DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Mostantól tilos a Vettel-féle rajtbeállás

Sebastian Vettel vitatott módon állt be rajtkockájába a Kínai Nagydíj kezdetén, aminek láttán a pilóták magyarázatot követeltek az FIA-tól, Charlie Whiting pedig kénytelen volt új alapelveket lefektetni.

Sokan felhúzták a szemöldöküket, amikor Vettel úgy állt fel a második rajtkockába Sanghajban, hogy autójának nagyjából fele a pálya közepe felé kilógott a fehér vonalak közül - annak érdekében járt el így a Ferrari pilótája, hogy a lehető legjobban elkerülje az aszfalt vizes pontjait és csúszós vonalait a nedves pályán.

A rajtjelet a furcsa látvány ellenére megkapta a mezőny, és bár a versenybírók utánajártak az esetleges szabálysértés tényének, Vettel végül szankciók nélkül megúszta tettét. Mint kiderült, nincs is szabályba foglalva olyasmi, hogy a rajtkocka vonalában mennyi mozgástere van egy pilótának a start előtt, és Charlie Whiting is azzal védekezett a Bahreinben pénteken a versenyzőkkel folytatott megbeszélésen, hogy a rajtfelállásra vonatkozó előírások húsz éve változatlanok, és a Vetteléhez hasonló esetet azóta csak egyetlen másik alkalommal rögzítettek: tavaly, amikor Daniel Ricciardo Suzukában állt fel hasonlóan.

shanghai



A pilóták azonban egyértelműsítést követeltek, aminek hatására az FIA az elmúlt hét során átvizsgálta a helyzetet, és az illetékesek úgy határoztak, hogy a jövőben a Vetteléhez hasonló elcsúszott felállások már szankciót vonnak majd maguk után. Konkrétumokat azonban nem fektettek le sem a büntetés mértékét, sem a rajtkockán belüli mozgásteret illetően, noha a pilóták pénteken pontos határértékeket szerettek volna hallani azzal kapcsolatban, hogy hány centit mozdulhatnak el a rajtrácsra felrajzolt „dobozból”.

Whiting erre válaszul rámutatott, hogy Sanghajban tulajdonképpen kisebb-nagyobb mértékben a mezőny felére rá lehetett volna sütni, hogy nem pontosan a rajtkockájában áll, és egyébként is lehetetlennek tartja egy centiméteres precizitással meghatározott határ betartásának ellenőrzését.

Így a versenyirányítás csupán azt a kérést intézte a pilóták felé, hogy a jövőben a józan ész mentén cselekedve tegyék meg a tőlük telhető legtöbbet annak érdekében, hogy a rajtkockán belül állítsák meg autójukat a start előtt.

„Sebastian átlépett egy határt, és ha Charlie ismét hasonlót lát, akkor az érintett büntetésre számíthat” - összegezte a gyűlésen hallottakat Sergio Perez, a Force India pilótája. „De remélem, hogy többé nem fog ilyen történni, hiszen hosszas vitát eredményezhet, ha ezek után valakit szankcionálnak. Felmerülhet a kérdés, hogy mi számít a józan ész szerinti legjobbnak. Szóval nehéz döntés elé kerülne a versenybíróság.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: