásó Lance Stroll miatt –, melyet követően a Mercedes finnje tovább gyorsult, 1:18,148-ra. A versenyző továbbra is lágy abroncsot, nem a helyszínen elérhető legpuhább szuperlágyat használta.
Ezzel a gyorskörével Bottas fölényes vezetéssel zárta élen az első szabadedzést, a finn pedig nem csupán gyors, de szorgos is volt, Sergio Perez mellett egyedüliként lépte át a 30 megtett kört. Csapattársa, Lewis Hamilton 0,849 másodperccel maradt le tőle, míg a harmadik Vettel 0,950-nel, ő viszont szuperlágy keveréket használva. Egy másodperc feletti volt már a negyedik Verstappen és ötödik Raikkönen lemaradása, akiket a frissített McLarennel 1,7 másodperc hátrányban Fernando Alonso követett. A csupán 11 kört teljesítő Daniel Ricciardo korai balesete idején még harmadik pozícióban állt, de sorban veszítette a helyezéseket, így végül hetedikként fejezte be az edzést.
A középcsapatok közül erősen szerepelt a McLaren mellett a Haas, Romain Grosjean 8., Kevin Magnussen 11. helyen végzett – utóbbi csaknem összeütközött Charles Leclerc-rel, mikor figyelmetlenül bemozdult a célegyenesben –, az amerikai istálló két pilótája Stoffel Vandoorne-t és Pierre Gaslyt fogta közre. A két Force Indiát és Renault-t viszont egészen hátul találjuk csak: Sergio Perez 13., Carlos Sainz 15. helyezéssel hozta csapata jobb eredményét. Robert Kubica egyszer megforgott a szabadedzés folyamán, és csupán 19. helyen végzett a Williamsszel, egyedül a fél órával leintés előtt kiszálló csapattárs, Lance Stroll teljesített gyengébb kört nála.
Az edzés eseményei részletesebben élő közvetítésünkben olvashatók vissza.
Az 1. szabadedzés végeredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | Kör | |
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:18.148 | - | 32 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:18.997 | 0.849 | 22 |
3 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:19.098 | 0.950 | 24 |
4 | Max Verstappen | Red Bull/Renault | 1:19.187 | 1.039 | 26 |
5 | Kimi Raikkönen | Ferrari | 1:19.499 | 1.351 | 19 |
6 | Fernando Alonso | McLaren/Renault | 1:19.858 | 1.710 | 26 |
7 | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | 1:19.871 | 1.723 | 11 |
8 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1:19.906 | 1.758 | 24 |
9 | Stoffel Vandoorne | McLaren/Renault | 1:20.083 | 1.935 | 28 |
10 | Pierre Gasly | Toro Rosso/Honda | 1:20.508 | 2.360 | 29 |
11 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1:20.637 | 2.489 | 28 |
12 | Charles Leclerc | Sauber/Ferrari | 1:20.665 | 2.517 | 23 |
13 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1:20.924 | 2.776 | 36 |
14 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1:20.984 | 2.836 | 18 |
15 | Carlos Sainz | Renault | 1:21.053 | 2.905 | 28 |
16 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1:21.144 | 2.996 | 27 |
17 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:21.159 | 3.011 | 26 |
18 | Brendon Hartley | Toro Rosso/Honda | 1:21.373 | 3.225 | 28 |
19 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 1:21.510 | 3.362 | 24 |
20 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1:22.756 | 4.608 | 15 |