DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Csúcspont – Kínai Nagydíj elemzés

2018 eddig izgalmas versenyekkel szolgálta ki a Formula-1 közönségét, ha egész szezon alatt ilyen futamokat láthatunk, akkor kiváló év elé nézünk. Okos taktikával, villámgyors reakcióval és szép, tiszta előzésekkel Ricciardo megszerezte idei első győzelmét Bottas előtt, aki az erősen kopott gumikon második helyen végzett a Mercedes volánja mögött, Raikkönennel a nyakában. De hova lett Vettel? Mi történt Verstappennel és hol van Hamilton? Górcső alatt a Kínai Nagydíj.

00118003_805



Stratégia

Kezdjük a Pirelli által prognosztizált stratégiák áttekintésével:

A opció (A Pirelli által leggyorsabbnak vélt megoldás): 1 kiállás

Első etap: 18 kör az ultralágyon

Második etap: 38 kör a közepesen

B opció: 2 kiállás

Első etap: 14 kör az ultralágyon

Második etap: 14 kör az ultralágyon

Harmadik etap: 28 kör a közepesen

C opció: 3 kiállás

Első etap: 12 kör az ultralágyon

Második etap: 12 kör az ultralágyon

Harmadik etap: 12 kör az ultralágyon

Negyedik etap: 20 kör a közepesen

 

Ismerve az időmérőn történteket (a Mercedes és a Ferrari a lágy keveréken rajtol az ultralágy helyett), személy szerint tőlük a következőre számítottam:

Első etap: 20 kör a lágyon

Második etap: 36 kör a közepesen

A kínai pálya aszfaltja, valamint a vasárnapra jósolt sokkal melegebb időjárás együttesen erősen megkavarta a taktikákat, a második kiállást én csupán vésztervként számoltam a Mercedes és a Ferrari részéről, viszont a Red Bull fegyverének éreztem, ha elég közel maradnak. Egy második kiállással a friss gumik miatt belekényszeríthetik a többieket egy újabb kiállásba, hogy reagáljanak az elévágási kísérletre.

 00118003_856

A verseny alakulása

A rajtrács nem szolgált túl sok meglepetéssel: a három nagycsapat (Ferrari, Mercedes, Red Bull) kisajátította az első hat rajtkockát, méghozzá szép sormintában: Ferrari 1-2, Mercedes 3-4, Red Bull 5-6. A Ferrari számára az első két hely megőrzése, a Mercedes számára a két Red Bull maguk mögött tartása, míg a Red Bullnak az ultralágyakon rajtolás hozta előny maximális kihasználása volt a cél. Papíron jó esélyük volt az első 2-3 körben arra, hogy akár az első két helyre feljöjjenek, amennyiben sikerül a keverékek közötti tapadásbeli különbséget kihasználni, mielőtt az ultralágyak elkezdenek kopni. Izgalmas első pár kör elé néztünk.

A három nagycsapat közepes rajtot vett, Vettel picit beragadt ugyan, de elsőként érkezett meg, miután leszorította Raikkönent, ezzel helyet hagyva Bottasnak, hogy az első kanyar sajátosságát kihasználva megelőzze Kimit. A Ferrari ezzel nem járt jól, okosabb lett volna, ha az első kör végéig védik az első két helyet mindenáron, és azután Raikkönen és Vettel elrendezhette volna a pályán a dolgot, ehelyett megint befurakodott Bottas közéjük, ezzel stratégiai lehetőséget teremtve a Mercedes számára. Ha kellően közel tud maradni Vettelhez, valamint képes maga mögött tartani Raikkönent, akkor egy elévágási kísérlettel, akár Vettelt is átugorhatja, amennyiben a Ferrari nem próbálja meg Raikkönennel átugrani őt. A Red Bullok számítása félig bejött: Verstappen átugrotta Hamiltont és Raikkönent is a friss gumikon, Ricciardo beragadt. Innentől a Red Bullnak az ultralágyak életben tartása, a Ferrarinak Bottas esetleges elévágási kísérletének kivédése, Bottasnak pedig Vettel megelőzése egy elévágással volt a cél. Miért nem tudott Bottas a pályán előzni? Nos, nézzük át az első 6 pilóta köridejeit az első etapban:

5325e7_2313970bab3e419b8efd504a1f0234e8_mv2

Magyarázat: a sárgával jelölt körök a bevezető körök (ekkor jön be a pilóta a bokszba), a kék a kivezető kör, értelemszerűen itt jön ki a versenyző a bokszból, hideg gumikon.

A válasz egyszerű: mert a Ferrari összességében gyorsabb volt, Vettel kényelmes helyzetben várta a kiállást, 3,5 másodperces előnyt épített ki Bottas előtt, aminek papíron elegendő kellene lennie arra, hogy ha egy körrel később reagál Bottas kiállására, akkor még megtartja a pozícióját előtte a pályán. Ahogy az várható volt, a két Red Bull kezdte a kiállásokat, a 17. körben, majdnem teljesen pontosan a Pirelli prognózisa szerint: Verstappen és Ricciardo ultralágyról közepesre váltott, papíron nem volt szükség újabb cserére, de Vetteltől messze volt Verstappen egy elévágáshoz, ahogy Ricciardo is Hamilton mögött maradt. Hamilton egy körrel később érkezett, hogy reagáljon Ricciardo elévágási kísérletére, majd újabb egy kör múlva Bottas is érkezett, mind friss közepes gumikat kaptak. Vettel reagált Bottasra, míg Raikkönen kint maradt, látszólag a Ferrari szétszedte a két autót stratégiát tekintve. Az első csavar a kiállások után érte a nézőt: Bottas átugrotta Vettelt, az elévágási kísérlet sikerült, na de mégis hogyan? A köridők sokat mesélnek: Bottas bejövő köre közel 4 tizeddel volt gyorsabb Vettelénél, a kivezető köre pedig majdnem 2 másodperccel, ami szignifikáns különbség, a maradékot pedig behozta egy pokoli első körrel a friss közepeseken (21. kör a táblázatban). A Ferrari a bokszban is súlyos tizedeket veszített, ami Raikkönen bahreini incidense után talán érthető, igyekezhettek biztonságosan megoldani a kiállást és papíron ez is beleférhetett volna, de ez sem segített Vettelen.

Miután a Red Bullok és Hamilton nem jelentettek veszélyt Vettelre és Bottasra, a Ferrari számára maradt egy lehetőség arra, hogy Vettel a pályán előzze meg Bottast, ez pedig Raikkönen volt. Raikkönen a kopott lágyakon érthető módon nem volt képes tartani a mögötte, őrült tempóban közeledő Bottast és Vettelt, a Ferrari reménye az volt, hogy Raikkönen feltartja Bottast, ezzel Vettel nem csupán DRS távolságba, de előzési pozícióba is kerülhet. Nem meglepő módon a Ferrari meg is próbálta ezt, Raikkönen fogta Bottast, ameddig csak bírta, Vettel megérkezett 5 tizedre Bottasra, de nem volt képes előzni, a Ferrari pedig miután elmentek Raikkönen mellett, kihozta a finnt. Taktikailag így ő sem járt rosszul, jóval frissebb gumikon esélye maradt támadni a verseny utolsó szakaszában (8 körrel voltak frissebbek a közepes kerekei, mint Bottasnak). Ezután látszólag megmerevedtek a harcállások, Vettel közel maradt Bottashoz, de előzésre nem volt esélye egyelőre. Arra számítottam, hogy a Ferrari esetleg megpróbál a verseny vége felé Vettellel egy újabb kiállást, ha Bottas a pályán nem verhető, bár erre is volt remény, a finn bal hátsó kereke nagyon csúnya állapotban volt, és a Red Bullok számára is abszolút benne volt egy második csere.

00118003_762

A 30. körben azonban a két Toro Rosso nem értette meg egymást és összeütköztek az utolsó szektorban, a hajtűkanyarban, rengeteg törmeléket hagyva maguk mögött. A versenyirányítás elrendelte a biztonsági autó beküldését, ezzel feje tetejére állítva minden stratégiát, ugyanis Bottast és Vettelt ez a döntés a célegyenesben érte, nem tudtak már kijönni friss gumikért, viszont a két Red Bull azonnal reagált, ők jóval hátrébb voltak, ezzel gyakorlatilag egy ingyen cserét hajtottak végre, mivel visszajöttek a Mercedesek és a Ferrari mögé, hatalmas taktikai előnyt szerezve. Bottas és Vettel benne ragadt az egycserés taktikában, ami viszont furcsa volt számomra, hogy se Hamilton, se Raikkonen nem reagált, pedig nagyon más lehetett volna a verseny képe, ha egy Mercedes és egy Ferrari is friss lágyakon érkezik. A biztonsági autó kiállása után felesleges is volt a köridőket figyelni, nem volt kérdés, hogy hiába az alapból nagyobb tempó a Ferrarinál és a Mercedesnél, a két Red Bull a friss lágy gumikon minden valószínűség szerint simán elmegy az erősen használt közepesekkel autózó Ágaskodó Lovak és Ezüst Nyilak mellett. Ricciardo és Verstappen bele is fogott a mezőnyön való átvágásba, ám Verstappen hamar Ricciardo mögött találta magát, miután a 7-es kanyarban kívülről próbált Hamilton mellé kerülni és megbicsaklott az autó alatta. Ricciardo viszont mesteri előzéseket bemutatva elment a teljes élmezőny mellett és az élen találta magát. Verstappen igyekezett követni az élre törő Ricciardót, de végül összeakadt Vettellel a hajtűkanyarban, megforgatva mindkettőjüket.

Versenyzői szemmel egy feleslegesen elkapkodott manőver volt. Érthető ugyan, hogy lehetőségnek látta Verstappen, de okosabb lett volna várni egy tisztább helyzetre, így tönkretette a saját versenyét is és Vettelét is, miután Raikkönen és Hamilton elment mellettük (Raikkonennek sikerült Hamilton elé kerülni a baleset helyszínén). A szenvedő Bottast végül utolérte Raikkönen és Verstappen is, de előzni már nem tudtak. Ahogy Vettel egy héttel korábban Bahreinben, úgy most Bottas Kínában, ha felnin is kis túlzással, de hazahozta az autót. Vettel az ütközés okán sérült autóval és füstölős fordulóval vélhetően teljesen ledarált hátsó kerekekkel folyamatosan esett vissza, végül a 8. helyre mentette be az autót, miután Hülkenberg és Alonso is megelőzte őt (utóbbi picit vitatható manőver volt). Verstappen a 10 másodperc időbüntetése után Hamilton mögé csúszott vissza az ötödik helyre, ezzel kialakult a végleges sorrend.

00118003_742

Összegzés

Összességében a Ferrari és Vettel elkényelmeskedte a futamot, a Mercedes ügyesen taktikázott a biztonsági autóig, de ott nem reagáltak Hamiltonnal, Bottas pedig Vettellel együtt esélyt sem kapott taktikát váltani, a szerencsétlen időzítés okán nem volt valós opció számukra egy második csere, túlságosan nagy hátrányt kellett volna a pályán ledolgozni. A Red Bull zseniálisat húzott, a Haas gyengén muzsikált a futamon, hiába a két különböző stratégia, a Renault egyelőre stabil top 10-es autónak tűnik, a Toro Rosso csalódás volt Bahrein után, és az ütközés sem segített rajtuk. A Force India szép lassan jön felfele, ahogy az előző években is történt (érdekesség, hogy Oconon kívül csak Gasly próbálta meg az ultralágyakat a verseny zárószakaszához), a Williams óriási csalódás továbbra is, a Sauber Alfa Romeo pedig visszacsúszott a mezőny hátuljába Bahrein után.

Hasonló elemzésekért látogasd meg a szerző blogját vagy kövesd őt Facebookon

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: