DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

Mégis van helye a motorbüntetéseknek az F1-ben?

A sportág szakmai vezérigazgatója, Ross Brawn mihamarabb szeretné kigyomlálni a rajtrácsot felforgató rendszert az F1-ből, az egyik csapat szakembere szerint azonban a jelenlegi pénzügyi helyzet mellett ez a legjobb megoldás.

Ross Brawn nemrég úgy fogalmazott, hogy a rajtbüntetések csak összezavarják a rajongókat, és semmit sem tesznek hozzá a versenyek élvezetéhez, ezért azt szeretné elérni, hogy más módon bűnhődjenek a csapatok a motorcserék után. A sors, mintegy válaszul úgy döntött, Brawn orra alá dörgöl egy kicsit: Monzában kilenc versenyzőt is megbüntettek a váltó, vagy az erőforrás-elemek cseréje miatt, teljesen más rajtrácsot produkálva ezzel az időmérő edzés utáni végeredményhez képest.

„Ha bármennyi pénzt költhetnénk, egyetértenék Ross-szal” - idézte Otmar Szafnauert, a Force India műveleti igazgatóját a Motorsport. „Hagyjuk, hogy mindenki annyit költsön, amennyit akar. Akkor viszont már egy teljesen más formuláról beszélnénk. De nem lehet azt mondani, hogy a költségek csökkentése mellett szabaduljunk meg ettől a szisztémától, mert az összeférhetetlen az előbbi állításokkal. Emlékeznünk kell rá, hogy miért használjuk ezt, hiszen ez is a költségcsökkentés egyik eleme.”



„Régen, amikor pilótánként minden versenyre jutott egy erőforrás, az rengeteg pénzbe került. Jövőre a versenyzők három motort használhatnak egész évben. Hogyan lehetne ezt eltörölni, és azt mondani: ’rendben, legyen három, de nekem arra is van pénzem, hogy hatot gyártsak?’ Az egyik módja a rajtbüntetések. Eltávolítják az ösztönzést, hogy több pénzt költsenek motorfejlesztésre.  Ha van ettől jobb megoldás, benne vagyok - amikor a szabályokat írták, ez volt a legjobb.”

Andy Green, a Force India technikai igazgatója úgy véli, hogy a rajtbüntetések hozzájárulnak az izgalmas versenyekhez is. „Mi hátrány származik abból, ha büntetéseket osztanak ki, melyek felkavarják a rajtrácsot? Mindig erről beszélünk, hogy hogyan lehetne jobb a show. Ez megvalósult, most pedig mindenki panaszkodik az összekevert sorrend miatt. Térjetek már észhez. Ki lett a nap versenyzője? Ricciardo (aki a 16. helyről indulva negyedik helyez zárt - a szerk.). Honnan indult? Hátulról, a büntetések miatt, a nevéhez fűződött a délután legjobb versenyzése. Ezután mondják azt, hogy rossz az egész.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: