DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Továbbra is a traktorok jelentik a legnagyobb veszélyt?

Virtuális biztonsági autó ide vagy oda, az FIA legújabb biztonsági intézkedései még mindig nem garantálják, hogy nem ismétlődhet meg Jules Bianchi balesete - ez a véleménye a Toro Rossót irányító Franz Tostnak.

Még mielőtt a baleset a fiatal francia pilóta életét követelte volna, az FIA máris lépéseket tett annak érdekében, hogy biztonságosabbá tegye a pályát a versenyzők számára, amikor egy munkagép lép be annak területére a futamok során. Napjaink F1-es autói saját természetes környezetükben rengeteg hatásnak ellen tudnak állni, ám ha egy traktorhoz hasonló idegen test lép be a közegükbe, azonnal védtelenné válnak velük szemben. Mivel az ilyen járműveknek normál esetben nem szabadna a mezőny útjában lenniük, nincsenek is felkészítve F1-es autóval való ütközés eshetőségére. Tost szerint viszont pontosan erre lenne szükség.

„Az autómentést végző járművek továbbra is problémát jelentenek. Virtuális safety car ide vagy oda, ha egy autónak eltörik a felfüggesztése vagy defektet kap, ilyen körülmények között is kicsúszhat” - mutatott rá a ’jobb félni, mint megijedni’ elv jegyében Tost. „És elnézve ezeknek a járműveknek a magasságát, mindig fennáll a súlyos sérülés kockázata, ha egy autó akár alacsonyabb sebességgel is alájuk csúszik.”

27271.3



„Michael Schumacherrel együtt már 1994-ben is mondtam, hogy ezek a traktorok veszélyesek és jobban kellene biztosítani a védelmüket. Valamilyen korlátot kellene a jármű köré helyezni, hogy egy Formula-1-es autó ne kerülhessen alá. Csak ilyen módon akadályozhatjuk meg a súlyos fejsérüléseket.”

Persze ennek az éremnek is két oldala van. A Toro Rosso csapatvezetőjének ötlete tényleg tovább növelné a biztonságot, viszont a pilótáknak is be kell tartaniuk a szabályokat, akármennyire is szembemegy ez az ösztöneikkel. Sárga zászlós jelzés alatt saját maguk választják meg, hogy mennyire lassítanak le, és persze túlságosan visszavenni általában senki sem akar - az FIA vizsgálata szerint Bianchi is a kelleténél gyorsabban haladt végzetesnek bizonyuló balesete előtt.

A franciával történtek azonban úgy tűnik, felnyitották a mezőny néhány tagjának a szemét, és Roberto Merhi például nemrég úgy nyilatkozott, hogy emiatt immár tudatosan óvatosabban közlekedik a sárga zászlóknál.   

 

„Nemrég a Renault Világsorozattal éppen a Hungaroringen versenyeztem, és az egyik gyors kanyarban megláttam egy traktort, amint egy kicsúszott autót próbált kimenteni” - mesélte a Manor spanyolja. „Valamiért nem hívták be a biztonsági autót, és amikor ezt láttam, jelentősen lelassítottam a sárga zászlónál. A múltban talán nem vettem volna vissza ennyire, de most jobban tudatosult bennem, hogy bármi megtörténhet. Nem éreztem magam kényelmesen abban a helyzetben, de tudtam, hogy az egy veszélyes kanyar, ezért inkább beáldoztam még három tizedmásodpercet.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: