DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat
F1

Exkluzív: Miért jó teszthelyszín a Hungaroring?

Idén fordul elő először, hogy hazánkban hivatalos Formula-1-es tesztet bonyolítanak le, méghozzá közvetlenül a Magyar Nagydíj után. Sokakban felmerülhet a kérdés: vajon miért a magyar helyszínre esett az FIA választása?

Rengeteg szurkolónak okozott hatalmas örömöt a januárban bejelentett hír a Magyar Nagydíj utáni kedden és szerdán megrendezett hivatalos évközi tesztről, hiszen ezáltal a futamra jegyet váltók extra F1-es élménnyel gazdagodhatnak, míg, akik nem tehetik meg, hogy kilátogatnak a 32. Magyar Nagydíjra, jóval jutányosabb áron is megtapasztalhatják testközelből a száguldást. Ez lesz az idei szezon második, egyben utolsó évközi tesztje, az elsőt Bahreinben tartották. A Hungaroringgel szemben azonban Bahrein már-már tradicionális teszthelyszínnek számít az állandó téli vendéglátó Barcelona mellett, de ide sorolhatjuk Jerezt, a Red Bull Ringet, Silverstone-t, és Abu Dhabit is, utóbbi három évközi gyakorlás helyszíne volt az elmúlt években. Ámde melyek azok a tényezők, amelyek kulcsfontossággal bírnak a pálya kiválasztásánál?

Természetesen az első és legfontosabb, hogy a helyszín épített pálya legyen, és rendelkezzen az FIA legmagasabb szintű minősítésével, amely lehetővé teszi a Formula-1-es futamrendezést. Nagyon fontos továbbá a jó földrajzi elhelyezkedés, ami főképp a fővároshoz, a hotelekhez, és a reptérhez való közelséget takarja. Emellett a kiszámítható időjárás is lényeges szempont, és bár ez a Hungaroringen nincs mindig így, e pont alatt inkább azt kell érteni, hogy minimális legyen annak az esélye, hogy az egész napot elmossa egy esetleges eső. Előny a meleg vagy a szeles idő is, magas aszfalthőmérséklet esetén jól lehet tesztelni az abroncsok üzemidejét, míg a szél az aerodinamikai elemek fejlesztésében játszhat hasznos szerepet. Az aerodinamikai fejlesztésekhez természetesen elengedhetetlenek a különböző (gyors, közepes, és lassú) tempójú kanyarok, motorszempontból pedig a hosszabb egyenesek. Mindemellett a teszthelyszínek rendszerint nagydíjat rendező, vagy legalábbis jól ismert létesítmények.



Bátran kijelenthetjük, hogy a fentebb felsorolt feltételeket a Hungaroring maradéktalanul teljesíti, csakhogy mi mindenképp szerettük volna kikérni egy profi autóversenyző véleményét is, méghozzá a Formula-1 világából. Így hát lapunk a Renault tartalék- és tesztpilótájához, Szergej Szirotkinhoz fordult, és feltettük neki a címben megfogalmazott kérdést: Miért jó teszthelyszín a Hungaroring? Bár maga az orosz versenyző nem fog autóba ülni a hétvégét követő teszten, pályánkat jól ismeri, a GP2-ben pedig kizárólag dobogós helyezésekkel –köztük egy győzelemmel– távozott hazánkból, míg idén már három első szabadedzésen vezethette az RS17-et. Következzen tehát a versenyző meglátása:

„A Hungaroringen szinte az összes nehézség megtalálható, ami az autót vagy a pilótát érheti egy pályán. Fellelhető jó néhány kemény féktáv, melyek igazi kihívást jelentenek a féktárcsáknak, valamint elnyújtott, hosszú kanyarok is, melyek a balansz miatt fontosak. Az S-kanyarokban pedig kiválóan lehet tanulmányozni az irányváltásokat, míg a nagyobb sebességűekben az autó aerodinamikai kialakítása számít rengeteget.”

Ahogy Szirotkin fogalmazott, a magyar aszfaltcsíkon nem csak az autó, hanem a pilóta is számos nehézségnek van kitéve, köszönhetően a különböző sebességű kanyaroknak. Így csapata, a Renault, a teszt folyamán többek között kiválóan fel tudja mérni azt is, hogy a nagy visszatérő Robert Kubica készen áll-e fizikailag teljes versenytávok megtételére a 2017-es autóval, egy olyan pályán, ahol 70 kört kell teljesíteni, úgy, hogy a pilóta szüntelenül vált sebességet és kormányoz. Így kétségtelen, hogy a többek által egy “nagyra nőtt gokartpályához” hasonlított Hungaroringen megrendezett teszt kiemelt szerepet játszik majd számos pilóta életében. Kubica mellett élete nagy lehetőségét kapja majd Charles Leclerc a Ferrarinál, George Russel a Mercedesnél, Lucas Auer a Force Indiánál, Luca Ghiotto a Williamsnél, Nicholas Latifi a Renaultnál, Nobuharu Matsushita a Saubernél, Sean Gelael a Toro Rossónál, illetve a mindössze 17 esztendős Lando Norris is a McLaren MCL32 volánjánál. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: