DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Helyszíni: Indonéz népünnepély és bejelentésözön Szingapúrban

Fény derült a legrosszabbul őrzött titkokra a Szingapúri Nagydíj pénteki edzésnapján, ahol nemcsak a McLaren-Renault és a Toro Rosso-Honda házasság hivatalossá válása, valamint a pályán történtek szolgáltattak érdekességet. A formula.hu-nak egy népünnepélybe is sikerült belecsöppennie: de vajon melyik az a nemzet, amelyik egy Forma-1-es hétvégén már pénteken nagy bulit csap?

Indonézia! A világ negyedik legnépesebb országa, amely nemcsak a gazdasági térképen foglal el egyre előkelőbb helyet, hanem a motorsportban is szeretne magasabbra törni. Nemrégiben Ryo Haryanto révén már volt képviseletük a királykategóriában, ám az első fecske nem járt túl sok sikerrel. Az újabb próbálkozó az F2-es bajnokságból érkezik: Sean Gelael két teszten vett részt eddig, Bahreinben és a Hungaroringen is lehetőséget kapott a Toro Rossónál, ahol egyre inkább bíznak benne, így igyekeznek elősegíteni a pályafutását. Ennek jegyében kapott behívót a 20 éves pilóta a hazájához legközelebbi futam, a Szingapúri Nagydíj pénteki első szabadedzésére, amelyet honfitársai igazi hőstettként értékeltek.



Az indonéziai pilótának komoly rajongótábora van hazájában, akik úgy gondolták, hogy meglepik kedvencüket: nemzeti színekben burkolózva egy egész tribünt megtöltöttek, és ritkán látni olyan lelkesedést, ahogyan örvendeztek, akármikor meglátták Gelaelt a pályán. Hogy milyen sokat jelentett a fiatal versenyzőnek a szurkolók jelenléte, azt jól szemléltette, hogy az autóból kiszállva azonnal a tribün felé indult, ahol üdvözölte az övéit. Gelael egyébként tűrhetően muzsikált: a két Saubernél gyorsabb volt, s bár Danyiil Kvjattól lassabbnak mutatkozott, szereplése annak fényében pláne nem mondható rossznak, hogy korábban még sosem vezetett a szingapúri pályán.

„Ez az egyik legnehezebb pálya a versenynaptárban, és az sem jött túl jól, hogy a pálya egyes részei nedvesek voltak a reggeli eső után, de szerencsére jól alakultak a dolgok. Élveztem, a tervezett programot pedig sikerült teljesíteni, ami mindenképpen pozitívum. Nyilvánvalóan jobban örültem volna, ha közelebb lehettem volna Danyiilhoz, de legyen ez egy cél a szezon hátralevő részére. Elégedett vagyok a teljesítményemmel, és köszönetet szeretnék mondani a csapatnak azért, hogy támogatnak engem” – mondta az F1 új indonéziai nagykövete, akit több pénteki tréningen is láthatunk még az idény hátralevő részéig.

Látva azt a lelkesedést, amit Gelael szereplése kiváltott, a formula.hu az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján Franz Tostot, a Toro Rosso vezérét is megkérdezte arról, hogy mit gondol az indonéziai pilóta produkciójáról. „Nagyon elégedettek vagyunk vele, tényleg fantasztikusan teljesített” – mondta a szakvezető. „A szezon végén leülünk majd, és megbeszéljük a további lépéseket. Most úgy tűnik, hogy jövőre még mindenképpen a Formula-2-ben marad, aztán pedig minden a pilótán múlik. Ha továbbra is ilyen fantasztikusan teljesít, természetesen az ajtók nyitva lesznek előtte. Előbb azonban a Formula-2-ben van bizonyítanivalója, aztán majd meglátjuk!”

Gelaelék kompániájának produkciója a nap egyik érdekes színfoltja volt, ám az érdeklődés középpontjában természetesen a bejelentéscunami állt, amely végre elkezdődött. Nem titok többé, hogy a McLaren dobja a Hondát és összeáll a Renault-val, a japánok pedig a franciák által hátrahagyott Toro Rossóval szövetkeznek. A megtépázott hírnevű Hondánál fellélegezhettek végre: nem esik meg velük az a szégyen, hogy senkinek nem kell a portékájuk, ehhez azonban az FIA és a Liberty Media közbenjárására is szükségük volt.

Ezt azzal igyekeztek megköszönni, hogy a bejelentés kedvéért két magas rangú vezetőt is a helyszínre reptettek Tokióból, akik nem győzték hangsúlyozni a két szervezet szerepének fontosságát. Kiderült az is, hogy Carlos Sainz valóban a Renault-hoz távozik, de a bejelentés szövege szerint nem végleg, csak kölcsönben, s bár a kommünikében foglaltak alapján csak jövőre csatlakozik, makacsul tartja magát a pletyka, hogy Jolyon Palmert már a következő futamon, Malajziában felváltja.

Azt is hihetnénk, hogy a bejelentésözön kezdete valamelyest csitítja majd a kedélyeket, ám továbbra is sok a nyitott kérdés. Például az, hogy mi lesz Fernando Alonsóval? A spanyol Monzában attól tette függővé a McLaren-kontraktus meghosszabbítását, hogy a wokingi gárda szakít-e a Hondával: ez most megtörtént, a kétszeres vb-első a várakozások ellenére azonban csak annyit mondott, súgott a sajtónak, hogy szeretné látni a Renault-szív első adatait, mielőtt döntést hozna…

Komoly kérdést vet fel az is, hogy mit jelent a Renault lépése a Red Bullra nézve: több paddock-forrás állítja, hogy a franciák a következő szezon végén befejezik az együttműködést a nagyobbik energiaitalos istállóval, ami logikus lépés lenne, de máris vannak spekulációk arra vonatkozóan, hogy mit lépnek erre Dietrich Mateschitzék. Az egyik, szintén logikus forgatókönyv szerint Hondára váltanak, hiszen addigra talán életképes lesz a japánok portékája, mások viszont arra esküdnek, hogy egy évek óta spekulált, merész lépésre szánják el magukat. A formula.hu több forrása is arról számolt be, hogy a Red Bullnál nem vetik el a saját motor építésének lehetőségét sem, amihez ráadásul az Aston Martin is partner tudna lenni. Erről valószínűleg sokat hallunk még, pláne annak fényében, hogy pénteken a csapatfőnök Christian Horner is sejtelmes kijelentéseket tett ezzel kapcsolatban.

Témákban nincs hiány, és a pénteki fejlemények fényében a pályán sem lesz unalmas a hétvége. A Red Bull megtáltosodott, Ricciardo és Verstappen alaposan elkalapálta a Mercedeseket, a Ferrarik pedig annak ellenére is eltűntek a szingapúri éjszakában, hogy a többség jóelőre betonbiztosan jósolta: mivel Monacóban és a Hungaroringen domináltak, itt biztosan nem lesz senki jobb náluk. Majd meglátjuk, szombaton jöhet a folytatás!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: