DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Monzai exkluzív: Sohasem lesz tökéletes

Nagy tanulságai voltak az egyébként nem túlságosan izgalmas Olasz Nagydíjnak: bebizonyosodott, hogy Bernie Ecclestone borzalmas hibát követne el, ha fenyegetéseit valóra váltva Monzát eltüntetné a királykategória menetrendjéből, ugyanakkor bebizonyosodott az is, hogy a Forma-1 előírásrendszere olyan, mint a biztonság, azaz talán sohasem lesz tökéletes.

A pálya jövőjéről temérdek szó esett a hétvége folyamán, így agyonragozni felesleges: Monza páratlan hangulatú és szépségű, igazi történelmi versenypálya, ahol vasárnap újra megmutatkozott, hogy halálos vétek lenne kihagyni a menetrendből. A tifosi és más rajongók fergeteges hangulatot teremtettek, a paddock nyüzsgött és nem volt hiány olyan nyalánkságokban sem, mint például az Olasz Légierő műrepülős köteléke, a Frecce Tricolori által tartott légiparádé.

Nem véletlenül ejtettünk szót a paddockbeli nyüzsgésről sem: a versenynap délelőttjén a Red Bull széles nyilvánosság előtt küldött delegációt a Ferrarihoz, Helmut Marko és Christian Horner együtt vonultak be a vörösök motorhome-jába, ahol a márka felső vezetésével tanácskoztak. Kétség sem férhet hozzá, hogy nem az előző esti focimeccset, sokkal inkább egy esetleges motorszállítói együttműködés lehetőségét vitatták be, ráadásul a tanácskozáshoz csatlakozott Bernie Ecclestone is, akinél a nap folyamán szintén nagy volt a forgalom. A Forma-1 főmoguljának mobil létesítményében, a Kremlben megfordult a nap folyamán Flavio Briatore, szinte az összes csapatfőnök és egyéb olasz hatalmasságok mellett Matteo Renzi miniszterelnök is, aki nem titkoltan azzal a szándékkal érkezett, hogy meggyúrja Ecclestone-t a folytatással kapcsolatban. Csak reménykedni lehet benne, hogy a csúcstalálkozó sikerrel járt.

Dppi_00115013_608



Ecclestone a nap folyamán egy komoly csínyt is eldurrantott, mégpedig az FIA-elnök, Jean Todt kárára. Néhány napja a Forma-1 ura egy interjúban odaszólt a franciának (akivel köztudottan nem felhőtlen viszonya), hiányolva a sportágért tett érdemi lépéseket: Todt felhúzta magát, válaszolt, a komédia pedig egy újabb, eléggé látványos fejezettel folytatódott. Amikor a francia délelőtt megérkezett, autóval kívánt behajtani a paddockba, ám a biztonsági főnökség megálljt parancsolt neki: Todt maga referált, de így sem nyert bebocsátást, az ott tartózkodó operatőrök és fotósok megkapták a maguk csemegéjét, legkevésbé sem megszokott ugyanis, hogy Forma-1-es felségterületen épp az FIA elnökét kérik megállásra. Nem nehéz kitalálni, hogy kitől fújhatott a szél, ilyesfajta húzást ugyanis aligha engedne meg magának földi halandó…

A verseny tartogatta a második fontos tanulságot, egészen pontosan azt, hogy Hamiltonnak kétszer kellett megnyernie a futamot. Egyszer a pályán, egyszer pedig a sportfelügyelői testület különtermében, ahová azért idézték be a Mercedes képviselőit, mert a futam rajtja előtt a brit pilóta autóján a hátsó abroncsok nyomása hajszálnyival eltért az előírttól. Az ellenfelek többsége kizárásért kiáltott (ami azt eredményezte volna, hogy Vettel és a Ferrari örökölte volna meg a diadalt a tifosi legnagyobb örömére), de az ítészek végül megkegyelmeztek és azzal csapták agyon a balhét, hogy előírták a mérési procedúra és a körülmények pontosítását, illetve további egyeztetéseket szorgalmaztak a témában a gumigyártó, a csapatok és az FIA között. Az apró részletek agyontaglalása helyett célszerűbb inkább a teljes képet nézni: újra kiderült, hogy a Forma-1 előírásrendszerének még mindig vannak olyan szegmensei, amelyek nem értelmezhetőek kristálytisztán, így lassan-lassan erre is rásüthetjük a versenyzés biztonsága kapcsán milliószor emlegetett mondást, amely szerint „talán sohasem lesz tökéletes”.

Dppi_00115013_756

A monzai örömből egyébként szinte mindenkinek jutott egy kisebb-nagyobb szelet: Hamilton a győzelemnek örvendezett, Vettel sem volt elégedetlen azzal, hogy a 2. helyen zárta a Scuderia hazájában futott első ferraris versenyét, Massa pedig egyenesen a fellegekben járt és elolvadt attól, hogy még mindig a ferraris évei alatt meghódított olasz közönség legfőbb kegyeltjei közé tartozik.

Szomorkodásra az élmezőnyből főképp Rosbergnek lehetett oka, ami nem csoda, hiszen a kistrapált és lángra lobbanó Mercedes-erőforrás miatt 53 egységnyire nőtt a hátránya Hamiltonhoz képest. A többség egyetért abban, hogy ezt aligha hozhatja be, maga az érintett is elismerte, hogy pokolian nehéz a helyzete. És ami még biztosabb jele annak, hogy az évad hátralevő részére lefokozhatják, az a Daimler-vezér Dieter Zetsche megnyilvánulása volt. „A feletteseként és édesapaként is csak annyit tudok mondani neki, hogy élvezze az életet nemrégiben megszületett gyermekével, jövőre úgyis lesz ismét esélye arra, hogy ott legyen az élen!” – mondta az autóipar egyik legerősebb embere, amikor a Formula.hu arról kérdezte, hogy mit tanácsol majd Rosbergnek a szezon hátralevő részére.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: