DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év balhéja

A kategória, amelyben sosincs gond a jelöltek számával, elvégre a sárdobálás, a botrányok és a vitás esetek generálása is ugyanúgy lételeme az F1-es szezonnak, mint a versenyzés. Mely balhék maradtak a legemlékezetesebbek 2017-ben?

Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2017-es idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. És igen, most éppen az egyik legizgalmasabb téma, a botrányok kerültek sorra szerkesztőségünkben.

Balogh Tamás: Az első helyezett szerintem nem is lehet kérdéses: a világbajnoki cím egyik fő esélyese szándékosan ráhúzta a kormányt legnagyobb ellenfelére – sportszerűtlen megmozdulás volt, Sebastian Vettel eddigi karrierjének egyértelmű mélypontja. A szezon végén szakító Toro Rosso és Renault között olyannyira elmérgesedett a viszony, hogy a Brazil Nagydíjon a „kisbikák” tulajdonképpen szabotázzsal vádolták meg a francia motorgyártót, miután ők pedig a csapatot hibáztatták a sorozatos műszaki problémákért. Kevin Magnussen pedig idén gyakran tetszelgett a rosszfiú szerepében, a legkomolyabb összetűzésre azonban talán a Magyar Nagydíj után került sor, amikor a dán a kamerák előtt ment neki az őt kritizáló Nico Hülkenbergnek.

1. Sebastian Vettel nekimegy Lewis Hamiltonnak Bakuban
2. Nyilatkozatháború a Toro Rosso és a Renault között Interlagosban
3. Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg szócsatája a Hungaroringen

1_3



Bognár Viktor: Vettel szándékos koccanásának első helyéhez véleményem szerint kétség sem fér: ilyet nemhogy olyan négyszeres bajnok nem csinál, aki az adott évben is címet szeretne szerezni, hanem senki, semmilyen versenypályán. A másik két helyezett Interlagosra koncentrálódik, és gondoskodtak arról, hogy a bajnoki cím eldőlése után is maradjon téma: a Renault-t szabotázzsal megvádoló Toro Rosso a pálya határain belül, a csapatok autóit megtámadó rablók azon kívül okoztak nem kis aggodalmat.

1. Vettel szándékosan nekimegy Hamiltonnak
2. A Renault és a Toro Rosso sárdobálása
3. Komoly biztonsági aggályok Interlagosban

Czinege Ádám: Sebastian Vettel gyakorlatilag ráhúzta a kormányt Lewis Hamiltonra Bakuban (a német szerint a brit szándékosan lassított le előtte), össze is ért a két autó, sőt mindketten kieshettek volna a versenyből. Vettel végül megkapta a büntetését. A Liberty Media közölte az új motorszabályokat, ami nem tetszett az olaszoknak. A Ferrari a kezdetektől részese az F1-nek, így ha kivonulnák a sportból, az nagy érvágás lenne, véleményem szerint mindkét fél számára. És végül Danyiil Kvjat útját ismét kiadta a Red Bull, ezúttal a Toro Rossótól is. Sajnálatos, hogy egy ilyen gyors és tehetséges pilóta kikerül az F1-ből.

1. Vettel nekimegy Hamiltonnak Bakuban
2. A Ferrari kiszállással fenyegetőzik az új motorszabályok miatt
3. Kvjat ismét lapátra kerül a Red Bullnál

2_2

Gellérfi Gergő: Az egyik vb-esélyes szándékosan nekimegy a másiknak a safety car mögött, egy csapat azzal vádolja motorszállítóját, hogy direkt hátráltatja, egy pilóta pedig gyilkossági kísérletet kiált, miután csapattársa nekiütközik. Ilyen balhék mellett még az egyébként kétségkívül szintúgy botrányos Budkowski-ügy vagy Magnussen és Hülkenberg szájkaratéja is eltörpül…

1. Vettel nekimegy Hamiltonnak Bakuban
2. Toro Rosso – Renault balhé Interlagosban
3. Perez és Ocon spái akciója

po

Gobodics Tamás: A két vb-esélyes összeakaszkodása azért elég különleges esemény volt, mint ahogy a két Force India futamokon át tartó csatája, több összeérése is, ezek mindenképpen kiemelendőek – ezeken kívül még a Verstappen-előzés utózöngéit írtam be, ott szinte mindenki felszólalt, olyanok is, akiket nem is kérdeztek. 

1. Hamilton vs. Vettel Bakuban
2. Perez-Ocon csaták
3. Verstappen vs. FIA a Raikkönen elleni előzése után

po2

Kovács Mariann: Két kontakt, hatalmas botrány. Féktesztelte Lewis Hamilton Sebastian Vettelt? Vettel csak kikérte magának, hogy szórakozzanak vele? Miért csak ennyi büntetést kapott a német? Tényleg automatikusan eltiltást érdemelt volna azért, mert Hamiltonra húzta a kormányt? Szerintem ugyanolyan klasszikust láttunk Bakuban, mint 2014-ben Spában, vagy tavaly Barcelonában a két Mercedes között. Max Verstappen ismerős szituációban találta magát Austinban: az eredményhirdetés előtt közölték vele, hogy mégsem állhat dobogóra. A versenybírák gyorsan döntöttek, és nem nézték el neki a pálya kiszélesítését. A holland később leidiótázta az egyik döntéshozót, aki szerinte tavaly óta rászállt, a rajongói pedig meg is fenyegették az illetőt. A harmadiknak választott nagy balhé az egyre több szakembert magához csábító Renault-hoz köthető. Marcin Budkowski az FIA-nál betöltött technikai ellenőri pozíciója után a Renault-nál kamatoztathatja mindazt az ismeretanyagot, amit előző munkája során megtudott a többi csapat 2018-as terveiről. A titkaikat féltő vetélytársaik felháborodására a Renault engedett valamennyit, és csak tavasztól alkalmazza Budkowskit. Fogadjunk, hogy a Renault autójának bemutatóját övezi majd az egyik legnagyobb figyelem.

1. Dodzsem a safety car mögött
2. Max Verstappent kiküldik a pódiumszobából
3. Az FIA embere a Renault-hoz szerződik

4_2

Strommer Benjamin: A Ferrari német sztárjának egy pillanat alatt sikerült antihőssé válnia Azerbajdzsánban: nemhogy az F1-ben, még az utánpótláskategóriákban sem nagyon látni olyat, hogy egy versenyző teljesen átadja magát dühének, és a pályán szándékosan nekimegy a másik autónak. Vettelnek egy mézesmázos bocsánatkérő levelet is meg kellett fogalmaznia, hogy a nyilvánosság támadásán túl a hivatalos retorziót megússza. Az év nagy különválása a McLaren és Honda szakítása volt, de még ők sem mentek el odáig, mint a szintén motorpartnert váltó Toro Rosso, amely a teljes médiának kiküldött sajtóközleményben vádolta meg a Renault-t, hogy a csapatot érő sűrű motorproblémák nem a véletlen művei. Ez Sao Paulóban történt, ahol F1-es dolgozók testi épsége is kockán forgott: a hétvégén több rablótámadás történt a pályán kívül.

1. Vettel Bakuban
2. Renault-Toro Rosso Interlagosban
3. Biztonsági aggályok Interlagosban

toro

Vaszilykó Péter: Fernando „no power” Alonso számára folyamatos frusztrációt okozott az idei Honda-motor megbízhatatlansága, érzéseit pedig a nagyvilág előtt sem rejtette véka alá. Bár a spanyol több aranyköpéssel is szolgált idén a nézőknek, csapaton belül vélhetően messze nem fogadták olyan derűvel a rádiózásait, mint mi. Vettel pillanatnyi kizökkenése is dobogóra kell, hogy kerüljön, hiszen a szituáció kiválóan megmutatta, milyen feszültség lehet két, F1-es vb-címért küzdő versenyző között. Dobogós helyezést ért még számomra Verstappen USA Nagydíjat követő kifakadása is, mikor egy interjúban beszólt egy érzése szerint rá pályázó stewardnak.

1. Alonso a Hondát szidja
2. Vettel és Hamilton konfliktusa Azerbajdzsánban
3. Verstappen idiótának nevez egy stewardot

a

A végeredmény: Rengeteg kisebb-nagyobb balhét hozott a 2017-es F1-es szezon, de egy magasan kiemelkedett. Mégpedig az, amely a szezon két legfontosabb figuráját érintette, az első helyen haladva az év legfordulatosabb futamán. Vettel szándékos ütközése szinte mindenkinél kicsapta a biztosítékot, és még az év végén is gyakran szóba került a paddockban. Akárcsak a futamok szavazásán, itt is szoros csata dúlt az alaposan lemaradt dobogósok között, végül a Renault és a Toro Rosso egészen szélsőséges méreteket öltő vádaskodása lett a második Verstappen austini büntetése és annak reakciói pedig a harmadik.

1. Vettel nekimegy Hamiltonnak 23 pont
2. A Renault és a Toro Rosso sárdobálása 8 pont
3. Verstappen és az FIA harca Austinban 4 pont
4-5. Perez és Ocon spái akciója és Alonso Honda elleni kikelése 3-3 pont
6-7. Interlagosi támadások és a Ferrari fenyegetőzése 2-2 pont
8-10. Magnussen és Hülkenberg vitája, Kvjat kirúgása és a Budkowski-ügy 1-1 pont

3_2

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Force India, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Esteban Ocon, 2. Ferrari, 3. Force India
Az év csalódása: 1. McLaren-Honda, 2. Kimi Raikkönen, 3. Danyiil Kvjat
Az év újonca: 1. Lance Stroll, 2. Antonio Giovinazzi, 3. Brendon Hartley
Az év versenye: 1. Azerbajdzsáni Nagydíj, 2. Szingapúri Nagydíj, 3. USA Nagydíj
Az év előzése: 1. Ricciardo három autót Bakuban, 2. Vettel Ricciardót Sanghajban, 3. Hamilton Alonsót Mexikóvárosban
Az év bukása: 1. A szingapúri rajtbaleset, 2. Grosjean Sepangban, 3. Sainz és Massa Montrealban

A sorozat eddigi részeit ide kattintva érheted el!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: