DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Szigorítják, hogy ki vezethet a szabadedzéseken

Az FIA 2018-tól kezdődően módosított a szuperlicenszekre vonatkozó szabály egy részletén, amely korlátozza, hogy mely versenyzőknek adhatnak gyakorlási lehetőséget a csapatok. Lehet, hogy valakit idén láttunk utoljára az F1-ben.

Kétféle szuperlicenszet igényelhetnek a versenyzők az FIA-nál: az egyik a teljes értékű, amellyel minden pilótának rendelkeznie kell, aki rajthoz akar állni akár egyetlen nagydíjon is – ez az, amelynek megszerzését néhány éve licenszpontokkal nehezítették, és amit nemrég ismét frissítettek.

Most nem erről van szó, hanem a másikról, amely egy „gyengébb”, csak szabadedzéseken való vezetésre feljogosító szuperlicensz. Ennek megszerzése továbbra is viszonylag egyszerű maradt: ha a versenyző rendelkezik az FIA által elfogadható mértékű együléses tapasztalattal, teljesített egy 300 kilométeres tesztet relevánsnak számító, azaz legfeljebb néhány éves F1-es autó volánjánál, és elméleti teszten bizonyítja, hogy ismeri a Formula-1 sportszabályzatát, már meg is kapja ezt az engedélyt. Több csapat is előszeretettel él ezzel a lehetőséggel az utóbbi években, és a hétvégék első pénteki edzésén egyik állandó pilótájukat beáldozzák annak érdekében, hogy egy fiatal versenyzőnek másfél órára gyakorlási lehetőséget biztosítsanak: ennek oka lehet pénzügyi, vagy a csapat motorpartnerével való megállapodás része, vagy tényleges felkészítés a közelgő F1-es debütálásra.

00117013_085



Ezeknek a beugró jövevényeknek az elburjánzását próbálja megállítani az FIA a friss szabálymódosítással, amely 2018-tól kezdődően kimondja, hogy szabadedzéses licenszet csak az a versenyző kaphat, aki legalább 25 szuperlicenszpontot összegyűjtött az elmúlt három év alatt, vagy legalább hat Formula-2-es versenyen rajthoz állt már. Aki nem teljesíti ezen feltételek egyikét, az mostantól semmiképp nem jogosult arra, hogy F1-es hétvége során autóba üljön.

Az idei évben ilyen módon kipróbált fiatalok többsége már eddig is bőven megugorta ezt a szintet, így ha a csapatok is akarják, jövőre is minden további nélkül gyakorolhat majd péntekenként Antonio Giovinazzi, George Russell vagy éppen Sean Gelael (vagy Szergej Szirotkin, ha nem kapna versenyzői ülést a Williamsnél). Van azonban egy pilóta, aki az elmúlt két évben időről időre feltűnt a mezőnyben, de az új szabály ellehetetleníti számára a folytatást: 2016-ban és 2017-ben összesen kilenc pénteki edzésen ült be a Force Indiába a mexikói Alfonso Celis Jr., aki az F2-ben még nem versenyzett, és összesen csak 10 licenszpontot tud felmutatni a Formula V8 3.5-ben idén megszerzett bajnoki harmadik helye révén.

Az FIA egyértelműsítette, hogy az újan megfogalmazott követelmények mellett a korábbiak teljesítésére is szükség lesz, azaz a 300 kilométeres F1-es tesztet és a szabályismereti elméleti tesztet is elvárják azoktól, akik bele akarnak kóstolni a versenyhétvégék folyásába.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: