DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Mi sem büntettünk volna a rajtbalesetért

Vettel volt a leginkább, és Verstappen legkevésbé benne a szingapúri tömegbukásban: ugyanakkor jó döntés született azzal, hogy senkit nem marasztaltak el. A Formula.hu szerzői így látták a hétvége nagy vitaindító momentumát.

Az érintettek és a bennfentesek elmondták véleményüket: Verstappen Vettelt hibáztatta, és védelmébe vette pilótáját Christian Horner is, Vettel szerint mindhárman sárosak voltak, míg Raikkönen úgy gondolja, ő nem hibázott. Aztán jöttek a megszokott hangadók: Niki Lauda és Jacques Villeneuve is Vettelre mutogatnak.

Titeket is megkérdeztünk egy szavazásban: szinte ugyanannyian vélték, hogy versenybaleset történt, mint ahányan Vettelt érezték vétkesnek. Az olvasók egynegyede voksolt erre a két álláspontra, de 20 % Verstappent tartja felelősnek. Ezek után már csak az maradt, hogy a Formula.hu szerzői is véleményt nyilvánítsanak. Abban nagy volt az egyetértés köztünk, hogy a stewardok helyesen döntöttek, amikor nem osztottak ki büntetést, az eset részleteit azonban különbözőképp láttuk:

Balogh Tamás: Tipikus rajtbaleset, amelyet igazából Vettel váltott ki azzal, hogy a remekül rajtoló Verstappenre reagálva élesen balra húzott, hogy levédje a holland támadását. Azzal azonban nem számolt, hogy Raikkönen is parádésan rugaszkodott el a starttól, így hárman kerültek gyakorlatilag egy vonalba. Verstappen a legkevésbé vétkes az egészben, nem volt hová mennie, hiszen beszorult a két Ferrari közé, de Raikkönen sem tehetett volna sokat a baleset elkerüléséért. Vettel rosszul mérte fel a helyzetet, és túl sok kockázatot vállalt ahhoz képest, hogy messze neki volt a legtöbb veszítenivalója, de a versenyirányítás is jól döntött, hogy nem húzta rá senkire a vizes lepedőt.

Bognár Viktor: Ezen a bolygón folyamatosan igazolást nyer, hogy lehetetlen a közvélemény kedvében járni, így hát még szép, hogy nem is eszerint működik a világ. Ha biztonsági autó vezeti fel a mezőnyt egy esős startnál, akkor az a baj, ha egyből elrajtoltatják őket, akkor meg az nem tetszik valakinek. Száraz pályán is történtek már ilyen rajtbalesetek, ebben sem az eső volt a fő faktor, a Ferrari pilótái egyszerűen nem figyeltek/gondoltak egymásra. A pálya közepe felé való mozgás mindkét irányból természetes dolog, de ez történik, ha van valaki a sor másik végén is. Balszerencsés, bárkivel megtörténhetett volna, csak ha bárki mással történik, nincs ekkora visszhangja. 



Dezső Attila: A közvélemény egy része azért próbálja Verstappenre kenni a felelősséget, mert benne volt pár hasonló buliban, ahol az agresszor szerepét játszotta, és jogosan ekézték - itt azonban egyszerűen tehetetlen volt. Vettel azt tette, amit egy magára valamit is adó versenyzőnek kellett: megpróbálta levédeni a belső ívet a hollanddal szemben. Lehetett volna óvatosabb, de láttuk már idén is, hogy kiélezett helyzetekben nem feltétlenül a bajnokság állását tartja szem előtt. Ami Raikkönen felelősségét illeti, a baleset előtti pillanatnál történt kormánymozdulata miatt csattant bele Verstappenbe, visszafogva ezzel a Red Bull lendületét. Ha ez nincs, akkor valószínűleg az élesen balra vágó Vettel fog találkozni a holland autójával. Egyértelműen a Ferrarik saráról van szó, noha nem szeretném sem Vettelt, sem pedig Raikkönent egyértelműen hibáztatni a történtek miatt. 

Gellérfi Gergő: Kezdjük a lényeggel, szerintem nagyon jól tették a stewardok, hogy nem osztottak ki büntetést, ugyanis egyértelmű felelőst nem lehet megnevezni az esetben. A három résztvevő közül meglátásom szerint Verstappen a „legártatlanabb”, őt gyakorlatilag semennyire nem lehet hibáztatni. Az első helyért támadta Vettelt, ami talán meg is lett volna, ha Raikkönen nem rajtol még nála is jobban. A probléma abból adódott, hogy mind a két Ferrari ugyanabba a pozícióba akart megérkezni a kanyar előtt, ahová Verstappen is tartott, gyakorlatilag három autó szeretett volna ugyanazon a helyen lenni. A legnagyobb baj az volt, hogy a Ferrarik nem látták egymást, mindkettő arra számított (talán), hogy Verstappen mozdul majd, ha elkezdenek közelíteni felé. Viszont egyiküknek sem volt feltétlenül szükséges megindulni Verstappen irányába, szóval ha muszáj felelőst megnevezni, akkor ők
ketten tehetnek róla – de mondom még egyszer, az incidens értékelését tekintve ez inkább versenybaleset, amiért senki nem érdemelt büntetést.

Gobodics Tamás: Szerintem teljesen jó döntés volt elengedni a mezőnyt, egy Formula-1-es pilótának tudnia kell megzaboláznia a lóerőket ilyen pályán is – csak abban az esetben tartom indokoltnak a rajt elhalasztását, ha áll a víz az aszfalton. A balesetnél én nem neveznék meg egyértelmű hibást – néhány százalékban Vettel és Raikkönen is okolható, Verstappen még minimálisan sem. 

Kármán Zoltán: Vettelnél Verstappen és Raikkönen is jobban rajtolt. Nagy kockázatot vállalt azzal az erős kormánymozdulattal balra, pedig tudta, hogy a szintén agresszív Verstappen halad mellette. Egyikük sem volt a szó szoros értelmében hibás a balesetben, de a két Ferrari satujából nem menekülhetett Verstappen.

Strommer Benjamin: A három szereplő egyikére sem tudok rábökni, ő volt a baleset felelőse: Vettel a jól rajtoló Verstappen felé húzott, de nem látta Raikkönent; Raikkönen – aki a legkevésbé hibás a három közül – a fal mellől enyhén középre tartott, hogy az első kanyarban ne legyen lehetetlen íven; Verstappen harapófogóba került, de ő is fékezhetett volna. Egyikük sem vette figyelembe, hogy a nedves pályán jobban kellene ügyelni egymásra, hiszen ilyen körülmények között nem lehet hirtelen irányt váltani vagy fékbe taposni, és akkor el is értünk a negyedik hibás félhez, az FIA-hoz, amely engedte rajtolni a mezőnyt. Azok után, mennyire óvatosak szoktak lenni, ha megered az eső, most jó ötletnek tartották útjára engedni a mezőnyt úgy, hogy ezen pályán még soha nem vezettek nedves körülmények közt – ahelyett, hogy néhány kört adtak volna nekik a safety car mögött felmérni a pályát, majd a szabályok szerint állórajttal elindítják a versenyt. A falak között borítékolni lehetett a katasztrófát.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: