Soha nem érkezett meg a Formula-1-be egy ennyire erős alapokkal és támogatással rendelkező új alakulat – jelentette ki a Cadillac F1-es csapatfőnöke. Graeme Lowdon szerint a költségsapka teljesen új közeget teremt, amelyben sikeresebbek lehetnek, mint a korábbi próbálkozók.
Múlt pénteken vált hivatalossá, hogy az FIA és az F1 jóváhagyta a General Motors és a TWG Motorsports közös projektjét, így a Cadillac F1 Team csatlakozhat 2026-ban tizenegyedik csapatként a mezőnyhöz.
A háttérben persze már javában zajlanak a munkálatok hosszú hónapok óta a csapatfőnök Graeme Lowdon vezetésével. Lowdon volt már hasonló helyzetben, hiszen annak idején a Manort is irányította új alakulatként az F1-ben. Viszont a csapatvezető szerint a Cadillac háttere teljesen más, mint volt anno az eleinte Virgin név alatt beszálló gárdának:
„Messze a legnagyobb dolog, ami segít minket, azok az alapok, amelyekkel a TWG-vel és a GM-mel való partnerség révén rendelkezünk. Hihetetlenül nehéz lenne manapság ilyen támogatás nélkül behozni egy új csapatot” – fogalmazott Lowdon egy hétfői sajtóbeszélgetés során, ahol a pilótakérdést is érintette.
„Nem hiszem, hogy bárki ilyen elkötelezettséget vállalt volna mind nyilvános nyilatkozatok, és ami ugyanennyire fontos, anyagi elköteleződés terén egy új csapat irányába. Igen-igen lenyűgöző az a befektetés, amely a nevezés megerősítése előtt történt már, és ez jól mutatja a részvényesek elkötelezettségét a sport iránt.”
Nem csak matrica lesz a Cadillac
Lowdon azt is hangsúlyozta, hogy a GM és a Cadillac aktív szerepet vállal az eleinte az Andretti projektjeként induló, mostanra kissé átalakuló, és az első években még nem saját motort, hanem a Ferrari hajtásláncát és váltóját használó csapatban:
„Nyilvánvalóan a General Motors egyik márkájáról van szó. A GM-et nem kell bemutatni, de az egyik dolog, ami kifejezetten tetszik a GM részvételében, hogy ez nem az a gyakorlat, hogy felraknak egy matricát az autóra. Ez egy technikailag hihetetlenül fejlett és tájékozott vállalat teljes részvétele, és rendkívül jó, hogy támaszkodhatunk erre.”
A Michael Andretti hátralépése után a stafétát tőle átveő Dan Towriss vállalatát, a TWG-t is dicsérte a csapatfőnök, rámutatva, hogy sokféle sportban érdekeltek, az autósportos portfoliójuk pedig egészen lenyűgöző és példátlan. „Szóval betekintést és perspektívát meríthetünk innen” – mondta el.
A legnagyobb változás: a költségsapka
Lowdon arra is rámutatott, hogy 2010-ben teljesen más közegben kellett boldogulnia az akkor beszálló három új csapatnak, a már említett Virginnek, valamint a Lotusnak és a HRT-nek:
„Azóta, hogy legutóbb részt vettem abban, hogy új csapatot hozzak be, jelentősen változtak a keretek. Ha visszaemlékszünk 2009-re, teljes képtelenségnek tűnt a harc a „költségplafonnak” nevezett nagyon furcsa valamiért, ma már viszont a sportban minden csapat egy igen pozitív dolognak tartja. Szóval jelentős változás történt abban a helyzetben, amibe behozol egy új csapatot.”
A Cadillac már most számos rutinos szakembert megszerzett magának, mint például Pat Symonds és Nick Chester, ami szintén mutatja a projekt erejét Lowdon szerint.
Nehéz meghatározni a célokat – de nem csak létszámot növelnének
De vajon milyen célokkal érkezik meg a Cadillac jövőre az F1-be? „Csak ott kell lennünk, és olyan keményen akarjuk nyomni, amennyire csak tudjuk. De hihetetlenül nehéz elvárásokat megfogalmazni egy új csapat irányába számos okból kifolyólag.”
„Igen, sok tapasztalt emberünk van. De egy csapat folyamatok roppant összetett hálózatán keresztül működött, és ami még nincs nekünk – és egyetlen új csapatnak sem volt soha –, hogy meg tudjuk erősíteni ezeknek a működését.”
„Egy jó példa erre, hogy igen, nagyon aktívak vagyunk jelenleg a szélcsatornában, de nem tudjuk megnézni, hogy összhangban vannak-e azzal, amit a pályán látnánk, hiszen nem versenyzünk. Szóval nehéz azon kívül elvárásokat támasztani, mint amit irányítani tudunk. Ez pedig azt fedi, hogy időben elkészítjük az autót, amelyet akarunk, azzal a csoport emberrel, akivel akarjuk. De hogy másokhoz mérjük magunkat, az szerintem még az átlagosnál is bonyolultabb.”
„Az ambíciónk határtalan” – tette hozzá a csapatvezető. „Nem az a cél, hogy csak részei legyünk a Formula-1-nek. Jelentőségteljes részei akarunk lenni a versenynek, de tisztában vagyunk vele, hogy ez időbe telhet.”
„Az új csapatok behozásával kapcsolatos tapasztalataimat illetően, sosem voltam érintett olyasmiben, ami ilyen jól felépített, támogatott és finanszírozott lenne. Ez pedig egyértelműen teljes egészében megváltoztatja a helyzet. Nem csak kicsit: teljesen” – húzta alá Lowdon.