DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év meglepetése

Szavazásunk harmadik részében arra kerestük a választ, kinek a teljesítménye volt pozitív szempontból a legváratlanabb a 2017-es szezont megelőző elvárásainkhoz képest.

Hagyományainkhoz híven idén is egy nagy évértékelő sorozattal zárjuk a szezont, melyben egészen december 31-ig minden nap egy cikkben felidézzük a 2017-es idény legjeit a legjobb versenyzőktől a legnagyobb bukásokon és botrányokon át egészen az év poénjaiig. Mai cikkünkben arról szavaztunk, mely csapat vagy pilóta egész szezonos teljesítménye nyújtotta a legnagyobb meglepetést.

Balogh Tamás: Esteban Ocon a tavalyi fél évadot követően átkerült a Force Indiához, ahol azonnal fel tudta venni a versenyt a jóval rutinosabb Sergio Perezzel, így bár a tabellán mögötte végzett, összességében meggyőzőbb teljesítményt nyújtott a mexikóinál, akivel a pályán is gyakran összecsaptak. A Ferrari hatalmasat lépett előre az előző évi vergődéshez képest, talán a mezőny legsokoldalúbb autója volt az övék, és csak pár hibán múlt, hogy munkájukat nem koronázta vb-cím. Carlos Sainz pedig újfent a földbe tiporta társát a Toro Rossónál, ám ennél is nagyobb bravúr, hogy a szezon végén a Renault-ba átülve rögtön hasonló produkcióra volt képes, mint a gépet jobban ismerő Nico Hülkenberg.

1. Esteban Ocon
2. Ferrari
3. Carlos Sainz

o1



Bognár Viktor: Az év leglátványosabb teljesítménye rózsaszínben, kéz a kézben érkezett Esteban Ocon és a Force India révén. A Ferrari szezonjának pedig inkább a pozitív oldalát ragadom meg, inkább az volt a váratlan, semmint a későbbi bajlódásuk. Az elmúlt évek üres ígérgetései után sokan csak legyintettek az újabb bajnoki tervekre, ám az olaszok az új szabályokból olyan jól jöttek ki, hogy hirtelen azonos szinten találták magukat a Mercedesszel.

1. Esteban Ocon
2. Force India
3. Ferrari

o2

Czinege Ádám: A Ferrari, még ha el is bukta mindkét bajnoki címet, 2016 és 2017 fordulóján nagyon erős telet teljesített. Ennek köszönhetően pedig az utolsó pár futamig harcolni tudott a Mercedesszel, ami az utóbbi évekről nem mondható el. Ocon élt a lehetőséggel a Force Indiánál, és első teljes szezonjában remekül teljesített: kétszer nem tudott pontot szerezni, és csak 13 egységgel maradt le Pereztől. Hülkenberg egész évben hozzátette a magáét a Renault konstruktőri hatodik helyéhez, és kihozta a maximumot az autójából.

1. Ferrari
2. Esteban Ocon
3. Nico Hülkenberg

f1

Gellérfi Gergő: Az előző részekben már leírtam, miért tartom igazán nagyra Ocon és a Force India teljesítményét, előbbi azzal lepett meg, hogy a szezon egyharmadától partiban tudott lenni Perezzel, utóbbi pedig azzal, hogy nem csupán meg tudta védeni a tavaly kivívott negyedik helyét, hanem tükörsimán szerezte meg azt többek közt a Williams és a Renault ellenében. Stroll azért szerepel e listán, mert a borzalmas kezdés után, melyet követően mindenki leírta őt, Kanadától kezdve más színvonalon kezdett versenyezni, s a szezon második felében partiban tudott lenni Massával is.

1. Esteban Ocon
2. Force India
3. Lance Stroll

o3

Gobodics Tamás: Nem tudok három pozitív meglepetést mondani ebből a szezonból sem a pilótákat, sem a csapatokat tekintve, úgyhogy az első és a harmadik választottam összefügg. Én a legjobban azon lepődtem meg, hogy milyen gyors lett a Ferrari, hogy a tavalyi vakvágány után jól fejlesztettek és hogy bizonyos pályákon abszolút a Mercedes fölé nőttek, de még ezzel együtt is meglepett az, hogy Kimi Raikkönen pole-pozíciót tudott szerezni, az év előtt nem nagyon tudtam ilyen forgatókönyvet elképzelni. De megérdemli a jelölést Ocon is, aki félig-meddig újoncként hihetetlenül kiegyensúlyozott volt, majd elkezdte szorongatni Perezt és végül nem is maradt el tőle sokkal. 

1. Ferrari
2. Esteban Ocon
3. Kimi Raikkönen (a pole-ja miatt)

f2

Kovács Mariann: Kikiáltottam az év pilótájának, de Esteban Ocon egyben az év meglepetése is. Felvette a kesztyűt a hétéves rutinnal rendelkező Sergio Perezzel, és csak tizenhárom ponttal végzett mögötte a nyolcadik helyen. Hamar megszokta, hogy a mezőny legvége helyett annak sűrűjében vezessen. A Force India ugyanazért kerülhetett be az év meglepetései, mint az év legjobb csapatai közé: erős versenyzőpárosuknak és gazdaságos működésüknek köszönhetően minden átmeneti nehézség nélkül alkalmazkodtak a szabályváltozásokhoz. Versenyben megtett kilométereik száma a Mercedes párosa által megtett távval vetekszik. Carlos Sainz azzal érdemelte ki a helyezését, hogy meg se kottyant neki a Toro Rosso és a Renault közti váltás. Nem rajta múlt, hogy új csapatával csak egyszer tudott pontot szerezni. Negyvennyolc pontot szerzett a Toro Rossóval, és ha a Renault-val kezdte volna az évet, a franciák nem a hatodik, hanem az ötödik helyért is küzdhettek volna.

1. Esteban Ocon
2. Force India
3. Carlos Sainz 

o4

Strommer Benjamin: Volt elképzelésem, mire lesz képes egy 18 éves, F1-es ülésért csillagászati összeget fizető újonc az évtized legnehezebben vezethető autóival, de dobogós helyezés és első soros indulás nem szerepelt közöttük. A Force Indiától is visszaesést vártam volna, valamint kellemes benyomást tett rám Antonio Giovinazzi, miután a többieknél jóval csekélyebb tapasztalattal helytállt a Sauberrel Ausztráliában.

1. Lance Stroll
2. Force India
3. Antonio Giovinazzi

00117003_274

Vaszilykó Péter: Akkorát fejlődött a Ferrari két szezon között, amivel talán még saját magukat is meglepték. Főleg az olasz sajtótól többször is kapták az ívet (például a monzai teljesítményük után), ám összességében mindenképp el kell ismerni idei előrelépésüket. Esteban Ocon az év pilótái listámra nem fért fel, újoncként pedig már nem listázhatom, ám mindenképpen ki kell őt emelni – 29 futamnyi F1-es tapasztalattal a háta mögött elképesztő, 27 futamos célbaérési szériát produkált. A sorozat ráadásul önhibáján kívül szakadt meg a Brazil Nagydíjon, amikor Romain Grosjean defekt miatt nekiütközött. A Force India idei újabb negyedik konstruktőri helyezése a tavalyi után talán már nem is hat meglepően, ám az F1-ben semmit nem lehet garantáltnak venni – „kis” pénzből újra nagyot alkottak, így nekik is jár az elismerés.

1. A Ferrari feléledése
2. Ocon kiegyensúlyozottsága
3. Force India további erősödése

f3

A végeredmény: A szezont látva már nem meglepetés, hogy Ocon lett a legnagyobb meglepetés: tavaly még csak találgathattunk képességeiről, idén viszont egy erős csapatban azonnal bizonyított. A Ferrari idei alakításából nekünk inkább a szép dolgok maradtak meg, a Force Indiát pedig az év csapatainak második helyezése után újabb lista dobogójára fért fel.

1. Esteban Ocon 18 pont
2. Ferrari 12 pont
3. Force India 9 pont
4. Lance Stroll 4 pont
5. Carlos Sainz 2 pont
6-8. Antonio Giovinazzi, Kimi Raikkönen és Nico Hülkenberg 1-1 pont

oco 

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Sebastian Vettel, 3. Max Verstappen
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Force India, 3. Ferrari

 

A sorozat eddigi részeit ide kattintva érheted el!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: