DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A Ferrari-halót vezetik be 2017-ben

Bár a Red Bull is teszteli saját megoldását, az FIA megerősítette, a Ferrarin látott védőszerkezet lehet a befutó. Arról hallani sem akarnak, hogy a védelem opcionális legyen.

A barcelonai téli tesztelésen Ferrarikon megjelenő – eredetileg Mercedes által kifejlesztett – fejvédő eszközt, a halót kinézete, a nem teljes védelem és a kilátás miatt érték kritikák. Ez utóbbit igyekszik kiküszöbölni a Red Bull megoldása, amely nem csupán keretet, hanem egy szélvédőt emel a versenyző feje köré. Az első pályatesztre áprilisban kerülhet sor – úgy tűnik azonban, feleslegesen, az FIA ugyanis a Ferrari megoldását részesíti előnyben, így ez jelenhet meg az autókon 2017-ben.



„Jelentős mértékben teszteltük az úgynevezett halót. Nagyon hatékony védelmet nyújt például egy repülő keréktől, elsősorban ezzel kísérleteztünk eddig” – mondta az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting az Autosport lapnak. „Más dolgokat persze még vizsgálnunk kell, mint a kiszabadítást, mentőcsapatokkal kell beszélnünk róla, de jól haladunk. Ami a Red Bull megoldását illeti, jelentősen el van maradva, még sosem tesztelték. Habár további védelmet nyújthat, kételkedem benne, hogy 2017-ig be lehetne vezetni, ellentétben a halóval.”

A halo egy kevesebbet emlegetett hátránnyal rendelkezik: a jelenlegi biztonsági szabályok elmondják, hogy a versenyzőnek öt másodpercen belül ki kell tudnia szállni autójából. A felszerelt eszközzel a menekülési idő meghosszabbodhat. „Az előnyei sokkal nagyobbak, mint amit az ront a helyzeten, hogy a versenyzőnek kissé tovább tart kiszállni. Az egyik csapat felszerelte az autójára a halót, és megnézte, milyen gyorsan tud a pilóta kimászni. Egyszerű dolga volt” – árulta el Whiting.

A Red Bull megoldása (fotó: Giorgio Piola)

Bár jelenleg a Ferrari-halo tűnik a befutónak, ha egy jobb alternatíva jelenik meg, az FIA átállhat arra, a cél azonban továbbra is a 2017-es bemutatkozás. Az biztos, hogy a csapatok nem használhatnak különböző megoldásokat, a standard kialakításról májusban döntenek. A halót ellenző Lewis Hamilton azon vágya, hogy a fejvédelem opcionális legyen, szintén biztosan nem valósul meg.

„Nem volt a HANS sem választható, nem volt a bukósisak sem választható, ezért azt gyanítom, hogy a halo sem lesz az” – mondta Charlie Whiting, aki még hozzátette, a kereket rögzítő kábeleket is meg fogják erősíteni jövőre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: