DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Jövőre is használhatatlanok lesznek az esős Pirellik?

Különösen a Brazil Nagydíjon vált egyértelművé, hogy az esőgumik fabatkát sem érnek - egy korábbi F1-es mérnök azonban rávilágított, egy másik gyártónál is előfordult már hasonló.

A Pirellinek rengeteg kritikát kellett lenyelnie a közelmúltban amiatt, hogy a kék oldalfalú esőgumijai egyszerűen nem képesek arra, hogy komoly mennyiségű csapadék esetén pályán tartsák az autót, ezért a pilóták a legutóbbi Brazil Nagydíjon is inkább intermediate abroncsokra váltottak, mihelyst egy kicsit javult a pálya állapota. Az olasz gyártó 2017-re teljesen új szerkezetű gumikat tervezett, a szezonközi tesztekkel pedig az is volt a céljuk, hogy a jövőben elkerüljék ezeket a problémákat. Az Autosport egyik olvasója felvetette a lap szakértőjének, a korábban F1-es mérnökként dolgozó Gary Andersonnak, hogy ha elméletben egy Forma-1-es autó bizonyos sebességnél akár fejjel lefelé is tudna haladni, akkor miért van az, hogy vizes pályán mégis felúsznak az autók.



„Igen, egy F1-es autó haladhat fejjel lefelé, 190 km/h-nál ugyanis meg tudja tartani a saját súlyát” – írta a szakember. „Az aquaplaning azonban teljesen más, hiszen ez azt jelenti, hogy az gumik nem bírnak el egy bizonyos vízmennyiséget. Ez a jelenség nagyjából azóta létezik, mióta feltalálták a kereket: a felülete folyamatosan megpróbál ellenállni a víznek, de az abroncs futófelülete úgy lett megtervezve, hogy a vizet a gumi közepétől az oldala felé vezesse el. Minél nagyobb a leszorítóerő, annál kisebb a felúszás esélye, de még így is megtörténhet, ráadásul az abroncsok méretének növekedésével a probléma csak nagyobb lesz majd. Ezért ha arra gondoltak, hogy ez az év rossz volt, várjuk ki, mi fog történni jövőre.”

Anderson szerint nem egyedülálló eset a Pirellié. „A Bridgestone idejében pontosan ugyanezzel a problémával szembesültünk, ha nem rosszabb volt a helyzet. Ennek ellensúlyozására az FIA és a FOM valósággal arra kötelezte a Bridgestone-t, hogy a versenyekre külön intermediate, esős, és monszungumikat szállítson. A másik probléma az, hogy ha az autó túl alacsonyra van állítva az aszfalthoz képest, a vízfilm csökkenti a hasmagasságot, amely kapásból a szívóhatás növelésével jár. Ez valósággal a pályához szorítja az autót, a hatás pedig az autó elején érvényesül, ugyanis az első tengely mindig alacsonyabbra van állítva a hátsónál. Ennek következtében épp az ellenkező hatás érvényesül, ugyanis a tapadás növelése helyett túlkormányzottá fog válni az autó. Semmi új nincs tehát ebben, csak az emberek siránkoznak többet a hasonló dolgok miatt.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: